• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • FruÖlandstok

på tal om din kommentar om att det är dyrt.. kan verkligen hålla med gällande det.. jag insåg ganska snabbt att saker å ting var så mkt dyrare än vad jag kunde föreställa mig.. men med lite fantasi så kan man ändå lyckas rätt bra tycker jag :)

• luscious

Hihi.....synd att du inte bor i Värmland Vi känner inga andra som fotar, förutom sambon och det vore ju skoj om han var med på bildena *ler*

• SandyD

Jag studerar och min m2b jobbar, vi har gjort så att vi sparar båda så mycket vi kan varje månad, för mig innebär det kanske 1500 i månaden för honom några tusen mer. Vi har en budget på 25-30000 och den kommer vi att hålla. Vi ska gifta oss på vårt landställe i skärgården, och kommer att göra mycket själva plus att vi får mycket hjälp från nära och kära. Tänk över vad familj och vänner är duktiga på och be om hjälp med det. Min tärna ska fixa hår och make, har en syssling som är grym på att fotografera, en annan kompis ska spela gitarr under vigseln och så vidare. Ett annat tips är att söka mycket på internet, är helt sjukt vad man kan få ner saker i pris om man bara är prismedveten och tittar runt ordentligt. Beställde min vigselring igår på nätet och fick den 1800 kronor billigare än vad den kostade i butik här.
    Det går om man vill!

• Bruden blå

luscious

det finns vissa knep att hålla sig till om du vill våga dig på att köpa en klänning via nätet.
    Om du köper på tradera eller blocket skall du givetvis hålla dig till ditt närområde och prova först innan du köper.

Om du vill beställa från nätet längre bort ifrån, tex ebay eller någon av kina handlarna så kan du
    1. måttbeställa efter dina mått.
    2. beställa en med snöring i ryggen, då är den mer flexibel i storleken och passar ofta bättre.
    3. köpa en axelbandslös. ärmar och axlar är ofta sånna partier som passar sämmre. får man bara klänningen att passa bra runt byst och midja när man har en a-linjeformad axelbandslös så sitter den bra. höfter och ben och sånt påverkar ju inte passformen.

kolla runt i god tid, och välj hellre enkklare, ju mer detaljer och komplicerade tillskärningar, desto svårare att få en bra passform.

• förhoppningsis

Mitt tips för att få ner kostnaderna är att be att få saker i bröllopspresent, tex din kusin som var frisör kanske kan sätta upp ditt hår som gåva, nån annan kanske kan fixa bil + chaufför osv
    be kompisars småsyskon eller grannbarn om hjälp med servering. klart billigare än cateringpersonal.
    Gör förrätt själva med hjälp av vänner och familj, catera huvudrätt och gör egen efterrätt.
    välj ev att inte ha efterrätt å ha bara tårta, vilket någon kan baka åt er som present osv

handla dekorationer på tex IKEA å sk 10 kr affärer. massa billiga ljus och fat skålar mm
    Blommor och liknande på hötorget vid stängningsdax då det är halva priset.

Hyr en bygdegård om det finns brukar inte kosta mycket.

• Troll-P

Prioritera!!! Vad är viktigast för er?! Maten, klänningen, håret, dekorationer, musik...? Vi väljer tex bort transport, tårta, bordsdekorationer, manikyr, lång bröllopsresa och en del släktingar för att ha råd med det vi verkligen vill ha.

Du har säkert många vänner med talanger - ofta blir folk glada av att få hjälpa till!

Byt tjänster: om din m2b är duktig amatörfotograf kan han fota på någon annans bröllop mot att de fotar ert. Du kan fixa blommor till någons bröllop mot att de serverar på ert.

Lycka till!

• luscious

Transport känns onödigt...då om vi får som vi vill ha lokalen bredvid kyrkan. Ev att pappa kan få låna en fin amerikanare att köra os till kyrkan i.

Allt som har med blommor att göra kan jag göra jättebilligt själv då jag kan få beställa direkt från grossen.

Vad som är viktigast för mig är klänningen och håret...men kommer ändå försöka få fram något jag vil ha till minsta pris.

• luscious

Vi har också kommit överens om att inte lägga tiotusentalskronor på vigeselringen....

• Daphne

Vi ska gifta oss och båda pluggar.
    Vi får lite bidrag från våra föräldrar. Jag jobbar extra ibland och alla de pengarna sparar vi.
    Jag beställde klänning från kina och det blev billigare.
    I över ett år har det dragits 300 kronor från mitt konto och 300 kronor från hans.
    Vi ska köpa lite färdig mat till bufeen och så ska vi göra lite själva.
    Vi har sparat i lite mer än ett år.
    Men det blir ju ett budget bröllop fast ändå precis som vi vill ha det :D

• luscious

Daphne:
    Vad roligt att man inte är ensam Hur mycket kommer ert bröllop att landa på? Ja vi har redan sparat undan 15 000:- men lite mer ska vi nog lyckas med så utan bidrag lär vi hamna på iaf 20-25 000:- och det bör man väl kunna få ett OK bröllop för..

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?