• Fröken ogift

Tips på Billigt bröllop samt lite annat..

Har inte bestämt när bröllopet ska vara, inte heller om vi ska bjuda alla eller bara de närmaste...Svårt det där!

Men jag skulle vilja ha tips på hur mna får ner budgeten. Vi kommer inte att kunna gifta oss än på ett par år...Har en liten bebis och vill ha en till snart, så det får bli sen när vi kan spara lite.

Sen skulle jag vilja ha lite erfarenheter vad gäller stoa/små bröllop. Både ni som gift er/varit gäster. Vi har svårt att bestämma vilket vi ska...Tips och råd och erfarenheter mottages tacksamt!

Tack!

• Svar på tråden Tips på Billigt bröllop samt lite annat..
  • Millle

Vi ska ha picknick på bröllopet. Vi är på en liten gård med ett litet kök och att laga mat och hålla varmt och sånt är inte att tänka på. Picknick blir nog billigt och lite mysigt!

• Rix

Brud K, från början var det tänkt som en mexikansk fest, bröllopet kom vi på i efterhand. Vi kommer ha taco buffé så det kommer inte bli så dyrt, färs och kycklig med mycket tillbehör, max 3000 och då ingår läsk till barnen och kaffe.

• Rosenhaga

Dra ned på antalet gäster och glöm alla måsten. Vi hade själva ett bröllop med strax över 40 personer och lade då istället lite mer på varje gäst. Det var bra att kunna prata personligen en stund med varje gäst, det hade varit svårt om vi hade haft fler gäster.

Lite beroende på var era gäster bor i förhållande till vigselplats etc så kan ni kanske ha vigsel med brudskål och kaffe, tårta? Sedan en fest med dans på kvällen. Detta funkar bara om de flesta gästerna kan åka hem emellan. Barnen kan vara med under vigseln, föräldrarna åker hem och äter middag med barnen och sedan tar barnvakt över och föräldrarna dansar till gryningen - modellen.

• brud K

våra 100 gäster är bara familj.. mamma har 8 syskon:).. och vi känner alla och pratar med dem varje månad om inte mer. umgås nästan varje helg.så vi kan inte utesluta någon. alla som ska komma är nära.. hihihi stor familj är bra ibland och ibland inte :)

• Rosenhaga

brudK,

Det låter som en stor familj där ni alla är nära, så jag förstår ditt dilemma. Vi bjöd inte ens alla mina syskon då vi inte är så nära varandra, tänk vad olika det kan vara.

• Wicks

brud K: hur kan det bli så stor kostand?
    Jag vill inte ha med något jag inte äter på bröllopet. Finns en lång historia baskom att de alltid serveras smörgåstårta när jag fyllt år,, tros att jag avskyr det. Jag har alltså fått specialkost istället. Nåväl så blir det bara sånt jag äter med på bröllopet (och min blivande med, men han har inte samma emetionella värde i det). Och ajg avskyr grönsaker. Ja kompliaktionena emd vegitarinerna är ju ganska klar. vi har diskuterat vad vi ska servera och försöker hitta de grönsaker ajg faktiskt äter... För 1 år sedan så åt jag inga grönsaker (jo 3 stycken varav alla är typiska för asiatisk mat), numer äter ajg en drös i varje fall... Men sallad är inte en av dom, funderar om vi ändå ska servera det just för att ha det som utfyllnd, men det är under diskution.

Att dra enr antalet gäste rär itne helelr här intressant. år anärmsta släktingar är över 30 personer. Att inte bjuda sykson är ingen fungerande metod, jag vill kunna sätta foten hos mina flöräldrar igen (och vill ha dom där dessutom). Och för bara familjen är jag inte intresserad av att ha festen utan vi vill ha vpra vänner där. och 30 perosner är inte mycket, de flesta har ju en respektive så det bli kanse 18 stycken inbjudna vänner (och så delat vi det på två...). Nu är de titne ens så många då vi valt att bjuda in lite fler släktingar så det ahr blivit 12 vänner med respektive... blir säker fler med tiden dock. alla inbjudningar är ännu inte skickade. Jag tror att vi båda vill ha en relativt stor fest utan att ha en stor fest dvs vi vill kunna bjuda dom vi känner för utan att haka upp sos på antalet. Vi ahr ingne gräns som säger 60 sägste rutan valt plats för att kunna ta dit så många som vi vill... Jo bröllop och resonemangen ikringdom rä väldigt olika :)

