• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • förhoppningsis

Honey Boo
    Skulle snarare säga titta på skor nu, på hösten finns det bara vita skor i brudaffärerna, nu har varenda skoaffär vita skor till studenten, din sko från 200 kr tex

• Wicks

Bruden blå, Ölandstok, luscious: Nej då det saknas inga sifror här...
    Kläningen kostar 100$+ frakt (och 30$ för slöja) + att mannen betäller kläder med... samanlagt blir det på ca 2700.
    då är det ca 3300 kvar... sen är det tårtor och dricka som tillkommer. i övrigt är det mat som är en storkostnad. sen tillkommer småutgifter för tex tillverkning av pilar. i grunden har vi försökt hålla nere utgifterna genom satt fundera över vad som faktiskt behövs, dyra servetter känns inte riktig som något vi prioriterar.
    i matväg diskuterar vi fortfarande... vi har varit inne på grillad gris (halv gris troligen), buffe, wok m.m. då vi inte riktig är överens om vad vi vill ha. jag föredrar 3rätters, sambon föredrar buffe så vi får se vad det blir. just nu är det wok och gris som vi funderar över. en stor del av våra gäster är vegitarianer (kring 10%) så vi försöker anpassa oss till det + att samtidigt se till så jag kan/vill äta av allt (ogillar grönsaker) vilket är största bekymret.
    Hade vi kört på 3rätters hade det troligen blivit fläskfile (500g var = 25kg * 39kr = 975kr) som huvudrätt, men nu får vi se.
    kan återkomma när maten är spikad.
    I övrig försöker vi få hjälp med tex saggoberättare, show m.m. Transport blir det ev (vet inte om det är något behov dvs om vi ska någonstans...) isåfasll häst med vagn (svärföräldrarna har en häst bör tilläggas). Underhållning är inte helt klart ännu, blir tävlingar (pilbågsskytte m.m.) och ev en trubadur.
    De utgifter som är stora är kläder och mat. Mat tycker jag går rätt bra att påverka genom att laga själv + köpa vid rätt tid. Kläder tycker jag är svårare, men genom att beställa från USA så går priset ner radikalt. Vill man ha ner priset mer kan man välja begagnat eller helt enkelt hyra. mans kläder brukar finnas billigt på dressmasn tex, men vi kommer ha lite medeltidsstuk och behövde därigenom ha en annan typ av kläder vilket drog upp priset.
    Idag ska vi iväg och handla saker till inbjudningskorten
    Vår ekonomi ligger på kring 11 000/mån för 2 vuxna och ett barn, så långt mindre än studiemedlen, men det gälleratt vara finurlig.

• ringsökaren

VI är båda studenter och ska gifta oss i augusti. Jag blir klar till sommaren o min m2b blev klar i höstas. Jag har sparat lite sen innan jag började plugga + sparat det jag jobbat ihop på somrarna + det jag kommer att tjäna i sommar. Har även jobbat lite extra det sista året. Har nu en liten buffert på 80 000 och min m2b har jobbat ihop en buffert på ca 60 000 sen i höstas. Har dock en rejäl skuld hos CSN, då vi båda tagit fullt lån i 4 resp 5 år. Men har även lyckats spara runt 1000 kr i månaden av CSN-pengarna. Tycker inte vi har levt direkt snålt, men vi är inga party-pinglor som går ut på helgerna och köper inte så mycket kläder, vilket jag antar vi sparat på. Så det går att spara om man vill. Särskilt om man planerar lite i förväg.

• luscious

ringsökaren:
    Ja vi har sagt att vi ska lägga undan MINST 1000:- varje månad och jag tror vi ska klara det på två CSN

Vi har förvisso en dyr lght men är aldrig ute och festar, kläder kaaaan jag spara in på om jag måste osv.

