Inlägg från: langelin |Visa alla inlägg
  • langelin

Bröstförstoring 9

Zoria
    Jodå, jag kan förklara hur jag tänker! Jag har nyligen opererat mig. Före op. var jag helt platt, inga bröst alls. Har mått jättedåligt av detta i nästan 15 år. Tyvärr är inte alla utrustade med din "självkänsla och självrespekt". Önskar att jag haft modet att leva ett komplex-fritt och stolt liv utan bröst, men så var tyvärr inte fallet.
    Nu är jag världens lyckligaste! Älskar mina små bröst :) väl medveten om alla risker och komplikationer som kan uppstå, men det är alla gånger värt det. Enda jag ångrar är att jag inte gjort detta förut!! Klart du skall vara stolt över att du är nöjd med dig själv :) I mina ögon är det utstrålningen som gör en människa snygg! Ingen har märkt min operation, (pga att jag alltid använde massa bh-inlägg före & stora tröjor) men däremot tror jag att många har märkt att jag blivit betydligt gladare och lyckligare! Do you get it????

• langelin

Hejsan allihopa!
    Ännu en fråga till er som opererat er!
    Har nu gått 2½ vecka sedan min op. och i två dagars tid har jag nu haft väldigt sjukt i "ärren". Någon annan som haft detta? Har knappt alls haft sjukt innan och inte alls i ärren. Men nu sticker det och bränner i båda ärren. Skulle ha för mig att jag läst att någon annan varit med om detta oxå??? Tror nog att det bara är en del av läkningsprocessen, men det kliar inte utan är ordentligt sjukt så lite orolig blir man ju. Skall på kontroll & stygnborttagning om tre dagar, så då får jag ju som tur kollat upp det! Har tejp på ärren som skulle sitta på till stygnborttagningen så jag kan inte se hur det ser ut, men lite sväld och rött är det nog :(
    Någon som kan dela med sig av erfarenheter?

• langelin

Abra och Misha: glöm inte bort oss här på forumet bara ;) jag läser med stort intresse alla inlägg som handlar om träning! Fast jag e dålig på att skriva själv... Jag undrar när ni har simmat efter operationen? Jag frågade om simning då jag var på 1-månadskontroll men min kirurg tyckte inte jag skulle simma ännu. Han sa att jag skall vara försiktig med all motion ännu 2 månader. Men jag blev osäker på om han menade 2 mån efter op. eller 2 mån efter kontrollen. HOPPAS efter op. Annars blir det ju hela sommaren... Han sa att inre stygnen sitter kvar i 2 månader och ville inte att jag skulle springa, rida, simma o.dyl. under den tiden.

Tycker annars att det är väldigt svårt att veta hur försiktig man skall vara nu, har gått 4 veckor från op. och jag är rädd att jag ansträngt brösten för mycket de senaste dagarna... Har lyft tungt och gjort mycket arbete med armarna. Brösten har känts trötta och lite sjuka. Det är väl nog bäst att ta det lugnt ännu!

Hur fort efter op. har ni börjat springa?? Skall som sagt kolla upp om det var 2 eller 3 mån från op. min kirurg menade, tycker 3 låter mycket!!! Hade trott jag skulle få börja träna efter 5-6 veckor. Även fast jag har proteserna under muskeln.

Inatt skall jag sova första natten utan sport-bh :)

• langelin

Hej allihopa!

Jag tycker det är så förvirrande vad olika instruktioner alla kirurger verkar ge om när det är ok att börja träna efter op. osv. Fick nu mejl av min kirurg att dom inre stygnen är kvar i ca 2 månader efter op. Så under den tiden skall jag undvika att hoppa o.dyl. Men efter två månader är det fritt fram att göra vad som helst!

Jag hade oxå på tejp på ärren i 3 veckor, tills stygnen togs bort. Då satte dom på ett nytt smalare tejp som jag skulle ha i 2 veckor. Efter det behöver jag bara tejpa t.ex. om jag solar. Detta är ju otroligt praktiskt :)

Fick inte alls några stretch-direktiv. Har dock gjort som snuttungen skrev här, och sträckt upp armarna utåt,uppåt flera gånger per dag. Det märks väldigt bra då man har ansträngt sig att det tar mot i bröstmusklerna då jag stretchar. Finns det några andra bra stretchövningar för bröstmusklerna??

