Inlägg från: Misha** |Visa alla inlägg
  • Misha**

Bröstförstoring 9

Lite mer om att anstränga musklerna direkt innan op: Man måste tänka på en operation innebär en enorm fysisk påfrestning för kroppen. Det är knappast optimalt att träna tungt direkt innan då den träningen ändå inte kommer ge någon effekt eftersom kroppen kommer lägga all sin energi på att bli av med alla "gifter" (dvs narkos+morfin) som sprutas in i kroppen + att läka skadan som uppkommit. Det kan snarare få som effekt att kroppen bryts ned snabbare än vad den skulle gjort annars för att ersätta den energiförlust som träningen innebar.(obs! endast mina egna teorier. Är skadad av att ha en tyngdlyftare + snart färdig läkare till pojkvän, han ska alltid veta bäst, hahaha!)

Nu vill jag inte skrämma upp alla här på forumet för jag tror personligen inte att ett vanligt BP pass är någon direkt fara. Det handlar om låga vikter (dvs. max 20 kg på bänkpress-momentet) under en längre tid, dvs mjölksyreträning, och inget jag definierar som "tung" träning. (även fast det givetvist är grymt jobbigt.)

• Misha**

ennasus:

Bh:n och bandet är verkligen inte kul att ha på sig! Mitt problem var främst att bygeln tryckte på någon nerv under bröstet och skavde hela tiden. Dessutom nötte bandet sönder den lilla hud jag hade kvar på brösten. Det var såååå skönt att bli av med dem efter fyra veckor! Man vänjer sig dock..

Jag fick lov att ta av både plåster och band för några dagar sen pga. allergisk reaktion mot lokalbedövningen. Allt som vidrör mina bröst irriterar och just nu känns de väldigt sårbara, trots att det gått över fem veckor sen operationen.

En annan "biverkning" upptäckte jag för drygt en vecka sen då gul vätska började rinna ur ett av ärren. Jag trodde givetvis att det handlade om en infektion och blev livrädd. Det visade sig vara sårvätska, dvs ett gammalt blåmärke som rinner ut. Det är inget farligt, utan bara bra att det kommer ut. Tvätta noga med mild tvål och vatten var det enda råd jag fick.

Annars har allt gått bra och jag har inte ont alls inne i brösten längre. Däremot känns de väldigt ömmtåliga eftersom jag går utan plåster nu och ärren svider och skaver mest hela tiden. Inga tunga lyft eller träning den närmsta tiden med andra ord:(

Så..alla ni som planerar en operation: var medvetna om att det är ett stort ingrepp och att det innebär risker! Man kan aldrig räkna med att vara i tipptopp form fyra-fem veckor efter operation. Komplikationer kan alltid inträffa. Men det är sällan det handlar om något farligt, däremot kan läkningsprocessen förlängas. Jag tycker många är helt inkörda på rekommendationerna: tre veckor vila..men efter fyra är det fritt fram att träna å allt man vill! Jag har än så länge inte hört någon som börjat träna efter redan fyra veckor (och då snackar jag inte om snabba prommenader!) Jag tycker man ska ta det lungt och låta läkningen ta sin tid. Man känner ju bäst själv vad man orkar, och ska absolut inte pressa sig själv. Okej..nu börjar jag snacka massa gojja..ska lägga av;)

Kram allesammans och var snäll mot era kroppar!

• Misha**

Haha! Jag har samma problem! Blev nästan förbannad när jag skulle testa de nya snygga bikinis som kommit på Stadium och ingen passade! Var nära att ringa till kliniken och skälla ut stackars Peter Cosmo för att han gjort mina tuttar för stora. Hittade till slut en(!) vanlig bh i tantmodell på lindex som passade..storlek 75 F! Absolut inte vad jag tänkt mig innan operation..men men..ska verkligen inte gnälla över det. Bara att gilla läget och anpassa sig efter det. Förvånande dock att ingen än så länge lagt märke till min op, så de är nog inte alltför stora ändå.. Så länge brösten har en hyffsad form skiter jag faktiskt i storleken. Hade varit överlycklig med b-kupa med.

• Misha**

Abra: Sårvätska är inget farligt (har jag just lärt mig) Bara bra att det kommer ut! Men du får nog vara lite försiktigt och se till att hålla rent kring tejpen så du inte får någon infektion i "hålet".
    Min sårvätska kom inte ut förrän efter drygt fyra veckor. Lustigt att det kan vara så olika. Blåmärken är f.ö. helt normalt. Kan i värsta fall vara kvar i flera veckor, men inget att oroa sig för!

