• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • matildas

jag ska börja studera till hösten, men min m2b jobbar, så det löser ju en hel del!
    mina föräldrar kommer stå för det mesta i matväg och jag har ÄNTLIGEN fått jobb, så det gäller väl bara att spara spara spara!
    inte det lättaste för värsta shopparen som jag är, men man får väl ta sig i kragen!
    så med lite vilja så går det nog :)
    grattis till förlovningen!

• Fru Cinderella

matildas

Det är bara att ställa om den vanliga shoppingen till bröllops shopping istället det finns MASSA små saker som ska köpas och tittas på.. så mitt shoppingbehov var verkligen tillfredsställt

• luscious

Ja jag har ju också fått ett extrajobb nyss så får jag jobba mycket så ska jag försöka spara undan allt jag tjänar...

Ja slöja ska jag inte ha men en tiara kan man väl ha även om man inte ska gifta sig

• Liah

Jag är student medan min man jobbar. Vi gifte oss i februari. Jag sparade inget medan min man sparade ca 5000 i månaden i ett par månader. Vårt bröllop gick på ca 70 000. Det som kostade mest var kläderna och festen. Vi fick i och för sig en del pengar, men vi hade inte räknat med det från början.

Vi köpte saker eftersom, jag köpte saker när jag hade pengar över som ex dekorationer och material till inbjudan osv.

Vi hade kuvert avgift. Köpte billiga dekorationer som bestod av ljus och murgröna.

Jag gjorde alla inbjudningskort och placeringskort samt presentaskar själv. Tack korten är under konstruktion. Vi hyrde ingen bil utan lät min far som har ny bil köra oss. Fotografer var två av mina vänner med bra kameror. Tårtan ingick i menyn så det kostade inget extra. Hår och smink gick på ca 2000 och buketten kostade under 1000 lappen.

• klurifax

Jag har två vänner som gifte sig för tre år sen, de hade 45 gäster och trerätters. Deras bröllop kostade 20 000 max. Brudens mor sydde klänningen, brudgummens mor gjorde brudbuketten och övriga blomster arr., brudens och brudgummens systrar gjorde förrätten och dessert och huvudrätten tog de via catering. 3 av deras studiekamrater serverade mot att få vara med på bröllopet. Tårtan gjorde jag som bröllopspresent.

Be folk om hjälp! Många tycker om att hjälpa til med bröllop!!

• luscious

Ja men va dum jag är....jag är ju faktiskt utbildad florist och kan ju göra bordsdek. och bukett själv Kusinernas kusin pluggar till frisör så hon kanske kan fixa håret lite billigare utanför salong...

Sambon kom hem nu och sa att han gärna skulle vilja gifta sig på midsommar nästa år! Jösses! Vi ska förlova oss på midsommar i år och han tyckte det var fint att ha bröllopet på samma dag fast nästa år

• Bruden blå

luscious

klänning är ganska dyrt att hyra, upp till 75% av nypriset är inget konstigt pris för att hyra.
    köp hellre på tradera eller ebay eller liknande.
    Själv har jag köpt mina klänningar (oups bidde hela 4 st) via ebay.
    dom har kostat mellan 2000-900kr/st
    om du vill se vad jag köpt och vill ha tips så kan du kolla på min msn sida.
    afroditex.spaces.live.com/

två av klänningarna ligger uppe där, första o sista bilden.
    så det finns absolut klänningar att få tag i till bra priser. själv gillar jag little coral bäst av säljarna på nätet.

ni kanju ha det stort och ändå bra pris. har ni någon som har bra trädgård så smäll upp partytält och långbord, och sen beställer ni catering på varmrätt och ordnar småplockmaten till. hyr in några som kan servera.
    då får ni fint men ändå bra pris.

• FruÖlandstok

Jag är student men sambon har jobb nu, men vi började planera innan han fick jobb. Vårt bröllop kommer i slutet kosta ca 25 000kr (blir ca 50 pers). Å då kostar ringarna 8000kr av detta samt att våra kläder kostar 6000kr ihop.. detta är ju saker vi helt klart hade dragit ner på om nu inte han hade haft jobb.. Så det går verkligen å ordna mysiga fina bröllop billigt.. bara man har lite framförhållning, gör mycket själv å har många hjälpsamma runtomkring..

• luscious

Oj är det så dyrt! Jag har kikat lite på Nixas klänningar som verkar ha ganska bra priser men det kanske finns bättre? Vi har bara två butiker med brudklänningar här i stan. Är lite rädd för att köpa på ex. Blocket då man aldrig vet om det passar.

jag har en liten kyrka som jag gärna skulle vilja vigas i och det finns en lokal som hör till som sag tror man kan hyra för en liten peng, men då får man inte servera alkohol, men det behövs ju inte eg. Sen är jag även sugen på att hålla festen ute men känner ingen som bor här i krokarna med trädgård.

Hur har ni gjort med fotograf? Sambon är amatörfotograf och hänger på en sida som ehetr Fotosidan och där kan man ju hitta lite billigare men bra amatörfotografer.

• FruÖlandstok

Vi har inte mindre än tre vänner som är hobbyfotografer och har riktigt bra kameror så vi kommer ta hjälp av dessa.. :)

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?