• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • FruÖlandstok

Vi kommer köpa blandat.. vi kommer köpa det mesta i tyskland (har vänner som åker förbi där nere ofta) samt köpa lite på systemet till baren så det finns lite findrick där ;) tycker att utbud på cider osv inte är så bra i de butiker jag besökt i tyskland så..

• FruÖlandstok

fördelen med systemet är ju dock att man kan lämna tillbaka det som blir över.. vilket man inte kan göra med den tyskaspriten.. men det löser sig nog det med..

• Caroline&Kristian

Hej,

Min sambo och jag ska gifta oss nästa sommar. Jag studerar och mi sambo jobbar på vik. Vi kommer ha råd pga. vi sätter undad ganska mycket pengar. Även jag. Jag lyckas sätta undan en 1000 lapp varje månad. Man klarar det om man verkligen vill.

MVH

Caroline

• Septembercess

Vi har lagt undan pengar och försöker leva på endast ett studiebidrag, inga lyxvanor här inte=)
    Vi ska ha buffe och köper dryck själva, klänning köpt begagnad och inbjudningar mm har vi gjort själva.

• luscious

Ja leva på bara ETT studebidrag blir tufft för oss som har en hyra flera kilometer från univ. och har en hyra på 5800:-/mån. + en labrador att utfodra

Men vi ska lägga undan MINST 1000:- varje månad.

• FruÖlandstok

ne usch, leva på ett hade aldrig vi heller klarat med våra kaniner, alla min litteratur som oftast måste köpas å en bit från skolan..

dock blir det väl att snåla sen igen efter bröllopet när jag blir arbetssökande akademiker.. ser man verkligen fram emot... men det är bara å hoppas på jobb..

• luscious

*puffelipuff*

Några fler studenter?!

Fick kalla fötter igår och ville boka om kyrkan till en annan helg än just midsommarafton efsm jag var rädd för att ingen skulle komma...men F (my soon to be fästman) fick mig på bättre tankar! Så midsommar -09 är det som gäller för oss...

• FruÖlandstok

klart folk kommer även om det är midsommar.. skulle själv aldrig "banga" för ett midsommarbröllop.. tusen ggr trevligare än dessa evinerliga suparmidsommardagar ;)

tur att din karl talade dig till rätta ;)

• luscious

Ja som han sa "när du tänker tillbaka på ditt bröllop när du är 70år så kommer du inte tänka på att ett par personer inte kom"
    och han har ju så rätt

• FruÖlandstok

å vilken klok karl du har.. fast det vet du kanske redan ;)

kommer verkligen bli kanon är jag övertygad om.. å tänk nu när kyrkan är bokad.. kan du börjar filura på allt annat.. ;)

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?