• Misha**

Ett tips för de som har svårt att sova på ryggen är att lägga kuddar på båda sidor om rygg och mage som stöd. Då kan man ligga halft på sida utan riskera att "rulla över" på brösten.

• Misha**

Björk00: Att opereras med en infektion i kroppen är aldrig bra. Bara att hålla tummarna för att ditt halsont går över till på operationsdagen! Annars bör du nog fråga doktorn om råd, du ska absolut inte försöka dölja ev. sjuksymptom. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Förhoppningsvis är det ingen fara.

• Misha**

Abra: Japps. Det är just bedövningsmedlet jag fick under narkosen jag tydligen är allergisk emot. Det ser ut som en röd svullnad på insidan av bröstet (på huden dvs, inte innuti brösten), och huden har varit väldigt känslig kring plåstren. Nu är huden bitivis väldigt torr men det märks iallafall att det går åt rätt håll.

Jag har haft en lätt rodnad kring brösten ända sen operationen, men jag visste inte att det var något ovanligt efter jag aldrig gjort liknande operation förut.

• Misha**

Abra: Vad har Charles sagt om att sträcka armarna över huvudet? När du väl får det kan du använda vanliga tröjor utan problem. På citadell tror jag de sa efter 1-2 veckor..

Oj! Träning efter bara 3 veckor? Vilken klinik var det? Jag vet att VK, citadell och strandkliniken säger 4 veckor, men jag tycker det låter tidigt även det. Prommenader, javisst, men knappast styrketräning eller löpning. Borde vara alldeles för kraftiga stötar mot brösten. Läste om någon klinik som inte rekommenderade någon typ av tung fysisk aktivitet förrän 2-3 månader efter operation (minns ej vilken).

Tycker det är väldigt intressant vad olika kliniker rekommenderar osv. Man skulle kanske starta en ny tråd med bara beskrivningar av olika kliniker, typ av ingrepp, kostnader, rekommendationer och varningar. Lite mer övergripande för alla som funderar på att göra liknande ingrepp men inte har valt klinik än:)

Allmänt så anser jag att det absolut viktigaste är att man har en god kommunikation med kirurgen och att man litar till 100% på denne. Oftast behöver man ett par konsultationer hos olika kirurger innan man hittat "den rätte för just mig". Man ska nog inte gå för mycket efter pris eller efter hur snygg fasaden är. (eller om en tejprulle ingår i köpet eller inte..vilket jag tror att den i de flesta fall gör;))

En kirurg det inte pratas så mycket om, men som faktiskt är den enda jag enbart hört positivt om är dr. Oya på Strandkliniken. Inte en enda anmärkning under sina många år som kirurg (senast jag kollade iaf) Hon är betydligt mer anonym än dr Charles, Cosmo m.fl men framstår ändå som mkt. proffsig. Det finns säkert fler på mindre kliniker som också är enormt skickliga. Det är klart värt att undersöka. Ett par 500-lappar för extra konsultationer är ändå inte så mycket om man ser till hela operationskosnaden.

Ha det gott! Nu ska jag läka:) Kram kram!

• Misha**

Hehe, din beskrivning lät nästan exakt som ett utdrag ur citadellklinikens broshyr: ligger vackert vid vattnet, eget rum med havsutsikt, dygnet runt jour.. Alla medeciner, tejp, band och bh står citadell för....blablabla..samt bjuder på alla måltider (om man nu mot all förmodan skulle vara sugen på mat efter op;)) Tycker det är lite lustigt att de ens behöver nämna att de bjuder på en macka när op. kostar 38 000 kronor.. Men visst, det ska inte bara kännas bra, utan perfekt. Och små detaljer kan göra stor skillnad, speciellt när man är så känslig som vid en operation.

Jag kan då lova..tjänar jag tillräckligt med pengar i framtiden kommer jag uteslutet söka mig till privat vård! Några extra tusenlappar är det värt för det där vänliga bemötandet.

Super att du hittade en kirurg som passade dig så bra på en gång, Abra, och att allt känns bra:)

Just det, ang. träningen var det nog en misstolkning från min sida av ditt tidigare inlägg där du nämnde att tre veckor lät tidigt, och att vk sa att det var ok att jogga efter 4-5 veckor. Trodde alltså att det var någon annan klinik som rekommenderade 3 v som du svarade på..

Nej, nu måste jag försöka sova! Har inte sovit mer än fyra timmar i sträck på sex veckor nu. Man vänjer sig..

Kram och godnatt!

• Misha**

Björk00: Oj, jisses, är det sant? Var har du hört det? Någon trovärdig källa? Det är en väldigt allvarlig anklagelse.. Absolut fruktansvärt om det stämmer..brrrr

Svar på tråden Bröstförstoring 9