Studenter! Hur har ni råd?
Mina kompisar gifte sig under studietiden. Jag har för mig att de sparade ihop till 35 000 själva och så la deras föräldrar cirka 20 000/föräldrarpar. De hade ett ganska stort bröllop, 90 gäster, men de var väldigt kostnadsmedvetna. De hyrde klännig och frack, hade mat som de själva kunde förbereda mycket av och sedan hade de hjälp av en systers killkompis som var duktig på matlagning som kom in och fixade uppläggningar och kordination tillsammans med serveringspersonalen som var lillasysters kompisar. De hade köpt sprit och vin i Danmark (på den tiden smyggel i högsta grad för man fick inte föra in lika mycket som nu) och hade sedan självkostnadsbar efteråt. Jag gjorde blomsterdekorationerna till borden, festhäftet var enkelt gjort med kopiators hjälp, de lånade en sportbil för transport från kyrkan, en kompis var fotograf och gav dem fotningen i bröllopspresent, de hyrde en musikanläggning istället för band osv. För dem var inte detaljerna det viktigaste, visst letade hon klänning, men hade inte för höga förväntningar och var flexibel. De tog hjälp av alla de kände. Så om man prioriterar att gifta sig och kan tänka sig att kompromissa på detaljer så kan man komma långt.