• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • luscious

Cira:

Efter att ha kikat runt så är det de här sakerna som slukar mest pengar: Kläder, ringar, skönhet (frisyr, smink) och sprit. Men om ni gör som ni planerat så slipper ni ju de här stora utgifterna.

Så jag tror 10-15 000:- är helt rimligt!
    Vi räknar på att lägga 15-25 000:- på vårt bröllop och då ska jag ha vigselring, traditionell klänning osv.

Om ni vill skippa vigselring men ändå vill göra något roligt så tipsade vår guldsmed om att man kan sätta en sten i förlovningringen

• Cira

Tack för svaret! Anledningen till att vi inte tänker köpa vigselringar är för att vi tycker att de vi har räcker gott och väl. De vi har är Efva Attlings "From here to eternity", bild finns på www.efvaattlingstockholm.com/. Fast våra är i silver. På bilden har de satt i en sten i en av ringarna men jag tycker nästan att de är snyggast som de är.

• luscious

Ja men då så! Den ringen är ju jätteläcker och en till ring skulle nog nästa förstöra den lite

• Cira

Ja, så resonerade vi också. :)

• FruÖlandstok

Cira
    Tycker helt klart det låter rimligt med 10-15000. Vi kommer lägga nått i samma stil (om man bortser från ringarna å min sambos kostym ;) ).. Om man räknar på det du räknade upp.. Vi kommer dock ha en kock som hjälper oss med maten (en vän till mamma som hon betalar). Vi ska ha buffé..

Önskar själv att vi kunde låta bli ringarna men jag trivs inte så bra med min titanring å min sambo tappade sin i snön i julas så det får bli helt nytt.. :) men vi har ju iofs råd med det också

• Lothis

luscious ;

Jag har en klänning som haft dragkedja men jag sydde helt enkelt om den. Sprättade bort dragkedjan och sydde dit snörnings band.... Är jättenöjd, trots dåliga sy kunskaper.... ;)

• lumaca

Jag och min sambo är studenter och vi ska gifta oss i sommar. Vi har ca 90 gäster bjudna men bröllopet kommer att kosta sammanlagt ca 30 000. Det låter nästan orimligt billigt kanske men det ska gå. Vi har sytt min klänning själva och mina syskon ska sjunga och spela under vigseln och pappas jazzband ska spela under festen. Vi ska ha egenlagad buffé under middagen vilket kommer att spara in en del pengar, sen ska vi köpa sprit i Tyskland.

Istället för att checka av listor vad man "ska" ha till ett bröllop har vi tänkt själva vad vi vill ha och vad vi inte behöver ha. Sen kan man göra mycket själva eller be kompisar om hjälp. Min kompis designade inbjudningskort till oss och vi ska göra brudbukett själva och jag har gjort ett eget halsband av köpta pärlor.

• FruÖlandstok

Lothis

Åh, vill bara också komma in här bara. Det är inte så jättesvårt å göra det alltså? (byta till snörning från dragkedja) Min kära klänning är lite för tajt i dragkedjan, ska dock jobba på å gå ner några kilon (jag behöver det också) men man vet aldrig hur det går.. så att sätta snörning är min "sista" utväg men jag har varit rädd att det kan vara svårt att göra..

• luscious

lumaca! Låter som ett underbart bröllop Och när man tänker efter så är faktiskt 30 000 väldigt mycket pengar ändå!

Ja Gud vad snyggt det är med snörning...vill ha en riktigt bred snörning i ryggen, som den här: www.millybridal.com/store/comersus_viewItem1.asp&idCategory=50

• MrsFellerA

Ett par kompisar till oss gifte sig för två år sedan och hade vad man kan kalla "budgetbröllopet". Dem hade visserligen en kuvertavgift, men var tvingade till att tänka ekonomiskt ändå.

Det dem sparade in pengar på var:
    -brudklänningen sydde en kompis
    -tärnklänningarna sydde brudens mamma
    -tyget till ovan köptes via nätet (Stoff och Stil tror jag)
    -En kompis var fotograf
    -Brudgummens syster sjöng under vigseln (utbildar sig till operasångerska...så det var lite lyxigt)
    -Brudens smycken fick hon av sin far och hans sambo som säljer pärlor, färdiga smycken och så i butik och över nätet. Att köpa pärlor och göra själv är inte så svårt!
    -Brudbuketten gjorde dem via en plantskola och den var helt fantastisk!!!
    -Transport sköttes av en släkting med fin bil
    -Inbjudningskort, sånghäften och så ordnade dem själva
    -Sminkning och hår gjorde en kompis
    -Dem höll själva festen på en lunchrestaurang/catering. Kan vara ett tips att kolla upp, för det kan vara lite billigare (sådana lokaler kanske inte alltid är jättefina, men det kan man säkerligen piffa till lite för en liten penning)

