• klurifax

nedvärderad...

Så många trådar nu om folk som känner sig nedvärderade pga av att andra inte tycker som dem!!!
    JAG känner mig i bland nedvärderad av dessa trådarna, jag är inte ute efter att kränka någon när jag svara på ett inlägg här på BT, men man måste väl få lov att ha åsikter även om de inte övernsstämmer med trådstartarens???

Bröllopstorget har det sista året blivit ett ställe där man måste stryka medhårs och inte får komma med avvikande åsikter, för då "bråkar" man... Diskussion! Är det ingen som vet vad det är längre?

• Svar på tråden nedvärderad...
  • klurifax

Ett ex på det jag reagerat på är om en brud frågar: " Är detta snyggt?" Och någon svarar: " Nej, det tycker jag inte." Då kan man mycket väl få till svar att man är dum i huvudet som inte tycker det är snyggt... att man ska "stötta" mm.
    Om man inte kan hantera avvikande åsikter så ska man inte fråga så!

• rocketqueen

Ja, jag håller verkligen med. Frågar man så ska man också kunna ta svaren gällande frågan!

• lindza

Vissa (syftar inte på någon särskild)borde bli bättre på att inte toka saker negativt. Jag kan ju säga en sak o tycka att jag formulerat mig väldigt mjukt o bra medan mottagaren blir galen för att jag är så negativ. Jag tror det som mycket annat som diskuteras livligt här har med uppväxt att göra. Hur föräldrar och andra nära reagerar/tycker på/om saker. Vad är rätt och vad är fel???

• Skalaren

klurifax, jag håller verkligen med dig har själv reagerat på det. Väldigt tydligt blir det i trådar där många inte tycker att det som frågades om var fint. Då kommer ofta ett inlägg från någon (oftast inte TS) i stil med -Fy vad taskiga alla är mot TS!! När man kanske snarare kan dra slutsatsen att majoriteten av de som svarar på inlägg på BT, faktiskt inte tyckte som TS. Som sagt varför frågar man då om man inte vill ha svar. Ibland får man känslan av att folk lägger ut en bild på sin klänning/ring/tiara och frågar vad folk tycker, men egentligen har man redan bestämt sig. Man kanske redan har köpt föremålet i fråga och vill bara få -Åhhh vad fint utrop. Sen blir man besviken när man köpt något som många inte gillar.

• lindza

Skalaren
    Så rätt du har...tror jag...

• rocketqueen

Ja, det är mycket komplimangfiskande här...

• Clobberella

Håller med TS... jag förstår inte inställningen att "vi brudar måste hålla ihop"... varför då exakt? Är det synd om oss för att vi ska gifta oss eller?!
    Jag skulle inte få för mig att hålla ihop med NÅGON som jag inte känner personligen.

Varför får man inte säga sin ärliga åsikt härinne utan att vara "elak"? Så fort det blir lite hetsig diskussion i en eller två trådar så dyker det upp en "sluta-vara-så-elaka-tråd".

• lindza

Det verkar som att om man får ett svar som inte passar med sin åsikt så är man elak...Jag tycker att man är ärlig. Viktigt att stå för vad man tycker. Man kan inte behaga andra. I mitt liv är JAG viktigast. Mår inte jag bra kan jag inte se till att min m2b mår bra o andra runt omkring.

• Duchess

Tack för en tråd med en ny vinkel, klurifax!

Jag har också reagerat på alla trådar där blivande brudar fiskar efter godkännande. Ta bara en sådan sak som ringar. Uppenbarligen är smaken minst sagt blandad, eftersom det finns ett så stort utbud. Jag har flera gånger låtit bli att svara "nej, jag tycker att din ring är ful", även om det är vad jag tycker. Detta av det enkla skälet att jag inser att TS vill ha stöd och beröm, inte andras ärliga åsikter.

• Skalaren

Duchess, jag brukar också undvika att svara i trådar när jag inte tycker att något är fint. Det händer ju att man inte tycker att bröllopsbilder är så där jättefina, man kanske inte gillar färger eller dyligt. Då skulle jag absolut inte skriva -Inte i min smak, för det känns bara taskigt. Däremot om någon frågar om en tiara passar ihop med ett halsband, så tycker jag att man kan skriva att man inte tycker det. För då utgår jag ifrån att bruden kanske själv är lite tveksam till om det är snyggt ihop.

• be happy

Jag låter bli negativa kommentarer om TS själv är jättenöjd med det som hon visar upp eller om saker som inte går att ändra på (tex. bilder från bröllopet). Om bruden redan köpt tex klänningen så kan jag försöka hitta positiva saker med den eftersom självförtroendet att "jag är snygg i den här" också gör att man blir snygg i klänningen... Hänger ni med?
    När bruden däremot har ett val då kan man säga sin verkliga mening. ;)

• lindza

Men det är ju inte alltid det framgår om "den" redan är köpt eller inte. Kan ju knappast säga att om du köpt den så är den fin för att ""broderiet är så detaljerat bla bla bla" men om du funderar på att köpa den skulle jag nog kolla runt lite mer för att se andra bla bla bla...
    Frågar man får man tåla ett svar kan jag tycka, alla är väl väldigt medvetna om att alla inte har samma smak, det kan ju finnas någon mer som tycker att den är jätte fin.
    Som svarare kan man ju kanske iof skippa kommentarer som " det var det fulaste jag sett" räcker kanske med att säga att det inte är min stil/smak.

• MrsMoreira

Jag tycker man ska bete sig på samma sätt som man skulle göra om man pratar med en person i verkligheten. Om man INTE skulle vilja/våga säga till någon att den har köpt ful klänning eller vad det nu handlar om, om man INTE skulle säga till någon att denne är intelligensbefriad, då ska man INTE göra det här.

• rocketqueen

Fast där håller jag inte med dig riktigt, MrsMoreira... I verkligheten är jag mycket mer frispråkig och mer återhållsam här, här känner man ju inte folk på samma sätt heller. Men förstår vad du menar med att man ska tänka efter!

• MrsMoreira

Rocketqueen
    Men är du lika frispråkig med främlingar eller ytliga bekanta som med dina vänner? För att man kan säga mer till vänner än till andra är ju självklart... Men här är vi ju främlingar

• rocketqueen

Beror på vad det är för ämne som diskuteras och situationen i övrigt, man diskuterar ju oftast inte känsliga ämnen som diskuteras här med främlingar så det är svårare att jämföra... Frågar någon här om en klänning är snygg eller inte, då är det ju för att få respons från allmänheten som är väldigt breddad. En främling frågar ju knappast om man gillar deras kläder så jag kan inte riktigt jämföra det. Hoppas du hänger med på vad jag menar om skillnaden!

• MrsMoreira

Sant... Men du och jag verkar ju ändå ha koll på hur man beter sig så frågan är om vi måste diskutera vidare :)

• klurifax

oh alla trådar som blir "infekterade" bara för att folk har olika åsikter... och jag _avskyr_ "vi ska STÖTTA ts..." när ts har klagat på något och man kanske förklarar _varför_ det är så... *suck*

• Duchess

klurifax:
    Vi ska kjama varandra i trafiken! (eller nåt)

Nä, jag håller med dig. Jag är också less på att man måste hålla med för att inte anses vara störande eller elak.

• Kaffemoster

Trist att vissa känner sig påhoppade .. fast jag skulle inte oroa mig för mycket .. Endera inser dom snabbt hur fantasktiskt det är att få ärliga svar, eller så söker dom sig till ett annat forum ...

Svar på tråden nedvärderad...