• Fröken ogift

Tips på Billigt bröllop samt lite annat..

Har inte bestämt när bröllopet ska vara, inte heller om vi ska bjuda alla eller bara de närmaste...Svårt det där!

Men jag skulle vilja ha tips på hur mna får ner budgeten. Vi kommer inte att kunna gifta oss än på ett par år...Har en liten bebis och vill ha en till snart, så det får bli sen när vi kan spara lite.

Sen skulle jag vilja ha lite erfarenheter vad gäller stoa/små bröllop. Både ni som gift er/varit gäster. Vi har svårt att bestämma vilket vi ska...Tips och råd och erfarenheter mottages tacksamt!

Tack!

• Svar på tråden Tips på Billigt bröllop samt lite annat..
  • Lothis

Kolla på secon hand efter frackar, de har vi gjort = 300:-
    Sytt klänning själv ( tyg på rea ) = 280:-
    Köper rosor men binder själv + blad från naturen ...
    Föreningslokal hysr = 1000 :- ( då ingår städning )
    Mat det gör vi själva. Med lång planering typ ett år kan man hitta enormt mycket på rea, vi har dukar, ljus, fat , en del kläder, smink och skor på det viset.
    Vi har bordsdekorationer, inbjudningskort , bordsplaceringshjärtan, vigsel och festprogram, gästbok som vi gjort själva.
    Tom vigselringarna köpte vi på guldfynd när det var "köp hans få hennes" eftersom vi ville ha likadana släta.

Planera och passa på = A-O !

• Frullan

Om man utgår från det man verkligen vill ha med och inte det man "ska" ha med så finns det alla möjligheter att hålla nere priset. Kan man dessutom tänka sig "vanlig" tårta istället för bröllopstårta och likadant med blommor, klänning, etc så har man kommit långt! Vårt bröllop kostade 30´ för 75 personer och då gjorde vi inget själva och t.o.m kom alkoholen som vi bjöd på hela kvällen från Systemet...

• Rix

Så här ska vi ha det.

Klänning beställs på 1koo.com, kostym finns redan.

Brudbukett blir enkel med några långa rosor.

Ringar, graverar in vigseldatumet i förlovningsringarna.

Mat, buffé med mexikokänsla

Dryck, Tyskland

Tårta, gör själv,

Hår och smink, blir tyvärr dyrt då jag inte kan själv.

Vi ska ha 60-70 gäster men vi kommer lugnt att klara oss under 10 000:-

• brud K

rix: det tycker jag låter bra gjort... vi har 100 gäster och räknar på 50 000 och det tycker jag va billigt... hur mycke kommer eran mat och dryck kosta??? :) vill ha tipps

• Wicks

brud K: svarar trotts att din fråga var riktiad, hoppas de tät är ok.
    vårt bröllop kommer kosta 6000kr för ca 60 gäster.
    Maten planeras gå på lite under 2000 kronor har jag för mig. Vi kommer ha grillbuffe med blandannat fläskfile.
    Gällande dryck är det bara räknat på några hundra då vi kommer ha alkoholfritt. Det är dock inte av kostnadsmässiga själv främst utan av etiska. Om vi itne hade haft det synesättet vi ahr så vet jag inte hur vi hade löst det kostnadsmässigt, det har aldig varit uppe för diskution då ingen av oss skulle trivas med alkohol närvarande.

• brud K

okej då förstår jag alla är vi olika... själv älskar jag bubbel och fina röd viner...
    Vi ska också ha grillbuffe och köttet ska pappa skjut själv så det kostar ingent men till köttet måste man ha en del och vad ska ni då ha om det bara kommer kosta så lite?

• Wicks

brud K: det blir mycket grönsaker (har väldigt många vegitarianer av olika grader närvarande). till det serverar vi troligen potais elelr liknande, ris kanske? vi ahr inte avgjort det riktigt... problemet ligger i att vi kommer befinna os långt i från allt vad elektrisitet heter så det blir att fundera över vad som går att tillaga där i stooora mängder.
    Vad menar du att man behöver till köttet? det blir grönsaker och någon form av tja bas är planen, är det något vi har glömt *tänker efter och blir lite orolig*

• brud K

okej..
    vi hade tänkt oss olika sallader ,såser,lite små plock,lite ostar men dock till 100 per.. vet inte hur mycke jag ska göra ......känner mig helt lost :)

• Wicks

brud K: säg till när du vet hur mycket **s*
    jo ostar varfaktiskt en bra ide, har lovat att det är mögelost fritt dick
    sallader blir det inga då jag avkyr just sallad. såset kanskee är en bra ide, men är väl rätt biligt? men hur mycket sås går åt?

• brud K

jag vet inte... men dina gäster kanske vill ha sallad till köttet?? :)( då menar jag inte grönsallad) hihihi avskyr det med.. vi ska ha lite tomatsallad ,pastasalld och tomat med mozarella och oliver.olika bröd och små skälar med små plock.måste räcka..
    sås... hummm... vet inte... mycke tror jag ialla fall jag oc m2b hihihi...

Svar på tråden Tips på Billigt bröllop samt lite annat..