Måste bara säga, att allt kring själva operationen har gått så mycket bättre än vad jag någonsin vågat hoppas på :) nu bara lääääängtar jag tills 2 månader gått så jag inte alls behöver tänka på att vara fösiktig!

• langelin

Adreatica: vad roligt att allt gått bra för dig :) Kanske du har några bra stretchövningar som du kan dela med dig av? ;)

Jag har köpt bygelfria bh från HM och Lindex. Har nu gått 4 veckor sedan min operation. Har redan i 2 veckor använt dessa bygelfria bh då jag använt toppar som man inte gärna har sportbh under, eftersom de då syns... Måste säga att jag inte egentligen märkt någon skillnad, tycker inte att mina bröst blivit "tröttare" med vanlig bygelfri bh än med sportbh! Och jag tänker att så länge jag inte får sjukt och det inte känns på något vis obehagligt så tror jag inte att det gör skada. Men det kan ju oxå bero på att jag har småa implantat, endast 190 cc. Kan tänka mig att det är viktigare med bra stödbh om man har tyngre implantat.

Jag har nog solat många timmar i trekantsbikini utan problem. Det är väl att lyssna till den egna kroppen, finns tydligen inga "regler" som skulle gälla för alla.

Men jag har ännu problem att köra bil! Får inte i ettans växel och backen utan att ta i med båda händerna. Synd man inte har automatväxel...

• langelin

Tack för dina stretchtips Abra :)
    Så du skall op. dig om 1 ½ vecka, spännande!!! Bor du nära kliniken? Det underlättar väl en hel del isf. Själv hade jag 5 timmars tågresa till min klinik, ingen rolig hemfärd....

Jag hade nog trott att jag skulle vara betydligt sjukare strax efter op. än vad jag var. Klarade mig själv från dag 1, kunde tvätta håret själv osv. Men nu efteråt då jag tänker på det så var det nog onödigt, varför skall man alltid vara så duktig och göra allt själv...? Nog borde man bara ha legat å låtit pojkvännen pyssla om en ;)
    Har egentligen inte alls haft någon smärta. Trodde ju nog att man skulle vara väldigt sjuk i åtminstone 1 vecka. Men detta är ju väldigt individuellt, en tjej som blev op. på samma gång som mig med bara lite större inlägg (240?) var jättesjuk efteråt och åt starka värkmediciner i två veckor. Och då hade vi ungefär lika stora implantat bakom muskel med samma kirurg.

Brösten är större än vad jag trodde att dom skulle bli! Hade hemska mardrömmar före op. om att dom blev så små så det inte märktes någon skillnad, att jag hade gjort av med en halv förmögenhet i onödan.... Ville ha små bröst pga att jag lever ett aktivt liv, rider, srpinger, skidar, osv. Men det var svårt före op., alla jag diskuterade med på nätet rådde mig att ta större implantat. Så jag blev jätteosäker. Var väldigtväldigt nära att ta större... Men det är nog bra så här, det jag var ute efter var att slippa mitt komplex och det har jag gjort :) :) :)

• langelin

Norrlandsstinta: vad roligt att du oxå skall ha småa implantat. Jag har 190 cc, anatomiska under muskeln. Vi är tydligen lika långa å tunga oxå ;) jag e oxå 170 cm å ca 55 kg. Men jag hade inga bröst alls före op., verkligen ingenting! Nu är jag 70 cm under å 83 cm över brösten. Visst är dom små, men i och med att dom är "fylliga" och fina tror jag att dom ser större ut än dom e. Från sidan sett kan dom se riktigt stora ut.. Men framifrån e dom små ;)
    Jag ångrar inte att jag inte tog större. Skonsammare för kroppen med små inlägg och omgivningen märker ingenting :) Har du bestämt hur stora implantat du skall ta?

