• Fröken ogift

Tips på Billigt bröllop samt lite annat..

Har inte bestämt när bröllopet ska vara, inte heller om vi ska bjuda alla eller bara de närmaste...Svårt det där!

Men jag skulle vilja ha tips på hur mna får ner budgeten. Vi kommer inte att kunna gifta oss än på ett par år...Har en liten bebis och vill ha en till snart, så det får bli sen när vi kan spara lite.

Sen skulle jag vilja ha lite erfarenheter vad gäller stoa/små bröllop. Både ni som gift er/varit gäster. Vi har svårt att bestämma vilket vi ska...Tips och råd och erfarenheter mottages tacksamt!

Tack!

• Svar på tråden Tips på Billigt bröllop samt lite annat..
  • jagärsåkär

Min personliga smak säger att det är värt att ha ett stort bröllop men att det absolut inte behöver vara så "märkvärdigt".

Min dröm är egentligen att ha en stor fest hemma i ett stort hus (som vi inte har, därför är det bara en dröm) där det finns glada, finklädda men avslappnade människor runt omkring oss, massor av god mat o bra stämning, tårta o "kalas". Det går att göra rätt billigt men det gäller att ha nåt ställe att hålla till på.

Har ni bara nån passande lokal/hus/ställe kan ni fixa nästan allt själva och då kan ni ha ett stort o billigt bröllop!

Har ni möjlighet att ordna ett bra (gratis o personligt) ställe?

• elja651

Jag skulle välja att köra på ett tema för att kunna ha en ordentlig fest fast billigt. T.ex
    -Ha ett lantligt temo och kör på loge/lada och pynta med björkris och kreppapp, låna in ett lokalt speldanslag. Be gästerna ta med mat istället för presenter som knytis.
    -Picnic-bröllop har jag sett någonstans, välj en plats utomhus som känns speciell. Då kan man välja mat som man kan förbereda och lägga i korgar. Då behöver man inte ha någon personal direkt heller.

Om inte mitt bröllop var färdigplanerat skulle jag vilja ha det som bröllopet i "trolltyg i tomteskogen"

• Wicks

var utomhus, vackert på sommaren (vintern med men då är det kallare..) och trevligare enligt mig :)
    gör maten själv
    kör alkoholfritt eller bjud på en begränsad mängd alkohol
    köp kläning från 1koo eller liknande alt hyr

finns hur många sätt som helst me det mesta handlar o,m att göra själv, tex egna inbjudningar. tycker det är finare (och klart billigare) :)

• Fröken ogift

Tack för svar!

Ni som betalt bröllipet själv...hur mkt har ni sparat/mån och hur länge?

• MrsNorell2b

Hejsan!

Vi håller nere kostnaderna genom att be en tärnans storebror som är (utbildad?) jätteduktig på att fotografera göra det. Vi gör inbjudningarna själva och ska låna en bygdegård som lokal (kostar 400:-/helg).

Jag har varit på ett stort och ett lite mindre bröllop. Jag tycker personligen att det lilla bröllopet var mycket roligare. Alla var med och det kändes intimt och mer personligt. Det stora hade 110 gäster och var..lite illa planerat.

• brud K

Vi kommer ha ett relativt stort bröllop men billigt.. inte för att vi är snåla utan mer för att vi valt ett sådant tema. En stor fest i min mammas trädgård 100 gäster.
    vi har önskat oss i bröllopspresent att människor ger oss något till bröllopet.
    har redan fått brudhåret, sminket,porslin till alla, en del av maten o.s.v
    alla har tyckt att det är kul att få vara delaktig i bröllopet.
    så det kan ni göra

• Esmie

Tar mig friheten att citera Karis Annelie på Gamman...

Det är inte så svårt o komma undan med 10-20 000... det är bara att se till att göra mycket själva, eller med hjälp av snälla själar!

Istället för en brudklänning för 10 000 så kan man köpa tyg och sy själv för 500. eller beställa från kina för 1000.

Istället för dyr trerättersmiddag på slott för 500 kr per person, så kan man ha buffé med mat lagad av mamma, svärmor, du själv, din syster, och tre polare. (om man e mågna som lagar maten så blir det inte så jobbigt för en person, utan det är rätt lätt o bara göra en rätt liksom). så kan man göra lite innan och bara värma på det som ska vara varmt. behöver inte kosta många penningar alls. Kanske t.om de som lagar maten kan betala ingredienserna som en present till brudparet.