• FruÖlandstok

Wicks
    Det är så sant, man kan bara man vill.. är djupt imponerad av er må jag säga.. önskar jag var lite mer förnurlig så kanske jag skulle få ner priset också.. hihi.. tycker ändå jag har sparat på det jag kunnat..

luscious
    å klart man kan spara 1000kr/mån bara man vill.. allt handlar ju om prioriteringar.. lycka till! tror också man blir mer mer å mer eknomisk när man väl kommer igång å sparar :)

• Honey Boo

förhoppningsis

Jag köpte mina skor i januari, i en vanlig skoaffär. De flesta ha vita skor året om. Mina köpte jag på Håkanssons för 399:-. Mendet jag menade var att man kan köpa vissa saker när det inte är "mode". Nu har tillexempel underklädersbutikerna kommit med sina "Bridal collection". Underkläder med små söta blåa rosetter på..

då är det ju roligare att handla sådant när det är regn och rusk och man får ngt som man vet att inte 20 tjejer till har på sig idag, utan att man hittar ngt annorlunda men ändå inte hutlöst dyrt!

Letar man i sista stunden får man oftast köpa det som "finns då"....så planera och köpa i god tid sammanfattar jag mig till! :)

• Wicks

Ölandstok: hur mycket kommer ni lägga på ert bröllop?
    hos oss föll sig det mesta naturligt i pris... skor är inte aktuellt för mig då jag inte vill gå på en äng i högklckat, no way. dessutom tycker jag det är finare utan... dessutom had e det passat omän mindre till temat.

nu är klänningen inte 100%passande til medeltidstemat, men det beror på att jag helt enkelt vart förälskad i klänningen. från börjab kikade jag på andra, men denna känns veckligen rätt

här är klänningen btw:
    www.juliusbridal.com/images/Product_Images/saily1.jpg
    www.juliusbridal.com/images/Product_Images/saily2.jpg
    www.juliusbridal.com/images/Product_Images/saily3.jpg
    www.juliusbridal.com/images/Product_Images/saily4.jpg

• FruÖlandstok

Wicks
    Vi kommer att lägga kanske runt 25 000kr nu.. fattar verkligen inte hur det kom upp i dom summorna.. visserligen så vet jag att våra ringar är en bov i dramat.. 3500kr/st för dom så där springer det fortfarande iväg.. Annars har jag också beställt klänning på internet (ca 1000kr).. å skorna har jag hittat.. ca 300kr men sambon behövde en kostym å han har svårt å hitta passande men vi lyckades hitta en som var toksnygg på honom 2500 (inkl skjorta).. ja usch fattar inte vart allt drar iväg nånstans.. känns verkligen som vi lägger massa lite pengar på sakerna, men tydligen inte ;) som tur är har dock sambon jobb nu så det kanske är därför vi inte sparar ner på samma sätt.. för jag fattar ärligt inte hur vi ska kunna spara ner mer..

låter spännande med medeltidsinspirerat bröllop.. tror helt klart klänningen kommer passa in där ändå..

• Wicks

Ölandstok: det drar nog lätt iväg, bara era ringar och kläder verkar gå på över 10 000. är maten en stor kostnad för er? tårtor? *spånar lite*
    att dra ner summorna är sällan enekelt,tvärtom snarare. vi hade ingen budget alls til en början, nu ligger den på 6000 occh det är nog där det hamnar. om jag lyxckas komma överens med csn så kanske det trillar in några tusen till, men dom spar vi isåfall och gör något trevligt efter bröllopet för. vore helt underbart att kunna resa iväg, men det se lite illa varslande ut... börjar jag plugga halvtid är det ju 3600kr/mån, en halv förmögenhet!

• luscious

Har kikat på lite priser och så....vill så gärna testa att beställa från ex. 1koo.com eller kanacca.com Skulle ju spara jättemycket!

Vill även att tärnorna/tärnan ska ha en fin klänning/matchande klänningar och dem SKA beställas från nätet.

Men vad kan man räkna på med maten? Trerätters där tårtan är efterrätten. Tänkte laga maten själva inom familjen, blir till 30-40pers kanske. En enkel kall förrätt, potatisgratäng + kött eller liknande.

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?