Bruden blå, Ölandstok, luscious: Nej då det saknas inga sifror här...
Kläningen kostar 100$+ frakt (och 30$ för slöja) + att mannen betäller kläder med... samanlagt blir det på ca 2700.
då är det ca 3300 kvar... sen är det tårtor och dricka som tillkommer. i övrigt är det mat som är en storkostnad. sen tillkommer småutgifter för tex tillverkning av pilar. i grunden har vi försökt hålla nere utgifterna genom satt fundera över vad som faktiskt behövs, dyra servetter känns inte riktig som något vi prioriterar.
i matväg diskuterar vi fortfarande... vi har varit inne på grillad gris (halv gris troligen), buffe, wok m.m. då vi inte riktig är överens om vad vi vill ha. jag föredrar 3rätters, sambon föredrar buffe så vi får se vad det blir. just nu är det wok och gris som vi funderar över. en stor del av våra gäster är vegitarianer (kring 10%) så vi försöker anpassa oss till det + att samtidigt se till så jag kan/vill äta av allt (ogillar grönsaker) vilket är största bekymret.
Hade vi kört på 3rätters hade det troligen blivit fläskfile (500g var = 25kg * 39kr = 975kr) som huvudrätt, men nu får vi se.
kan återkomma när maten är spikad.
I övrig försöker vi få hjälp med tex saggoberättare, show m.m. Transport blir det ev (vet inte om det är något behov dvs om vi ska någonstans...) isåfasll häst med vagn (svärföräldrarna har en häst bör tilläggas). Underhållning är inte helt klart ännu, blir tävlingar (pilbågsskytte m.m.) och ev en trubadur.
De utgifter som är stora är kläder och mat. Mat tycker jag går rätt bra att påverka genom att laga själv + köpa vid rätt tid. Kläder tycker jag är svårare, men genom att beställa från USA så går priset ner radikalt. Vill man ha ner priset mer kan man välja begagnat eller helt enkelt hyra. mans kläder brukar finnas billigt på dressmasn tex, men vi kommer ha lite medeltidsstuk och behövde därigenom ha en annan typ av kläder vilket drog upp priset.
Idag ska vi iväg och handla saker till inbjudningskorten
Vår ekonomi ligger på kring 11 000/mån för 2 vuxna och ett barn, så långt mindre än studiemedlen, men det gälleratt vara finurlig.