• Abra

Bröstförstoring 9

Jag satt och tänkte lite på det några här krivit om att ni har "fullt förtroende för er kirurg" - det är ju jättebra!

Men samtidigt så skadar det ju inte att jämföra med andra, och kanske t.o.m. tänka att "det stället verkar ju ännu bättre" eller så. Service skiljer sej ju jätteolika åt från ställe till ställe inom alla yrken där det finns en kund och en köpare. Själv är jag en sån kund som oftast jämför t.ex. priser och vad som ingår + personalens kompetens och så innan jag köper en vara - om det så är en hushållsapparat eller ett par bröst.

Och eftersom jag är undersköterska med många års erfarenhet av vården, så vet jag att läkares (och kirurgers) kompetens skiljer sej väldigt mycket åt - fast alla säkert kan utföra sitt jobb helt OK, så finns det mer eller mindre skickliga läkare. Sen gör en del läkare många fler felbedömningar och misstag än andra - men får jobba kvar iaf, om det inte varit så allvarliga incidenter.

Själv har jag större förtroende för en läkare som hellre tar det säkra före det osäkra, vilket jag t.ex. anser att personalen på VK gör, som när det gäller penicillinkur, stretchövningar och tränings/motions-råd.

För att göra en grov jämförelse: Jag vet en tjej som bor i England, och där op de bröst som på "löpande band", och skickar hem folk fortast möjligt, och de får klara sej själva "bäst de vill". Hon gillar inte att känna sej så opersonligt bemött, så då op hon sej hellre i Sverige (som även är mkt billigare).

Detsamma gäller väl även hur man blir bemött som nyförlöst mamma på BB - där vill man ju inte heller känna det som att de vill ha iväg en så fort som möjligt - utan man vill helst kunna stanna ett par dagar eller så tills "allt fungerar", och bli personligt bemött med en massa goda råd inför hemkomsten.

Så jag tror att de flesta som op in bröstimplantat i Sverige kan få ett bra resultat = snygga boobisar, men sen är det ju upp till var och en vilka krav och förväntningar man har på bemötande, information, "säkerhetsföreskrifter", kompetens etc.

Har man inget att jämföra med så tycker man säker att det är bra det man valt - och det är iofs inget fel i det. Men om det finns ännu bättre alternativ så kan man ju va öppen för det med och inse att man kanske inte valt "det allra bästa", men det kan ju va alldeles bra iaf.

Hoppas ni förstår vad jag menar och vart jag vill komma!

Menar absolut inte att kritisera nåns val av klinik eller kirurg - utan mer förklara hur jag tänker.

((Kram))

• Abra

Misha: Jättebra tip du kommer med - särskilt för såna som inte bestämt sej ön för vilken klinik och kirurg de ska välja! Och som du säger - det är ju eg. ingen större idé att jämför i efterhand, när op redan är genomförd. Anledningen till att jag iaf kan tycka det är intressant är just för att jag liksom i min enfald trodde att efterbehandlingarna och råden/rekommendationerna efter op va likvärdiga, eller ändå liknande. Men så verkar inte va fallet, vilket jag iaf jag tycker är konstigt och förvirrande.

Sen har jag uppfattningen att vissa kirurger mer "tar det säkra före det osäkra" och såna känner jag mej mer trygg med. Men sån är jag även när det gäller annat man väljer - som husläkare och tabdläkare - ja, t.o.m. tandhygienist. Jag vill känna att jag har förtroende gör enjag "utlämnar" mej till på det sättet, helt enkelt.

Så innan jag valde kirurg eller klinik gjorde jag så som du Misha** skriver om, jag läste på huuur mkt som helst om allt om bröst op, har nog lagt ner åtskilliga timmar på att få reda på allt man bara kan via nätet - och det är inte lite info det!*pust*

Däremot prioriterade jag inte att gå på flera olika konsultationer, just för att jag via samtal och hemsidor i stort sett bestämt mej för mitt val av klinik, och då såg jag ingen nödvändighet i att gå på flera olika konsultationer för 500:-/st (minst - får plussa på dyra resekostnader oxå). Jag går på en kombination av "magkänsla" och "intellekt" (info).

För mej och mitt val finns det såklart "rätt och fel" ur mitt eget perspektiv - men det är ju även för att jag är väl insatt i hur kroppen fungerar och så (genom utbilningar, jobb och träning), och vet att vissa saker är bra för kroppen, och vissa är mindre bra. Men som sagt - resultaten kan ju bli lika bra efteråt iaf! Så huvudsaken är ju att man själv är nöjd med det val man gjort!

Peisy: Sönt atthöra om att blåmärkena inte ärnån fara då!
    Hur länge sen va det du op dej?... Härligt att de känns som dina egna! Du menar att du inte har nåt ömt/ont alls i brötmuskeln längre? Inte när du gör nån rörelse alls, eller?...

