• Buslinna

Problem i sägen...(långt)

En praktisk fråga: Har ni testat pessar? Jag vet att det har varit svårt att få tag i det spermiedödande medlet som behövs, men av vad jag har hört verkar det vara möjligt att få tag i utomlands via nätet. Om det nu inte återigen går att få tag i här.

• Buslinna

Jag har själv aldrig provat det, men det finns ju jättemånga kvinnor som trivs bra med pessar och inte haft några säkerhetsproblem. Det är ju som med kondomer (och alla andra preventivmedel) - felhanterat är det inte säkert, men hanterar man det rätt så går det bra. :) I mina öron låter det betydligt mycket säkrare än en p-dator. Iaf om man har den minsta antydan till oregelbunden mens.

Kolla upp det med krämen som behövs bara, jag vet att det har varit omöjligt att få tag i i Sverige förut. Sedan är det bara att propsa på att få prova ut ett.

Det går många trender inom läkarvården, en långlivad sådan verkar vara att ge hormoner till kvinnor som preventivmedel ...

• Buslinna

Hm, jag har läst att säkerheten är densamma som för p-piller och spiral, om pessaret används korrekt. Det är ju tämligen höga procentsatser på dem!

Däremot läste jag runt 94 procent på en sajt - som Organon ligger bakom. Självklart vill de att kvinnor ska välja de hormonproventivmedel som de tillverkar ... Organon vill sälja produkter, så den informationen litar jag inte på.

• Buslinna

miffolina,
    Nja, det finns tjejer som tycker att det är att äta kolan med papperet på, bada med gummistövlar etc etc också. Jag, exempelvis. :) Och jag tycker inte att det ska vara bara mitt ansvar ... ;) Här verkar det väl dock vara mer hindret för spontaniteten som är problemet.

• Buslinna

MollyMolly,
    Man ska inte bada på cirka 1-2 veckor efter att den satts in, inte två månader. Så nog kan du sätta in en i juni! Jag har inte heller hört talas om någon som blivit gravid trots kopparspiral, eller fått akne eller kopparförgiftning (?!) av dem. Det verkar nästan som att du fått höra lite skräckpropaganda om kopparspiral. ;)

Svar på tråden Problem i sägen...(långt)