Istället för hyra av en tjusig limousine/häst o vagn/gammal jänkare/T-ford så kan man be nån man känner köra er från kyrkan till festlokal i deras fina nyputsade Bubbla! eller varför inte åka sidovagn på pappas mc? eller nåt sånt. Roligare!

Istället för hyra av dyr lokal centralt i sthlm för 10 000 kr, så kan man hyra en bygdegård för 700 och pynta och göra fint själv för några 100 extra.

Istället för dyr brudbukett för 3000, så kan man plocka ihop en själv gratis ute i naturen. eller köpa blommor och sätta ihop själv för några hundra, eller försöka ta hjälp av en outbildad med kunnig person, det vimlar av blomälskare där ute. så kanske man kan få den för blompriset + några hundra. (800 kr kanske?)

Istället för frack till karln, så kan han få ha en vanlig svart kostym som kan återanvändas flera ggr... eller varöfr inte höra er för bland bekanta, kanske någon med samma stl har fina kläder bara hänger? Finns massor med folk som köpt frack eller liknande till sitt bröllop, och de kommer aldrig bära det igen.

Istället för diamantringar för 20 000 så kan man ta en vanlig slät enkel i guld för 1000 kr. eller varöfr inte en tuff i titan?(som jag, tihi)

Istället för proffsfotograf för 7000 så kan man anlita en duktig amatör. Det finns många därute som kanske inte har egen atelje och fet utbildning, men som redan fotat många bröllop och kan mycket ändå!

Istället för dyr håruppsättning på 3000 kr, så kan man fixa själv med en god vän, mycket tid för provuppsättningar, och lite gott vin.
    samma med smink! bara att göra flera gånger. öva tills man får in snitsen och det blir ett fint resultat.

Ja... asså listan kan göras LÅNG. det gäller bara att ha lite fantasi! och inte vara rädd för att be folk om hjälp!
    Oftast blir folk bara GLADA över att få äran att hjälpa till på er stora dag!

• September mys

Esmie, du får hälsa Karis Annelie på Gamman att tipsen var jätte bra! tack

• Wicks

Fröken ogift: Vårat bröllop kommer gå på ca 6000 (för 50-60 gäster). Vi har inte riktigt spart tll det utan tar skatteåtebäringen.

• silverdrake

vi hade ett litet bröllop, mest för att det mer är vår stil. väldigt trevligt och personligt, hade 22 gäster och bjöd dom på mat där vi gifte oss Läcköslott, men vi köpte maten som var ett paket till 30 pers (kallades buss-meny) blev billigare så och folk kunde ta om.. jättebra faktiskt..sen blev det rester så vi kunde äta bröllopsmiddagen dagen efter med (en jättefräsh laxrätt) om man skulle tagit de dom kallade bröllopsmeny hade det gått på mer än det dubbla.... (allt med ordet bröllop innan blir alltid mkt dyrare)

vi tog ned konstnaderna genom att göra mkt själva, vi gjorde picknickpåsar till gästerna som en lätt tidig luch/fika, sydde påsarna själva.
    vi sydde klänningen själva (eller mamma rättare sagt och tyget var en present från henne)
    vi köpte min mans Tigerkostym på vingåker-outlet. halva priset :D:D
    jag sminkade mig själv (fast köpte ett nytt sminkkit för del av skattåterbäringen :) ) men jag behövde ändå nyttt.
    köpte torseletten jag hade under klänningen lite billigare för den var på rea

i efterhand så kunde vi skippat fotograf, hade många gäster som är bra på att ta kort, så amatörkorten blev faktiskt bättre än fotografens (så det var ju 4500 man kunde haft till annat :( men det är ju alltid dumt att ångra sig...så det gör jag inte.

tror man kan få ner rätt mkt av kostnaderna bara man trixar lite extra, och planerar långt i förväg....
    (iofs så planerade jag bara ett halvår, man jag gjorde iofs inte så mkt annat heller :D:D )

Svar på tråden Tips på Billigt bröllop samt lite annat..