Själv op jag mej ju iofs bara för 6 dagar sen, men det hugger till och ömmar rejält i bröstmuskeln då jag gör en opassande rörelser (typ högt upp, långt i sidled etc). Hur länge kändes det så för er andra?...

((Kram))

• Abra

Peisy: OK, då förstår jag. Jag har ju mina omplantat bakom br.muskeln, och har förstått att det är stor skillnad på läkningsprocesserna ja. Plus att man tydligen inte ska ha lika ont/ömt efteråt om man har det framför, och inte heller behöver göra några stretchövningar.

Nån som har implantaten bakom br-muskeln och kan svara på unjefär när det inte längre ömmar till när man utför vissa "felaktiga" rörelser?...

Sen undrar jag oxå, liksom KalasAnnah - unjefär när man kan börja ha sina vanliga tröjor igen, när det inte känns "obekvämt" och ömmar i brösten då man tar på/av dem eller har dem på sej?... Som det är nu ska jag ju inte ha nån bh alls 3 v. efter op (2 v. till alltså), och då vill man ju inte gå runt med tajta tröjor precis, för då syns ju bröstvårtorna så väl under - lite genant sådär. Men jag fick tipset på VK att man kan ha amningskupor över brösten som skydd för bröstvårtorna - ska nog ta och köpa det.

En fråga till till er som op er för ett tag sen - när började era bröst mjukna och röra sej mer naturligt liksom?????

Får jag fråga hur era kompisar reagerat efter er op? Har några betett sej som de inte gläds med er och att ni är glada över resultatet - känns någon avundsjuk och missunsamm?... Eller är alla lika glada och nyfikna på resultatet som ni själva?

Själv har jag märkt att vissa "kompisar" beter sej väldigt märkligt - har t.o.m. slutat höra av sej etc. Fast samma person kanske va jätteengagerad då jag började prata om ev. bröstförstoring, för det har hon oxå tänkt på i flera år, men inte kommit sej för än/vågat. Men nu när jag gjort det och säger att jag är jättenöjd, så verkar hon helt totalt som hon inte bryr sej ett dugg. Kinstigt - och det tolkar jag som typisk löjlig "tjejavundsjuka"! Är sååå trött på hur vissa tjejer beter sej! Många har svårt att glädjas med andra och är missunsamma, tyvärr... Blir extra besviken när det är en förhållandevis nära kompis som jag haft i flera år som reagerar såhär!*suck*

Och en annan kompis - hon har stora bröst av naturen - hon verkar inte bry sej särskilt mkt heller, fast hon hör ju iaf av sej, fast det tyvärr inte känns som hon gläds så mycket med mej för det.

Eller så är det bara jag som är ovanligt "tutt-fixerad" just nu, och vill att alla andra oxå ska va det!

KalasAnnah: Ja, visst är det ovärderligt med kunnigt folk att prata med i den situation man är i! Man har ju så mycket nya frågor hela tiden!!

Jag tog ikväll bort den breda, vita tejpen jag hade fram på bysten, som liksom "tryckte ner" den, och såg hela mina nya bröst för första gången - och oj så bra alltså!! Perfekt resultat - verkligen!! Duschade sen för 2:a gången den här veckan, det va inte fel det heller må jag säga! Nu när jag tagit bort den vita tejpen så kommer jag duscha varje dag, som jag brukar annars.*skönt!*

Men några stickningar eller att det kliar i ärren känner jag ingenting av iaf... Hoppas det läker bra ändå!

Jag känner faktiskt inte av brösten någonting speciellt, bara lite/mycket i bröstmuskeln då jag rör mej dumt.

Kan/får ni andra sträcka er högt upp eller sträcka er långt åt sidan? Har ni hört om att det skulle va nån fara - dvs innebära ökad risk för kapselbildning eller försvåra ärrläkningen?...

Många frågor blir det! Sååå tacksam för svar!!

((Kram))

• Abra

Har just pratat med en av de kompisarna som jag fått för mej "va avundsjuk", men tror inte att så är fallet längre - hon har bara haft fullt upp med sitt och så. Skönt att samtala länge med kompisar man inte pratat med på ett tag - skäms nästan lite nu när jag trodde hon va avundsjuk. Det är väl så att man är så rastlös och pratsjuk när man bara går här hemma, så man får för mycket tid till att tänka/fantisera om en massa saker. Ville bara säga det!

Hur går det för er andra förresten?? Hur mår ni?

((Kram))

• Abra

Alaska och Akire: Stort TACK för era svar! Känns så skönt att kunna få råd av såna som er som gjort op för en rätt lång tid sen.

