Du känner ingen som kan sy? min mamma ska sy min klänning, jag har bara köpt mönster och tyg. kommer att ha en ganska enkel modell, med släp och spetsklätt liv. Priset på tyg kan ju variera rätt mycket, men jag har gett 2000 kr för tyg (7,4 meter går åt, så det är rätt mycket tyg till ett ok pris...), foder, spets, knappar, mönster och annat material. Plus att jag får min drömklänning uppsydd så den sitter perfekt. det tycker jag det kan vara värt. :)
Jag pluggar själv, men m2b jobbar. jag har lagt undan ca 1000 kr/månaden sen han friade (ungefär, ibland måste man tumma lite på besparingarna för att få det att gå ihop). Har minskat ner på festerna med kompisar, fika efter skolan och såna saker, och då har det varit lättare att få pengarna att räcka till.
Spar alla småpengar, vi har en låda med säker 5-600 kr i, som vi inte ens märker att vi saknar. (Min mamma spar ihop till en solsemester en gång om året genom att lägga undan alla guld-tior hon kommer över).
Brukar få ett par hundra av mormor när jag hjälper henne att städa, rensa i rabatter och sånt, och alla såna oförutsedda inkomster går till bröllopet. Har fått min tiara, mina skor och inbjudningskorten betalda på det viset.
Du kan ju höra med närmaste hotell- och resturangutbildning om de har någon catering-service. så kan man komma undan billigare när det gäller mat, men ändå få den riktigt fin. serveringspersonal går att fixa på det viset oxå. Om ni inte har bekanta som kan tänka sig att ställa upp för en mindre summa.
Mina föräldrar har inte möjlighet att bidra ekonomiskt, men de hjälper till praktiskt istället. mamma ska som sagt sy min (och syrrans, som ska vara tärna) klänning. De bidrar med kvistar och löv från skog och trädgård till dekorationer, samt med kött som vi ska göra nån form av kallskuret av till buffén och komplettera den vi beställer via catering. (de har en egen gård, så kött är det fullt av i frysen).