• MollyMolly

Problem i sägen...(långt)

Jag och min pojkvän har ett problem.. Vi är båda 20 år och har varit tillsammans i lite mer än 2.5 år.
    Vi älskar varandra, har kul tillsammans och vi kan prata om allt. Men just nu funkar det inte alls i sängen..
    Jag har märkt under ungefär ett halvår att han har blivit mer och mer ointresserad av att ha sex med mig, jag har tagit initiativ nästan varje gång och jag har fått nobben massa gånger. Efter nån månad av detta började jag ifrågasätta om något var fel, om han hade tappat sina känslor för mig, om han var sugen på att vara singel, eller bara varför han tappat lusten. Varje gång jag frågade svarade han att allt är bra med hans känslor för mig och att han bara har "mindre" lust just nu.
    Jag litar så klart på honom så jag försökte att inte pressa honom utan istället mysa å så utan sex, har också testat att förföra honom på alla möjliga sätt. Men nu för några veckor sen tröttnade jag helt på det här ointresset för min kropp som han visade och jag konfronterade honom igen. Då erkände han att det beror mycket på att vi måste använda kondom (jag har testat hormoner men det är inget för mig). Han sa att han absolut inte ville känna så å att han inte ville säga nåt till mig för att han vet att jag skulle bli ledsen (vilket jag så klart blev).
    Efter han erkänt det tyckte han att det var bättre att det är så han känner än att det är mig han har tappat lusten till, vilket jag kan hålla med om till vis del men ändå inte. Nu känns det som om allt är mitt fel för att jag inte vågar mer hormoner eller kopparspiral och inte litar till 100 på p-datorer. Känns som om jag inte är tillräklig för honom, som om han hellre ser på tv än har sex med mig för att vi måste ha kondom... Det känns hemskt!

Jag har pratat med honom om allt detta och vi älskar varandra och vill verkligen vara tillsammans så vi ska rida ut den här stormen, men snälla ni hjälp mig så att jag kan må bättre! Just nu har vi sex-uppehåll. Han ska få förföra mig när han känner sig redo, och det är inte det att jag måste bli tillfredsställd hela tiden men jag saknar ändå sex, för mig är det kärlek och tillhörandeskap.

Ledsen att det blev så långt, var bara tvungen att skriva av mig för att jag mår så dåligt över detta, jag vet ju att alla kan tappa lusten ibland men det känns ändå inte bra.
    Hoppas ni har kloka råd som alltid =)

• Svar på tråden Problem i sägen...(långt)
  • MysEtt

Tycker det är trist att han väntade med att säga vad det berodde på. Vet han hur det känns att köra utan kondom?
    Jag vet precis hur du känner för jag har oxå provat de verce preventivmedel men hormoner men inte fått det att fungera än en gång utan det har varit en massa strul som gjort att jag har haft noll lust. Vi kör kondom just nu och även om min M2B inte tycker det är superskönt så är det, det alternativet som finns om vi skall kunna ha s*x och det vill vi. Vi har dock provat igenom en massa kondomer för att hitta en sort som är skön för oss båda.

Ni måset sätta er ner och prata genom detta, kanske ta hjälp med någon utifrån. Han måste oxå förstå att han har en stor del i att det skall fungera och att han bara inte kan dra sig undan.

• rosesarered

Det kan ju gå upp och ner i sexlivet precis som i resten av livet. Han kanske har mycket just nu med skola/jobb och då är det lätt att man tappar lusten då man är stressad.
    Det behöver inte betyda att man tappat känslorna eller vill bli singel osv. Man kan fortfarande ha starka känslor för sin partner fast man tillfälligt tappat lusten för sex.
    Kan ni inte bara ha det trevligt och mysigt tillsammans utan sex?

Jag har lite svårt att förstå att man bara kan tappa lusten pga kondom? jag slutade med p-piller för snart två år sedan för att jag bara blev deppig och mådde inte bra av dom. Efter det har vi endast haft kondom som preventivmedel och det har funkat galant!
    Det var faktiskt min sambo som pushade på mig i beslutet att sluta äta p-piller och han har aldrig sagt att det är mindre skönt med kondom (iaf inte störande mindre skönt).
    För oss har det verkligen inte blivit sämre sex med kondom, vi tänker knappt på det längre eftersom det blivit helt naturligt för oss.
    Din pojkvän kanske behöver bli vanare med kondomer och få in tekniken.
    Gör det till en rolig grej med kondomer!
    Det finns ju hur många som helst olika sorter att testa och det kan vara lite spännande för båda två

• MollyMolly

Tack för snabba svar!