Då vet jag att jag inte behöver oroa mej om att de känns onaturligt hårda än då, och att brösten förändas under ett helt år efter op - inge bra att köpa en massa dyra bh:ar som känns små och obekväma sen då!

Men får jag fråga - hur tror ni det kommer sej att bh-storleken eg. blev större om man inte går upp i vikt??... Jag menar, man har ju en viss mäng silikon i brösten, hur kan det plötsligt bli som "mer"?... Kan man förklara det på nåt sätt månne?...

Sen tänkte jag passa på å höra med er mer erfarna unjefär när det slutade hugga till och ömma i bröstmuskeln då ni gjorde "opassande rörelser"?...

KalasAnnah: Hur länge skulle du sitta och trycka ihop brösten varje morgon kväll då? Förstår att det känns konstigt, men det är väl bara att följa de rekommendationer du fått.

Ang. bh-storlek, har du mätt dina mått runt brösten och kollat i en tabell vilken storlek som eg. passar dej nu?

Själv håller jag på att tvätta ikväll - sambon får hjälpa mej med tvättkorgen bara, annars går det bra.

Vill bara säga att mina bröst är betydligt mindra ömma nu iaf, och de är inte heller lika svullna, varma och sända som "två projektiler", utan de är mer runda/normala i formen sen jag tog bort den breda tejpen över brösten igår. Jag tycker de är skitsnygga och är så glad över att jag tog beslutet och faktiskt vågade op mej!! Visst är vi eg. väldigt modiga allihop??!

((Kram))

• Abra

KalasAnnah: Här har du en storlekstabell från Lindex: www.lindex.se/Information/Information.aspx&subid=480549&promolevel=true&parentid=111387

Hur många dagar sen va det du op dej nu? Själv behövde jag bara äta värktabletter i 3 dagar efter opdagen, men det är ju väldigt individuellt. Testa att va helt utan! det är ju bara att ta en panodil om du har för ont. Stretcövningar är även jättebra för att minska smärtan, då töjs jmuskeln, och mjukas upp, känns särskilt skillnad då man stretchar efter att man sovit, för då är iaf jag lite stelare i br.muskeln igen.

rosali1: Undrar just varför det är så, att ju mindre man är i omkrets under bysten - ju STÖRRE kupa ska man ha??! Jag vet att det är så, men tycker att det är konstigt ändå... Nån som vet?...

Förresten så har jag aldrig sett nånstans att man ska mäta kupstorlek så som du ger exempel på - vart har du fått det ifrån? Men jag tror visst att det kan stämma - är lite nyfiken bara! Nu ska här mätas igen...

Vet du unjefär när "muskeln släpper"? Är det liiite pö om pö liksom, eller?... Inte är det väl så att man typ vaknar en dag och "Oj då, nu har jag visst 2 storlekar större än igår!"

Tjolahopp: Det va nu 8 dagar sen jag op mej, och jag har i mina tidigare inlägg skrivit mycket om hur jag kännt ang. smärta, och även om träningsråd jag fått från VK där jag op mej. Gå gärna tillbaks och läös, så slipper man ta allt igen. Men har du ändå frågor så fråga gärna på! Hur man mår och känner sej efter op är _väldigt_ individuellt dock.

((Kram))

• Abra

rosali1: Nu har jag mätt igen!

Enligt den måttabell du visade så ska jag ha D-kupa, för jag har 26 cm över ett bröst. KVill du fortsätta skriva ut tabellen, så man vet vilka mått som gäller även för DD och E-kupa?... Kan ju va v´bra att veta i fall boobisarna växer ännu mer, när br.muskeln släpper mer... Skulle även va kul att ha adressen till en sida där en sån tabell finns som du hänvisar till. Har du det möjligtvis?...

Nån som vet hur man eg. ska mäta? Jag menar, ska man liksom trycka in bröstet och bröstvårtan lite med måttbandet, eller ska man mäta just precis runt om?...

Sen är det ju som andra tabeller visar så att kupstorlek kan ändras flera storlekar t.o.m beroende på vilken omkrets man väljer under bysten.

((Kram))

• Abra

OK... Fler mått... Nu enligt Lindex måttabell...:

77 cm runt om under bysten = storlek 75.

Och 98 cm över bysten... Hmm... Och sen skulle man ta bystmåttet - det under bysten... Det blir alltså i mitt fall 98-77=21.

Så enligt Lindex måttabell så ska jag ha 75 DD/E.

Vad menas med det eg.? Är DD samma som E, eller vadå??...

Många frågor blir det!

• Abra

Pratade just med de på VK - passar på nu med frågor innan de har sem.stängt. Jag frågade om deras rekommendationer om kost etc, och då sa hon jag pratade med följande - På 2v. innan och 2v. efter op:

¤ Ingen alkohol (och särskilt inte rödvuin, som ökar blodc. ännu mer)

¤ Ingen vitlök

¤ Ingen avocado(!)

