• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • Bruden blå

luscious
    jag skulle räkna på en höft runt 150kr/ person för mat och dryck. lite beroende på vad ni väljer.

• FruÖlandstok

Wicks
    Ja jag kommer ihåg när vi var i samma sits då sambon var arbetslös utan rätt till ersättning å jag pluggade.. då var det verkligen å vända på slantarna å 3600kr är ju värsta lyxen då..

misstänker att det är där det ligger också att nu har vi äntligen lite pengar å då passar man på att köra på lite extra.. om det inte vore för det hade vi nog helt klart sparat in på ringarna å kläderna.. men nu när man har råd känns det roligt å spendera lite när man väl hittar nått som känns riktigt fint :)

• luscious

Men ung. hur mycket får man för 150:-/pers?

Vi har tänkt ha förrätt som ex. räkcoctail eller liten italiensk plockmat och sen något kött som antingen stek eller oxfilé/fläskfilé...eller kallskuret...vet inte ännu

Som det ser ut nu kommer vi servera vin till maten, Ska vi däremot vara i lokalen som hör till kyrkan så får man kanske inte servera alkohol där?

• Wicks

Ölandstok: här är det ju självvalt, men är nog ungefär samma ekonomiska läge..

är ju bara trevligt att kunna lyxa till det så jag förstår ert val :)

gällande mat så får man rätt mycket för 150kt/person... om man tänkertil, när man handlar i varhe fall (ör ute ui god tid?)

• FruÖlandstok

luscious
    matmässigt får man nog ganska mkt för 150kr/person.. misstänker att vi hamnar på det kanske.. ska ha snittar + välkomstdrink, förrätt (soppa), italiensk buffé å sen kladdkakor som tårta/efterätt.. svårt att beräkna riktigt om vår alkohol kommer att ingå också för vi har inte full koll på vad buffén kommer innehålla..

gällande alkohol så brukar man inte få servera alkohol i församlingslokaler men det kan nog variera kanske? har ingen aning faktiskt..

• luscious

Ja vår tårta blir antagligen inte så dyr då min närmaste kusin är konditor....så det blir resten som kostar då.

Hmm ja, får väl höra med församlingen vad dem har för restriktioner ang. lokalen...har inte ens sett den än. Men det vore så smidigt med tanke på att kyrkan ligger ute på landet...

• FruÖlandstok

min sambos syster gifte sig i kyrkan å lånade församlingshemmet efteråt.. men dom fick inte servera alkolhol men eftersom hon var gravid å han nykterist så hade dom tänka köra alkoholfritt ändå..

• luscious

Ja här är vi inte nykterister men inga som dricker mycket och ofta heller...dock tycker jag några glas vin till maten är gott.

Och lite alkohol innanför västen brukar lätta på stämningen lite

• FruÖlandstok

låter ungefär som oss.. :) vi ska ha öl,cider eller vin till maten.. å sen avec till tårtan.. å så ska vi ha betalbar efter det..

• luscious

Köper ni alkoholen på systemet eller är det "tysksprit" ?

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?