Inlägg från: FruÖlandstok |Visa alla inlägg
  • FruÖlandstok

Studenter! Hur har ni råd?

Jag är student men sambon har jobb nu, men vi började planera innan han fick jobb. Vårt bröllop kommer i slutet kosta ca 25 000kr (blir ca 50 pers). Å då kostar ringarna 8000kr av detta samt att våra kläder kostar 6000kr ihop.. detta är ju saker vi helt klart hade dragit ner på om nu inte han hade haft jobb.. Så det går verkligen å ordna mysiga fina bröllop billigt.. bara man har lite framförhållning, gör mycket själv å har många hjälpsamma runtomkring..

• FruÖlandstok

Vi har inte mindre än tre vänner som är hobbyfotografer och har riktigt bra kameror så vi kommer ta hjälp av dessa.. :)

• FruÖlandstok

på tal om din kommentar om att det är dyrt.. kan verkligen hålla med gällande det.. jag insåg ganska snabbt att saker å ting var så mkt dyrare än vad jag kunde föreställa mig.. men med lite fantasi så kan man ändå lyckas rätt bra tycker jag :)

• FruÖlandstok

Är också väligt imponerad av å få så mkt för pengarna.. vi räknar själv med ca 10 000kr för själva festen (då betalar vi iofs 3000kr för lokal samt alkohol) men vi har verkligen snålat på den sidan så gott det går. Sedan har vi tom fått inbjudningarna så dom har vi inte ens räknat in.. Vi kommer visserligen inte laga maten själva.. men vi betalar råvarorna å sen känner vi en kock som hjälper till (som betalas av min mamma så han ingår inte heller i budgeten utan det blir samma pengar om vi lagat maten själva).

Å sen är det som sagt kläderna.. där vi försökt snåla så gott det går.. har också beställ klänning från utlandet (ca 1000kr)men ändå.. å få allt för 6000kr, får man fråga vad ni ska ha för mat å sånt *lite nyfiken*

• FruÖlandstok

Wicks
    Det är så sant, man kan bara man vill.. är djupt imponerad av er må jag säga.. önskar jag var lite mer förnurlig så kanske jag skulle få ner priset också.. hihi.. tycker ändå jag har sparat på det jag kunnat..

luscious
    å klart man kan spara 1000kr/mån bara man vill.. allt handlar ju om prioriteringar.. lycka till! tror också man blir mer mer å mer eknomisk när man väl kommer igång å sparar :)

• FruÖlandstok

Wicks
    Vi kommer att lägga kanske runt 25 000kr nu.. fattar verkligen inte hur det kom upp i dom summorna.. visserligen så vet jag att våra ringar är en bov i dramat.. 3500kr/st för dom så där springer det fortfarande iväg.. Annars har jag också beställt klänning på internet (ca 1000kr).. å skorna har jag hittat.. ca 300kr men sambon behövde en kostym å han har svårt å hitta passande men vi lyckades hitta en som var toksnygg på honom 2500 (inkl skjorta).. ja usch fattar inte vart allt drar iväg nånstans.. känns verkligen som vi lägger massa lite pengar på sakerna, men tydligen inte ;) som tur är har dock sambon jobb nu så det kanske är därför vi inte sparar ner på samma sätt.. för jag fattar ärligt inte hur vi ska kunna spara ner mer..

låter spännande med medeltidsinspirerat bröllop.. tror helt klart klänningen kommer passa in där ändå..

• FruÖlandstok

Wicks
    Ja jag kommer ihåg när vi var i samma sits då sambon var arbetslös utan rätt till ersättning å jag pluggade.. då var det verkligen å vända på slantarna å 3600kr är ju värsta lyxen då..

misstänker att det är där det ligger också att nu har vi äntligen lite pengar å då passar man på att köra på lite extra.. om det inte vore för det hade vi nog helt klart sparat in på ringarna å kläderna.. men nu när man har råd känns det roligt å spendera lite när man väl hittar nått som känns riktigt fint :)

• FruÖlandstok

luscious
    matmässigt får man nog ganska mkt för 150kr/person.. misstänker att vi hamnar på det kanske.. ska ha snittar + välkomstdrink, förrätt (soppa), italiensk buffé å sen kladdkakor som tårta/efterätt.. svårt att beräkna riktigt om vår alkohol kommer att ingå också för vi har inte full koll på vad buffén kommer innehålla..

gällande alkohol så brukar man inte få servera alkohol i församlingslokaler men det kan nog variera kanske? har ingen aning faktiskt..

• FruÖlandstok

min sambos syster gifte sig i kyrkan å lånade församlingshemmet efteråt.. men dom fick inte servera alkolhol men eftersom hon var gravid å han nykterist så hade dom tänka köra alkoholfritt ändå..

• FruÖlandstok

låter ungefär som oss.. :) vi ska ha öl,cider eller vin till maten.. å sen avec till tårtan.. å så ska vi ha betalbar efter det..

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?