¤ Ingen extra E-vitamin (som t.ex. tablett, men multivitamin går bra pga så liten mängd E-vit. i den)

Detta är rekommendationer för att vara på den _säkra_ sidan, dvs att man tar det säkra före det osäkra för att få bort alla små risker som annars _kan_ stimulera kapselbildning pga att blödningsrisken ökar, och även förlänga läkningsprocessen.

Detta är särskilt bra att tänka på för er som ska op er på andra kliniker som kanske inte är lika noga med att informera om detta - det är ju för ens eget bästa. Men vill man inte följa rekommendationerna så kan det ju gå bra iaf, och gör det oftast. Men själv vill jag iaf hellre va på "den säkra sidan", särkilt när det gäller min kropp och hälsa.

Lycka till!

((Kram))

• Abra

Normalliten: Jaså, ökar Omega3-kapslar blödningsrisken och därmed risken för kapselbildning alltså?? Visste inte jag! Jag frågade t.o.m. om det på konsultationen på VK har jag för mej, för jag äter 2 kapslar varje dag nämligen. Vart har du hört det nånstans? Som jag har uppfattat det så ändrar bara Omega3 på ens blodfetter, men påverkar inte blodcirkulationen något. Skulle va intressant att veta vad du fått den infon från bara.

Jag hittade faktiskt den storlekstabellen du nämde, hade visst skrivit ut den t.o.m. från just qvinna.info, men glömt det. Va ett tag sen. Men den säger väl inte så mycket då, eftersom jag får D-kupa enligt den, och DD/E enligt de andra tabellerna. Men tack iaf!

Björk00: Är säker ingen fara! Jag drack 2 glas rödvin på midsommar oxå, och helgen innan med. Och op mej några dagar efter midsommar, men det va inget att oroa sej för se de på VK. Jag har även "fuskat" och ätit lite vitlök med, fast försöker undvika det. Svårt, för jag älskar det ju! SJÄLVKLART tänker vi på dej på torsdag, och håller alla våra tummar för dej då!!! Tänk på vårt stöd då du blir pirrig, och vet att efter bara 4-5 dagar har du nästan inget ont/ömt alls längre!

KalasAnnah: Men det är väl eg. inget konstigt detta med bh-storlekstabellerna eg.?... Det är ju bara att mäta runt om både över och under brösten, och sen ta bröstmåttet minus måttet under bysten... Och sen får du ett tal, som du kollar vad det motsvarar i t.ex. Lindex storlekstabell. Det visar ju samma för mej iaf! Och jag tror det stämmer mkt bättre än att mäta över et bröst som i "qvinna-tabellen", för den tar ju ingen hänsyn till omkretsen under. Vari ligger det krångliga eg.?... Men vill du "lägga ner" denna diskussionen, så visst!

Ang. min uppfattning om min nya bröststorlek, så tycket jag att den är perfekt! Och med kläder på ser man absolut ingen skillnad mot förut, och det ser inte alls ut som "2 stora silikonbröst" precis. Inget nån alls skulle lägga märke till. Men då har jag ju ingen bh på mej än på 2 v. Man kan väl säga som så att mina bröst utan bh nu, är som de va med vadderad bh förut, typ. Ska verkligen bli spännande till veckan när jag tänkte testa bh:ar på stan, och se hur brösten ser ut då! Utan kläder ser brösten helt perfekta ut, fylliga och "naturliga" i formen, inte för stora och inte för små. Varför bryr du dej om vad andra tycker?? Huvudsaken är väl att du själv är nöjd? Anledningen till att andra kanske tycker de är mindre än de trott, är väl för att de är "skadade" av alla jätte-jätebomber, som är helt oproportionerligt stora, som såna i Slitz, More etc. såna onaturliga skulle iaf inte jag vilja ha!! Vill du?...

Men hade inte du 99 cm runt om bysten, och 70-nånting under?... Det verkar ju mycket! Om du säger dina mått kan jag hjälpa dej räkna ut din nya bh-storlek om du vill? *tjöööta va?!*

Förresten - idag - 8 dagar efter op - har jag för första gången helt utan problem på mej mina vanliga tröjor!*skönt* Fast eftersom jag inte får ha bh de första 3 v., ska jag köpa amningskupor som skydd för bröstvårtorna. De tipsade ju om det. Bra idé! Hoppas de sitter bra! Undrar om de finns i olika storlekar?... Nån som vet? Och hur man fäster dem? Eller ligger de bara löst i tröjan/topen?...

Nej, nu ska jag se på "Allsång på Skansen"! Hej så länge kära vänner!

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 9