• Cira

Studenter! Hur har ni råd?

Jag ska snart läsa igenom hela tråden men innan dess tänkte jag posta en fråga.

Jag och min sambo pluggar båda. Vi har varit förlovade i ett år och åtta månader (tillsammans i fem år) och nu funderar vi på att gifta oss till nästa sommar. Vi är osäkra på hur mycket pengar man behöver spara. Hur mycket tror ni att nedanstående bröllop kostar med 40-50 gäster (varav en del barn)?

Det vi ännu så länge har kommit överens om är att det blir ett borgerligt bröllop. Till festen tänker vi hyra en hembygdsgård och ha ceremonin utomhus utanför gården. Jag vill inte ha en stor vit klänning utan mycket hellre en fin "vanlig" klänning som man köper på affär eller eventuellt låter en bekant sy upp. Hans kläder är vi mer osäkra på. Håret tänker jag övertala en kompis till att fixa. ;) Vi behåller våra gamla förlovningsringar och graverar in ett nytt datum i dem. Maten tänkte vi buffé typ pajer som vi fixar själva innan. Två glas vin eller öl till buffén sedan bar till självkostnadspris. Tårta/bakelser, inbjudningar och dekoration fixar vi själva. Blommor har jag tänkt plocka utomhus.

Nu har jag säkert glömt en massa kostnader (påminn mig gärna då) men vad tror ni man kan räkna för budget på detta? Är 10.000-15.000:- orimligt?

• Cira

Tack för svaret! Anledningen till att vi inte tänker köpa vigselringar är för att vi tycker att de vi har räcker gott och väl. De vi har är Efva Attlings "From here to eternity", bild finns på www.efvaattlingstockholm.com/. Fast våra är i silver. På bilden har de satt i en sten i en av ringarna men jag tycker nästan att de är snyggast som de är.

• Cira

Ja, så resonerade vi också. :)

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?