Före op. berättade jag åt min pappa, pojkvännen å bästa kompisen. Dagen efter op. berättade jag åt mamma. Straxt före och efter op. hade jag velat berätta det för flera personer men jag är väldigt glad idag att jag inte gjorde det! Värst har nog varit att hitta på ursäkter till varför man inte kan komma med på diverse aktiviteter. Men jag får ju ta igen det sedan...

• langelin

Abra: vilka aktivitet jag inte kunde vara med på efter op.? Det mesta egentligen under två veckors tid. Annars tycker jag om att hitta på saker och méd på det mesta så därför var det lite jobbigt då kompisarna ringde å fragade om jag t.ex. kommer med till simhallen, ut å gå, shoppa, ja allt möjligt. I går var jag å cyklade för första gången. Gick helt ok, lite obehagligt för bröstmuskeln bara och då jag kom hem hade brösten svält upp till nästan dubbel storlek.. 15-20 km var väl allt för påfrestande, men det var så roligt...

Är det annars någon som har detta på klart på vilket vis musklerna skärs av och hur de ligger över inlägget? Eller om någon vet någon sida där det beskrivs? Fast man kanske inte vill fundera på såna saker före op. ;) men nu efter op. är jag väldigt nyfiken på detta var musklerna är sydda och hur de går...

• langelin

Misha**
    Du skrev för en tid sedan att du inte skulle börja springa ännu. Hur länge efter op. har du rekommenderats att hålla upp med löpträningen?? Jag är op. 14.5., precis 8 veckor sedan idag. Saknar så otroligt mycket mina joggingturor, kan snart inte hålla mig längre! Min kirurg rek. att jag skulle ta det lugnt i 2 månader. Undras hur mycket kondition man mistat... Åtminstone mina armmuskler har försvunnit...

• langelin

Hejsan allihopa!
    Åj, här har hänt hur mycket som helst sedan sist jag var inne och läste :)

Vill tacka misha** för ditt svar om löpning för någon vecka sedan! Har nu gått 2 ½ månad sedan min op. men har ännu inte varit ut och sprungit. Tycker det stramar och känns obehagligt så fort jag springer några steg!

Har en fråga nu igen, hoppas någon orkar svara! Det gäller ärren, hur ser era ärr ut? Kommer man att kunna visa sig naken utan att folk ser ärren?? Hoppas verkligen det.. Men nu är dom röda och rätt tjocka och lite hårda. :( undras om jag ansträngt mig för mycket iaf... Det var nu senast då jag bytte tejp som jag märkte att det blivit som en liten förhårdnad runt ärren, känns bäst om jag sträcker upp händerna. Och röda är dom... Inte roligt om dom lämnar så.... Hur är det med er andra, hur ser era ärr ut??

• langelin

Tack för era svar på ärrfrågan :)
    Låter ju hoppfullt som swing skrev :) Lyckans ni som är op. på VK och har osynliga ärr redan! Men det är väl bara att vänta då! Som det är nu skulle ingen undgå att se dom. Lite jobbigt har det varit då man skall och simma o.dyl. men det är hundra gånger värt det för det :) Har inte ångrat op. en endaste gång!

• langelin

Hejsan!
    Jag undrar ännu om ärren.. Min kirurg sa att jag inte behöver tejpa ärren efter 2 månader. Men jag tänker nog göra det! Men vad använder ni för tejp, hur ofta byter ni och hur tejpar ni???
    Jag fick med en tejprulle, micropore 3M heter det. Tar fast riktigt bra, så då jag har bytt var annan till var tredje vecka har jag riktigt fått dra loss tejpet och det känns ju inte bra... Men jag tejpar horisontellt, har förstått att man kan tejpa diagonalt över ärren oxå!? Kanske jag borde pröva det!
    Jag är oxå förundrad över att jag klarat mig så pass bra utan träning :) Trodde jag skulle bli ett överviktigt nervvrak ;) men det har gått riktigt bra, måste väl nog erkänna att magen vuxit "lite" men det är inte att undra på, jag är ett riktigt godistroll nämligen...

Svar på tråden Bröstförstoring 9