Kultur krock med man från Indien?......
Som ovan skrev är det väldigt individuellt vilken kvinnosyn man har. Jag har några bekanta från Indien.
Majoriteten av dem verkar vara för jämlikehet. Ett par jag mött är exempelvis båda doktorander på universitetet och hjälps åt hemma. Ytterligare en är väldigt ödmjuk och fin människa.
KULTUREN/TRADITIONEN på vissa ställen i Indien är att kvinnan typ ska ta hand om mannen med mat, tvätt etc. Men jag TROR att detta kan variera beroende om man kommer från by, stad eller "samhällsklass". Den indier jag mött som kommer från "lägre klass" har haft en stor komplex över detta och oftare haft ett större behov av att "kontrollera" kvinnan och känna sig som en "kung" som blir uppassad. Men detta kan ju vara en personlighetsgrej och inte betyda att alla indier från "lägre klass" är så.
Så jag tror det är oklokt att generalisera. Indien är stort och det finns många människor.
Precis som här i Sverige finns det både bra och mindre bra människor och man väljer ju sin man efter hans personlighet. Hans kultur och värderingar är ju en del av honom och förhoppningsvis har man lärt känna honom innan man bestämmer sig för att gifta sig med honom.