• mrztigger

vi har 50 middags gäster och kommer bjuda på kycklingfile m potatissallad. vi kommer handla på lidl ocj willys, storpack så det blir billigare. spriten är från utlandet, inga gåvor kommer vi ge till gästerna, fotografen är gratis eftersom han vill bygga upp sin portfolie, ringarna är inte de dyraste som finns, jag ville hellre bygga upp dem under vår tid tillsammans..

allt som allt kommer vi ha 70 gäster till cermoni, 50 till middagen och allt som allt kommer det gå på 15. 000

• lilltass

Hej!
    Mitt bästa budgetpris är att utnyttja alla kontakter man kan tänkas ha. Till exempel är min mamma florist, min blivande svärmor är frisör, min kompis är makeupartist, min svåger äger ett tryckeri, en kompis till mig är DJ etc.

Det bästa man kan göra är att kolla med sina kontakter och på det sättet komma ner i pris.

Det är också ett bra tips att planera långt i förväg för då kan man börja titta runt redan långt tidigare. Till exempel så snubblade jag över billiga vaser häromdagen i en affär så jag köpte 15 stycken som jag tänkte ha på borden. Då märker man inte så mycket av pengarna när man handlar lite då och då en tid innan. Istället för att ta en klumpsumma som man spenderar precis innan bröllopet.

• September mys

planering är A och O

• cathrinea

Vi hade vårt bröllop hemma, vi tog hem prästen till oss och hade även vigseln hemma i trädgården. Vi lånade så mycket vi bara kunde och tog hjälp av familjen när det gällde blommor osv. Maten köpte vi i storpack, kallskuret och fixade till lite sallader som potatisallad, pastasallad etc. Läs mer på vår bröllopssida http://www.sommarbröllop.se

Hälsningar Cathrine

• midsummer

Jag är studerande och min m2b är arbetslös med ett timtidsarbete där han jobbar ngåra timmar i veckan. Alltså är inte vår ekonomi den bästa. Vi har planerat bröllopet i ett års tid nu och bestämde redan från början att vi skulle börja köpa grejer direkt. Bla så köpte vi hans bröllopsklädsel på mellandagsrean, och har sedan köpt allt då och då. Kanske har vi lagt ut allt som allt 20.000 på bröllopet men det har ju inte varit så märkbart. Det är väl ringen och hyran av lokalen som har kännts mest och som vi liksom har behövt spara till. (Vi kommer vara 20 pers allt som allt på bröllopet) Min brudklänning hittade jag bla på Lindex för 349 kr! Helt underbar!
    (Har inte läst de andra svaren här, svarade bara direkt på TS fråga)

Utnyttja alla kontakter du har! Lycka till!

• Fröken ogift

Tack för alla svar!

*puffar lite till*

Tyvärr känner jag inga frisörer, florister eller dylikt.. Men vi funderar på att ha ett liitet bröllop med bara de allra närmaste..

Rosenhaga: Det lät egentligen inte som en så dum idé det där! Vad ska man sen servera på festen då? Bara snacks och så? Och hur formulerar mna en sådan inbjudan?

• Bröllopstokiig

Fröken ogift: rekomederar dig att kolla på:
    www.gamman.se/index_svartbrud.asp
    därf inns tex hur amn binder en egent bukett och massa annat småt toch gott som säkert kan vara bra för budgeten.

gällade frisör så är frågan om du ahr någon som är duktig på hår snarare dvs någon som är bra på att göra uppsättningar? någon syster som är bra på att sminka (så att du faktiskt blir nöjd)?

hemmagjord mat är billigt allternativ (ingen amt är självkalrt billligare).
    att göra en egen tåra bör inte vara allt för svårt, tips och hjälp finenr du i tex denna tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m20061157.html

• September mys

om man inte vill anlita en frisör så kan man ju faktiskt bara locka håret och sätta dit nått hår smycke..

Svar på tråden Tips på Billigt bröllop samt lite annat..