Hejsan svejsan! Jag är kvar men har bara varit för lat för att skriva..
Abra: Jag kan inte svara på om dina tabletter är morfinbaserade. Kolla FASS
hehehe..jag googlade på det. Verksamt ämne är extropropoxifennapsylat (som om det skulle göra mig klokare..) men är därmed inte morfinbaserat. Det är betydligt billigare tabletter. Används vid medel till svår smärta genom att hämma smärtimpulsernas effekt på smärtcentrum i hjärnan. Låter som vettigt.
Langelin: Idag var det sju veckor sen jag opererade mig och jag kommer inte löpträna de närmsta tre veckorna. Löpning innebär en enorm kraft, tillsammans med gravitationen blir det nog rätt tuffa stötar för tuttarna. Mjukt underlag (typ myrmark;)), bra skor och en stenhård bh hjälper nog en del. Jag tänker inte ta risken eftersom jag har ankarärr och därmed är extra känslig.
Idag var jag på mitt första riktiga träningspass på över åtta veckor!
En sammanfattning på vad som kändes bra resp mindre bra:
* Cykel - helt ok. Om man kör spinning- sitt ned och ta absolut inte i med överkroppen.
* Trappmaskin- funkar också. Tänk på att ta djupa, kontrollerade steg och inte "skutta".
* Löpband- Why??????
* Framsida lår- maskin. Helt ok!
* Baksida lårcurl- Helt ok! Förutsatt att man inte klämmer brösten och inte tar i med armarna.
* Ryggresningar- Helt ok! Bättre med armar över brösten istället för sträckta över huvudet.
* Utfallsgång- övningen för snyggast rumpa i sommar;)
* Benböj- (maskin)- Skönt!
Inga skivstänger och inga lösa vikter än så länge!
* Situps på pilatesboll- Faktiskt inte så bra som jag trodde! Spänner rejält i bröstet.
* Vanliga situps- inte heller bra. Magövningar tar faktiskt betydligt mer på bröstet än vad man kan tro! Pilates får nog vänta ett tag till..
* Boxnings-situps- funkar bättre. Tänk på att kura med ryggen, lägga armarna som symboliskt skydd för brösten, markera två ytterst små slag åt vardera sida, absolut inte slå ut slagen helt. Känns bra i maggen, men ta det försiktigt!
Skuggboxning för skoj skull:) Utan fullständiga slag dock. Fan vad jag längtar tills jag kan börja träna "på riktigt" igen!