• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • Offis

Både jag och sambon pluggar, men kommer ändå att ha ett relativt stort bröllop - ca 80 gäster på bröllopsmiddag i herrgård med trerätters och tårta.

Både jag och sambon är rätt ekonomiska av oss. Vi köper inte saker bara sådär, utan kollar av hur mycket pengar vi har att röra oss med först. Vi äter matlåda båda två, tar gärna hemmakvällar istället för att gå på krogen osv. Vi har i princip under hela vår studietid lagt undan 1500:- var varje månad. Detta gjorde att vi kunde köpa en bostadsrätt i september förra året.

Efter detta har vi forsatt att spara och den 29 dec friade sambon. Vi tänker gifta oss i februari nästa år och kommer då ha samlat in en hel del pengar. Dock har mina föräldrar erbjudit sig att betala en del av maten, så vi "fuskar" lite Men när man väl börjar lägga undan pengar varje månad (med stående överföring ) så finns där snart en summa!

• Offis

Kan dessutom tillägga att vi i bröllopspresent kommer att önska oss resecheckar till bröllopsresan som får bli under sommaren 2008. Direkt efter bröllopet kommer vi nog åka på en kortare, men mysig weekend.

• thalia82

Du känner ingen som kan sy? min mamma ska sy min klänning, jag har bara köpt mönster och tyg. kommer att ha en ganska enkel modell, med släp och spetsklätt liv. Priset på tyg kan ju variera rätt mycket, men jag har gett 2000 kr för tyg (7,4 meter går åt, så det är rätt mycket tyg till ett ok pris...), foder, spets, knappar, mönster och annat material. Plus att jag får min drömklänning uppsydd så den sitter perfekt. det tycker jag det kan vara värt. :)
    Jag pluggar själv, men m2b jobbar. jag har lagt undan ca 1000 kr/månaden sen han friade (ungefär, ibland måste man tumma lite på besparingarna för att få det att gå ihop). Har minskat ner på festerna med kompisar, fika efter skolan och såna saker, och då har det varit lättare att få pengarna att räcka till.
    Spar alla småpengar, vi har en låda med säker 5-600 kr i, som vi inte ens märker att vi saknar. (Min mamma spar ihop till en solsemester en gång om året genom att lägga undan alla guld-tior hon kommer över).
    Brukar få ett par hundra av mormor när jag hjälper henne att städa, rensa i rabatter och sånt, och alla såna oförutsedda inkomster går till bröllopet. Har fått min tiara, mina skor och inbjudningskorten betalda på det viset.

Du kan ju höra med närmaste hotell- och resturangutbildning om de har någon catering-service. så kan man komma undan billigare när det gäller mat, men ändå få den riktigt fin. serveringspersonal går att fixa på det viset oxå. Om ni inte har bekanta som kan tänka sig att ställa upp för en mindre summa.

Mina föräldrar har inte möjlighet att bidra ekonomiskt, men de hjälper till praktiskt istället. mamma ska som sagt sy min (och syrrans, som ska vara tärna) klänning. De bidrar med kvistar och löv från skog och trädgård till dekorationer, samt med kött som vi ska göra nån form av kallskuret av till buffén och komplettera den vi beställer via catering. (de har en egen gård, så kött är det fullt av i frysen).
    m2b's föräldrar bidrar ekonomiskt istället. men de kommer nog att hjälpa till med dekorationer av feslokalen och så sen oxå.
    Vi ska låna vita dukar av släkten istället för att hyra. Pappersdukar känns så tråkigt... blir både billigare och snyggare att låna. De kommer iofs inte att vara exakt likadana, men det spelar inte så stor roll.

Ett annat tips är att sprida ut inköpen. Spar inte allt till sista halvåret, då blir det väldigt mycket kostnader precis då. Hittar du de perfekta skorna redan nu, så köp dem. då har du lite tid på dig att gå in dem oxå. Håll koll när det är rea. Hittade mina skor till nersatt pris i vintras, precis den modellen jag ville ha.