• Lothis

Ölandstok;
    Nej, det är mitt problem oxå, tääänkte gå ner i vikt men äh, ... Lägger energi n på studier istället =) . Svårt var det inte, det beror på hur Tjockt tyg din klänning har. Fråga i syafärren efter band att kunna trä igenom.. Jag kunde täcka sömmen från dragkedjan ( syntes som hål i tyget) med bandet.. Men Om klänningen är tjock satsa på jeansnål till symaskinen. Det enda som är lite kruxigt är att snörningen blir ganska tight , jag vill dölja underkläderna trots snörningen, så det kommer att ta en evighet att ta på... Men men, är det en gång i livet så är det....

Nix faktiskt lättare än jag föreställt mig =) .Lycka till!

• student85

Luscious

Caféet ser jättemysigt ut, synd att det har så få platser...

Åh, ja, SATS är ju rätt dyrt, har ni inga studentgym i den staden ni pluggar? Annars har väl SATS iofs studentrabatt men här i gbg är det ändå avsevärt billigare på studentföreningens gym. Och minst lika bra.

Nej, det är onödigt att spara på boende eftersom man oftast ändå sparar mer på att bo centralt genom att man slipper pendla. Vi tjänade båda rätt mycket på att flytta ihop till vår jättecentrala lägenhet. Dessutom är centralt alltid lättare att hyra ut om man ska plugga på annan ort ett halvår eller så.

Låter jättefint med förlovning i Oslo :). Vi förlovade oss i Paris eftersom vi åkte dit första sommaren när vi blev tillsammans och det passade bra som weekend med tanke på att vi förlovade oss under terminen (har man en knepig årsdag så har man :)). Fast resan var nog rätt billig i sig. Ringarna gick nog däremot på kanske 8 000 har jag för mig.

• bride2beAUG2007

Vi är båda studenter och vi lyckades spara ca 3000 varje månad i ett år. Våra föräldrar har dessutom bidragit otroligt mycket så visst går det att få sitt drömbröllop :)

• castanija

Hej!

Jag och min blivande man skall gifta oss den 11 augusti i år. Jag är 19 år (tog precis studenten) och han 21. Vi har det väldigt ansträngt ekonomiskt, men jag tycker vi har det bra ändå. Min m2b har jobbat jättemycket exta och jag jobbar också på emellanåt. Vi har lyckas få ihop typ 25 000 själva, utan gåvor. Detta tog ca ett halvår. Allting vi fick (typ min studentpresent, skatteåterbäring, födelsedagar osv.) har gått till bröllopet. Vi har dessutom sparat några tusen i månaden. Vi har inte kunnat gå ut och festa, shoppa o div. men det är saker man måste prioriera bort. Att gifta sig är inte en uppvisning i hur mycket pengar ma har utan en kärleksförklaring. Man skall inte glömma det. Vi har en hyrt lokal med catering o serveringshjälp o tårta, allt som allt, ca 13 tusen. Ett tips är också att önska er presenten från släktingar/förädrar INNAN bröllopet, det är ju då man behöver dem. Några tusenlapar/hundralappar här o där gör mycket. Det är lätt att förföras över alla "måsten". Lycka till alla!

/MVH C

• Hjärtan på tråd

Castanija
    Dina ord var nog de klokaste jag läst här på BT "Att gifta sig är inte en upvisning i hur mycket pengar man har utan en kärleksförklaring" Tror att man glömmer det ibland.
    Vill önska er all lycka till!

Själv är jag student med en bebis i magen så visst har planeringen och våren varit tuff! Tror att det gäller att prioritera vad man tycker är viktigt och vilka saker som är betående (ringen kommer man bära varje dag restan av livet...). Toalettpapper med brudpar är ju inte lika bestående haha!

• Operabrud

TS kolla in alla kinasajter. Min bröllopsklänning kommer från en sådan och kostar mindre än 3000 kr inkl. frakt och allt. Riktig princessklänning.

• gunsandroses

Hmm. Ja du, jag har egentligen inte råd. Jag har fyra år kvar på min utbildning och jag börjar förstå mer och mer att det kanske inte kan bli ett bröllop nästa år.

Tråkigt eftersom jag är av den åsikten att man ska gifta sig inom ett år efter att man har förlovat sig.

• marranmi

vi kommer att kunna spara i två år till och började spara för ett halvår sedan...eftersom vi är studenter nu och jag blir klar nästa år räknar vi med att jag ska kunna spara allt utöver 7000 som man får som studiepeng från min lön vilket efter skatt borde kunna bli 4-5000/månad beroende på jobb och andra utgifter.. redan nu som studenter lägger vi undan 500-750 per person till sparkontot! så det går...

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?