• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • Bruden blå

Partytält på landet och fixar det mesta själv är melodin vi kör på.
    jag är student, han jobbar men har tills nyligen varit heltid föräldraledig med våra två barn.
    men var kostnadsmedveten, kolla upp alternativ och var beredd på att göra mycket själv kommer man långt på. kolla upp om det finns folk som kan hjälpa er? någon frisör i släkten? någon ni känner som är bra på att fotografera osv...

• PennyJenny

Mina kompisar gifte sig under studietiden. Jag har för mig att de sparade ihop till 35 000 själva och så la deras föräldrar cirka 20 000/föräldrarpar. De hade ett ganska stort bröllop, 90 gäster, men de var väldigt kostnadsmedvetna. De hyrde klännig och frack, hade mat som de själva kunde förbereda mycket av och sedan hade de hjälp av en systers killkompis som var duktig på matlagning som kom in och fixade uppläggningar och kordination tillsammans med serveringspersonalen som var lillasysters kompisar. De hade köpt sprit och vin i Danmark (på den tiden smyggel i högsta grad för man fick inte föra in lika mycket som nu) och hade sedan självkostnadsbar efteråt. Jag gjorde blomsterdekorationerna till borden, festhäftet var enkelt gjort med kopiators hjälp, de lånade en sportbil för transport från kyrkan, en kompis var fotograf och gav dem fotningen i bröllopspresent, de hyrde en musikanläggning istället för band osv. För dem var inte detaljerna det viktigaste, visst letade hon klänning, men hade inte för höga förväntningar och var flexibel. De tog hjälp av alla de kände. Så om man prioriterar att gifta sig och kan tänka sig att kompromissa på detaljer så kan man komma långt.

• luscious

Ja jag har ju alltid drömt om det stora bröllopet med trerätters osv. men allt är ju förhandlingsbart.

Mat kan man ju fixa själv med hjälp från släkt och vänner, tårtan fixar kusinen som är konditor....håret blir värre men om man bara låter frisören locka det bör det blir billigare än en uppsättning? Klänningen är det enda jag inte vill tumma på, vill ha en lååång fin klänning med brodyr och släp....hur mycket brukar det kosta att hyra?

• Rosviol

Vilken budget tror in att ni kan spara ihop till?
    Intimt bröllop behöver ju inte kosta mycket alls 5-6000. Kyrkan är ju gratis. Är student själv, men m2b jobbar. Vi fick en budget på 30000 kr av svärföräldrarna och kommer inte att gå över den budgeten. Vi ska bjuda 60 st gäster på mat, gratis bar, Dj mm. Köpt klänning och smoking till gubben. '
    Grattis till förlovningen!!

• Rosviol

Tips om uppsättning är att be om en festuppsättning, mycket mycket billigare. Nämn ej bröllop! hihi :) extra påslag

• Rosviol

Klänning från nätet; ebay, 1kloo, blocket eller tradera är billigare än att hyra.

• Fru Cinderella

Köp löshår och gör en uppsättning själv, kanske med hjälp av någon!

• Fru Cinderella

Tips. löper du dessutom håret redan lockigt så behöver du inte oroa dig om utifall lockarna kommer hålla, eller ödsla tid på att få det lockigt ;)

• luscious

Vi har precis sparat ihop 15 000:- som ska gå till framtida bebis, som vi investerat i fonder och aktier. Så jag vet inte...leker med tanken på att sno de pengarna men det känns fel

Vi har ingen stor släkt så vi skulle inte ens komma upp i 40pers om vi bjuder mormors syskon, mammas kusiner och mina närmaste tremänningar osv. Så det blir inget stort bröllop oavsett hur vi gör det.

Titta in på min frisörs hemsida ang pris på håruppsättning och en "vanlig" uppsättning kostar från 550:- och en bruduppsättning från 1700:-.....hur kan det skilja så mycket?

• Fru Cinderella

Vad som tillkommer förutom att allt verkar skjutas i höjden när det är bröllopet är ju ditsättning av tiara och slöja, vilket verkar lägga på en ca. 500kr av priset.

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?