• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • Bruden blå

luscious

absolut.
    det enda viktiga med kläder enligt mig är att man själv skall känna sig fin.
    så absolut kan han ha den kostymen

• luscious

Ja jo....jag vet vad en budget är men tack för en superbra lista! Menade mest bara VAD inom vilken prisklass som räknas till budget

• Bruden blå

luscious

ahhhh, nu är jag med, budget betyder ju lite mer än en sak.
    Där måste man nog utgå lite från sig själv egentligen. för en del är 30 000 budget för andra är det en förmögenhet. sen beror det ju lite på hur många gäster och så.
    jag menar att lägga 10 000 för 10 gäster är ju lyx medans det på 50 gäster kanske räknas som budget?
    för mig känns det lite som att vi ligger någonstans i gränslandet.
    Då vi har hållt igen på en del punkter och verkligen unnat oss på dom punkter som känns viktigast för oss.
    om det är budget eller ej, tja, bra fråga. vissa saker är kanske jättetydligt budget, som tex min klänning som jag köpt från kina. medans min ring knappast kan räknas in i budgetlistan, trots att jag faktiskt fick ett enormt bra pris på den då det är en egen design (fick den värderad till över dubbla mot vad den kostat oss).
    det är så olika.
    Och även om man gillar budget, så behöver man ju itne köra det rätt igenom. för somliga är ringarna väldigt viktiga, som för mig. och för andra är vinet viktigare.
    det är så olika, man får prioritera själv vad man anser viktigt och lägga sina pengar där.

• Honey Boo

luscious

Jag är student nu, är klar om fyra veckor! :)
    Jag jobbar en hel del extra, har inga lån, men bidrag från CSN. ALlt vi jobbar extra lägger vi undan direkt. Sen har min sambo en bra lön från sitt jobb. Hans pengar går till "det vardagliga" och jag bidrar med det jag kan. Sen lägger vi båda undan allt vi får över! Vi lever snålt med mottot "efter bröllopet blir det bättre". Då känner man att man får ngt för slitet på jobb alla helger och allt vi snålar in på!

Vi började planera för bröllop i oktober, vår budget låg på 60 000.....nu är det en månad kvar och budgeten är på 120 000, men vi har slitit och snålat och får ett bröllop precis som vi vill ha det! :)

• Honey Boo

lägg utgifterna så spridda som möjligt. Köp lite varje månad. Småsummor. Titta på skor på hösten, då är det inte "mode" för vita skor, men skor till en bruklänning är ju mer eller mindre mode.... fixa det ni kan! Ta hjälp av folk och era kontakter! Sätt upp en önskebudget, en realisktik budget och en som ni absolut inte får överskrida! Spara alla extra pengar, flytta över lite hela tiden till ett "bröllopskonto"....

• J+E

Jag e student men min sambo jobbar..Jag har studielån + jobbar extra. Det som jag jobbar för samt det som bli över efter räkningar och annats sätts in på bröllopkontot. Vi har en budget på ca:
    30 000 kr..Hans mamma kommer att lägga ca 10 000 kr som bidrag och mina föräldrar runt en 5000 så vi får 15 000 kr mer än vad vi räknat med. Ett tips är att göra så mkt som möjligt själv och INTE nämna ordet BRÖLLOP..Det e då som det läggs på typ 2000 kr på allt. Hoppas att jag varit till lite hjälp, och det mesta går faktiskt bara man har viljan så...

• Wicks

Vårat bröllop går på 6000... nu är vi inte stuidenter men du kanske vill veta ändå. köper min drömklänning, har 50 gäster (lite mer?) osv. hur går det ihop?
    köper kläningen från JuliusBridal dvs. USA(det var där jag fann den så...), vi väljer att vara utomhusas (hade inte påverkats av ekonomin iofs då utomhus känns trevligare), vi fixar det mesta själva dvs mat, tårtor, inbjudningskort, festpogram osv.- dessutom är festenb alkoholfri (ingen får ta med alkohol heller), men även det beror inte på ekonomin utan att jag inte vill ha fulla människor ikring mig och ingen av oss dricker själva (jag ammar).

• Bruden blå

Wicks
    6000? det var lite väl häftigt bra jobbat för 50 pers, det är möjligen inte så att det saknas en siffra någonstans?

• FruÖlandstok

Är också väligt imponerad av å få så mkt för pengarna.. vi räknar själv med ca 10 000kr för själva festen (då betalar vi iofs 3000kr för lokal samt alkohol) men vi har verkligen snålat på den sidan så gott det går. Sedan har vi tom fått inbjudningarna så dom har vi inte ens räknat in.. Vi kommer visserligen inte laga maten själva.. men vi betalar råvarorna å sen känner vi en kock som hjälper till (som betalas av min mamma så han ingår inte heller i budgeten utan det blir samma pengar om vi lagat maten själva).

Å sen är det som sagt kläderna.. där vi försökt snåla så gott det går.. har också beställ klänning från utlandet (ca 1000kr)men ändå.. å få allt för 6000kr, får man fråga vad ni ska ha för mat å sånt *lite nyfiken*

• luscious

Ja 6000:- låter vääääldigt lite...även för ett budgetbröllop.

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?