Ja, han vet hur det känns att köra utan kondom, jag har haft p-piller och p-ring men gillade inte det alls och slutade därför, han tyckte att det var bra att jag slutade eftersom jag inte mådde bra alls av det. Han tyckte i början att det var helt okej att använda kondom men nu när vi har haft det ett år så har han kommit på att det tyvärr är avtändande.. Han vill inte att jag ska testa hormoner igen eftersom han vill att jag ska må bra, men han skulle gärna vilja testa p-dator. Vi får se hur det blir med det. Eftrsom vi är unga har vi inga planer på barn så isf får det bli en sån där från USA med 99 % säkerhet.
    Vi har testat många kondomer vi med och i början var han som sagt helt med på noterna men nu verkar han ha tröttnat på detta, jag märkte först inte att det var just det för jag tycker inte att det är så stor skillnad, men han tänder på att "bara kunna stoppa in den" om ni förstår vad jag menar... För mig är det i alla fall väldigt jobbigt fast att vi har pratat massor om detta i flera veckor nu.
    Men som ni skriver så behöver han förstå att detta är en viktig del. Han tycker inte att sex är särsklit viktigt, vilket också kan vara bra men... Skönt med feedback här i alla fall!!

• anne på grönkulla

Det är ju bra att han har ett förslag om hur ni ska läsa det iallafall - men p-datorn kräver ju ändå att man skyddar sg på nåt annats ätt vissa dagar varje månad. Hur vill han lösa det?

Min poäng är mest att han är medansvarig för en helhetslösning, även om det börjar bra med ett konstruktivt förslag från hans sida. Annars vore det inte mycket att be för!

• MollyMolly

Jo, det är bra att han har tänkt lite å att han verkligen inte gillar att han känner att det är avtändande. Det får nog bli en sån, hoppas bara att jag kan tillåta mig att lita på en sån! Dom andra dagarna blir det kondom, vi har ju haft sex de senaste halvåret men det har mest varit jag som har förfört honom, när kondomen väl är på och vi är mitt uppe i tycker han att det är jätte mysigt och härligt.. Det är bara lusten till att börja som fattas.. Jag hoppas verkligen att den kommer tillbaka snart! Jag känner mig nästan överk*t för att jag vill ha sex med honom ändå..

• Buslinna

En praktisk fråga: Har ni testat pessar? Jag vet att det har varit svårt att få tag i det spermiedödande medlet som behövs, men av vad jag har hört verkar det vara möjligt att få tag i utomlands via nätet. Om det nu inte återigen går att få tag i här.

• MollyMolly

Nej, pessar har vi inte testat.. Är det verkligen säkert? Min erfarenhet av barnmorskor säger mig att de bara vill propsa på en massa hormoner och inte ger ut så mycket pessar längre.. Men det kanske vore något att forska vidare i. Tack!

• Buslinna

Jag har själv aldrig provat det, men det finns ju jättemånga kvinnor som trivs bra med pessar och inte haft några säkerhetsproblem. Det är ju som med kondomer (och alla andra preventivmedel) - felhanterat är det inte säkert, men hanterar man det rätt så går det bra. :) I mina öron låter det betydligt mycket säkrare än en p-dator. Iaf om man har den minsta antydan till oregelbunden mens.

Kolla upp det med krämen som behövs bara, jag vet att det har varit omöjligt att få tag i i Sverige förut. Sedan är det bara att propsa på att få prova ut ett.

Det går många trender inom läkarvården, en långlivad sådan verkar vara att ge hormoner till kvinnor som preventivmedel ...

• miffolina

jag läste nånstans att spermiemedlet kommer tillbaks till Sverige! Så pessar kommer inom kort att bli ett alternativ.

Men jag förstår inte riktigt problemet - är det att han tycker att han tänder av när han ska ta på den lilla gummihatten? Det finns ju sätt att göra den biten roligare. Jag kan iof förstå att han tycker att det är jobbit att han tycker att det är jobbigt osv, det blir ju en ond spiral av det.

Usch, tråkigt det där.

• MollyMolly

Jag har läst på lite om pessar nu, medlet finns i Sverige igen från å med i vår så det är ju inga problem då. Men jag är ändå skeptisk... Det jag kunde hitta är att det är 96-97 % säkert vilket jag tycker låter lite.. P-datorn vi har kollat på har en säkerhet på 99.3 %. Men men det är en senare fråga.. Jag vill helst att han ska få tillbaka lusten först! Tyvärr är vi sällan helt ensamma just nu också. Vi bor båda hemma och han tycker inte om att ha sex när det är andra i huset. Lite tråkigt tycker jag då det finns nätter och en massa rum.

Han tycker att det är avtändande att tänka på att vi måste ha den. Han skulle vilja vara utan den. Vi har försökt att göra det roligare och det är inga problem när vi är inne i akten men det är lusten innan som är borta just nu.

Svar på tråden Problem i sägen...(långt)