• Daphne

luscious

Jo det är alltid skönt att veta att man inte är ensam :)
    Vi kommer att ha ca 65 gäster och jag tror vår slutliga budget är runt 30 000 kronor men man vet aldrig om det drar iväg eller om nån i familjen sponsrar ;)
    Vi ska inte ha nån proffsfotograf och solisterna i kyrkan är våra kompisar.
    Min faster ska göra min frisyr och lägga maken gör vi tillsammans. Buketten vill jag ska se vild ut så jag kommer nog att köpa blommor och binda ihop själv. Helst vinröda pioner men plan B är bara röda rosor :)
    Hoppas det går bra för er så ni får ert drömbröllop till nästa midsommar :D

• luscious

Oj Vilka bra tips! Vi ska åka och titta på kyrkan en dag och se om vi kanske kan boka den någon lördag under sommaren

Buketten ska jag också göra själv...ska troligtvis bara ha ljusrosa och cremevita pioner i en "boll" med sidenband runt stjälkarna

• luscious

*puffar*
    Seså studenter - tell me!

• matildas

jag kommer att göra inbjudningskort och festhäften och allt sådant själv. och det drar ganska rejält ner på kostnaderna för sånt, märkte jag, när jag jämförde med min kusin som ska gifta sig några månader före mig.
    köpte billiga skor, från vanlig affär, och funderar på att låta sy upp min klänning hos en sömmerska, det blir inte alls dyrt och så sitter den ju som gjuten och man får precis det man vill ha!

god planering och inga impulsköp kan man nog spara in på också!
    så har jag märkt efter att ha kollat runt lite, att det finns jättefina OCH billiga vigselringar, men det är nog en av de punkter vi inte tänker spara på!
    men det lönar ju sig ändå att kolla i en massa olika affärer, för det kan skilja massor i pris :)

puh, det blev lite långt!

• luscious

Vad roligt med sällskap här inne

Ja jag tänkte också göra egna kort...hur gjorde du? Jag tänkte köpa vanliga färdigvikta, "ruggliga" papper från Panduro men sen tar det stopp...inga ideér!
    Skor har jag inte kikat på, är ganska kort och vill ha höga klackar men samtidigt klarar jag inte att gå i dem

Sy upp klänning är inget alt. för mig...gjorde det till min studentbal och nu vill jag ha en "riktig" i kraftig tyg, med broderier, snörning osv.

Ang ringar så tänkte vi inte köpa en jättedyr vigselring...kommer ligga på mellan 3-5000:-. Det är inte så viktigt för oss.

Tack för bra tips!

• Zozo

Det dâr med att "göra själv"-kort etc.; är ju jättebra; MEN tänk pa att räkna innan fôr det är inte alltid det är billigare. räkna och jämför priser sa ser du vilket som är bäst.
    Visst kan du göra blomsterdekorationer och bukett själv, men tänk pa att sätta av tid för det dagen innan - pa själva bröllopsdagen finns det ända mycket att göra och du vill inte ha det hängande över dig da!
    Ang att fa ner priset.. Om det gar gift dig en annan dag.. en vardag tex (och INTE pa midsommarafton). Pa lördagar, söndagar och speciella dagar som midsommar eller jul blir manga saker dyrare. Vardag kan ju vara intressant (Vi gifte oss tex en mandag) men tänk pa att det kan göra det kluddigare för gâsterna..
    Ang blommor (eller annat fôr din del kanske..) som man köper: Tveka inte att säga att det handlar om bröllop, men ge folk en budget. ga in i tex blomsterbutiken och fraga vad de kan göra för en viss summa.. Min bukett med kallor gick tex pa 30 euro.

• matildas

jag har inte tänkt köpa färdigvikta, utan skära och vika själv, blir billigare, iaf. i de affärer jag har kollat i!
    så ska jag trycka på korten med bokstavsstämplar, blir roligt och kommer att kunna använda stämplarna till placeringskort, festhäften, gästbok, bröllopsalbum etc. och så är de ju användbara senare också, om man vill pyssla med något :)
    ska även klippa ut hjärtan i naturpapper och sätta fast med små "kuddar" på inbjudningskorten, åh, vad svårt att förklara, men jag tror att de kommer att bli helfina! har gjort ett provexemplar!

detdär med klänning är ett knepigt kapitel, jag skulle också vilja ha en med lite mera på, inte bara en stilren klassisk, utan en romantisk med strass och broderier och litet släp, ingen gräddbakelse dock så det kan nog bli lite problem att låta sy upp en sådan, framförallt dyrt!
    nåja, hoppas man hittar en lösning!

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?