• MollyMolly

Problem i sägen...(långt)

Jag och min pojkvän har ett problem.. Vi är båda 20 år och har varit tillsammans i lite mer än 2.5 år.
    Vi älskar varandra, har kul tillsammans och vi kan prata om allt. Men just nu funkar det inte alls i sängen..
    Jag har märkt under ungefär ett halvår att han har blivit mer och mer ointresserad av att ha sex med mig, jag har tagit initiativ nästan varje gång och jag har fått nobben massa gånger. Efter nån månad av detta började jag ifrågasätta om något var fel, om han hade tappat sina känslor för mig, om han var sugen på att vara singel, eller bara varför han tappat lusten. Varje gång jag frågade svarade han att allt är bra med hans känslor för mig och att han bara har "mindre" lust just nu.
    Jag litar så klart på honom så jag försökte att inte pressa honom utan istället mysa å så utan sex, har också testat att förföra honom på alla möjliga sätt. Men nu för några veckor sen tröttnade jag helt på det här ointresset för min kropp som han visade och jag konfronterade honom igen. Då erkände han att det beror mycket på att vi måste använda kondom (jag har testat hormoner men det är inget för mig). Han sa att han absolut inte ville känna så å att han inte ville säga nåt till mig för att han vet att jag skulle bli ledsen (vilket jag så klart blev).
    Efter han erkänt det tyckte han att det var bättre att det är så han känner än att det är mig han har tappat lusten till, vilket jag kan hålla med om till vis del men ändå inte. Nu känns det som om allt är mitt fel för att jag inte vågar mer hormoner eller kopparspiral och inte litar till 100 på p-datorer. Känns som om jag inte är tillräklig för honom, som om han hellre ser på tv än har sex med mig för att vi måste ha kondom... Det känns hemskt!

Jag har pratat med honom om allt detta och vi älskar varandra och vill verkligen vara tillsammans så vi ska rida ut den här stormen, men snälla ni hjälp mig så att jag kan må bättre! Just nu har vi sex-uppehåll. Han ska få förföra mig när han känner sig redo, och det är inte det att jag måste bli tillfredsställd hela tiden men jag saknar ändå sex, för mig är det kärlek och tillhörandeskap.

Ledsen att det blev så långt, var bara tvungen att skriva av mig för att jag mår så dåligt över detta, jag vet ju att alla kan tappa lusten ibland men det känns ändå inte bra.
    Hoppas ni har kloka råd som alltid =)

• Svar på tråden Problem i sägen...(långt)
  • MollyMolly

Jag har svårt för att vara öppen för andra preventivmedel när jag har haft så mycket problem med både p-ring och p-piller.. Jag har funderat på kopparspiral med men jag vet inte. Vi får se vad det blir. Jag är orolig att jag ska få biverkningar, tyvärr.. Det är svårt att släppa när man har haft problem i nästan ett år tidigare med sånt.

Jag tror att vi har börjat hitta tillbaka till varandra sexuellt igen faktiskt, med ännu mer prat, mys och ingen press. Vi vet nu att problemet är att han inte tycker om att ha kondom för att det förstör när den ska på, han får alltså mindre lust att ha sex för att han tycker att det är lite "krångel". Inte med att sätta på den men det är ju ändå ett avbrott. Men han vill verkligen inte känna så här och han vill annars ha mig som jag är =)
    Så allt känns mycket bättre igen! Vi ska bara hitta ett p-medel som passar oss =)

• itzy

MollyMolly

Kopparspiral innehåller inte en enda liten rutten hormon! ;)

Jag har ätit mängder av olika ppiller men fått diverse biverkningar av dem och orkade inte längre. Nu har jag haft kopparspiral i ett år och det enda som hänt är att jag har liite mer mensvärk och blöder liite mer. Det är för övrigt det enda biverkningar man kan få eftersom att hormonerna inte finns där!
    Jag är 19 och har inte fött några barn.

Försöker inte pracka på dig, men uppenbarligen så är ju inte kondom heller en ultimat lösning.

• MollyMolly

Hehe, det vet jag allt =)

Men jag har ändå hört om tjejer som har fått kopparförgiftning å blivit gravida trotts spiralen å fått acne å sånt... Jag kanske är extremt nojjig men jag kan inte hjälpa det. Har haft kontakt med en barnmorska som jag inte gillar också så det kan hända att det ligger lite i det med, får ta kontakt med en annan å höra =)

• Swing

Jag har haft kopparspiraler i 30 år. Inte blivit gravid (trots att vi alltid haft sex ofta), inte fått kopparförgiftning (aldrig hört talas om att någon fått det), inte fått acne eller haft några andra större obehag. Hade spiral i 12 år innan jag skaffade två barn i tät följd. (Kan inte äta p-piller, vägrar hormoner). Jag är så glad att spiral finns, skulle inte kunna tänka mig något annat!

• Marlean

Har ni testat Cho-san? Den är ju lite tunnare.

• MollyMolly

Ja, vi har testat den med. Problemet är inte att det känns lite anorlunda när den är på utan lusten innan...

Jag får nog ta å höra mig för mer om kopparspiral =) Stämmer det att man inte ska sätta in en på sommaren eller nu i juni för att man inte ska bada på 2 månader??

• Buslinna

MollyMolly,
    Man ska inte bada på cirka 1-2 veckor efter att den satts in, inte två månader. Så nog kan du sätta in en i juni! Jag har inte heller hört talas om någon som blivit gravid trots kopparspiral, eller fått akne eller kopparförgiftning (?!) av dem. Det verkar nästan som att du fått höra lite skräckpropaganda om kopparspiral. ;)

• Snart_FruL

Likväl som hormoner, p-datorer och annat är ju inte kopparspiralen hundra procentig, men de nya är lika säkra som p-piller.

Sen verkar du ha blandat ihop kopparspiralen med hormonspiralen. Det är hormonspiralen som man kan få lindriga ansiktsfinnar av, inte kopparspiralen.

Har själv kopparspiral sedan 3½ år tillbaka och trivs utmärkt med den. Det var det preventivmedel jag blev rekommenderad trots att jag inte fött barn. Jag får inte använda hormonpreparat. Min mens har ökat litegrann, men inte farligt mycket.

Oavsett vad ni kommer göra för att förbättra er situation så önskar jag er lycka till.

• MollyMolly

Vad snälla ni är allihop! Känns jätte skönt att få posetiva svar! Jag får prata igenom allt med pojkvännen ikväll å så kanske vi tar kontakt med en barnmorska nästa vecka.

Verkar ju vara som så att jag har blandat ihop hormon- och kopparspiralen lite, men sånt kan ju hända och allt om kopparspiralen låter ju posetivt!
    Förutom möjligen att det gör ont att sätta in den? Men man får väl ta det för att allt ska bli bra =)

• Lena+Mattias=sant

Om/När ni kör med kondom varför inte testa med att du trär på den då kanske det itne känns lika mycket som avbrott. Sen så vänjer man sig, vi tyckte det var jättejobbigt i början men efter 1-2år så tänkte vi inte ens på det.

• MollyMolly

Jag har trätt på den varje gång och jag tycker inte att det känns som ett avbrott. Han tycker inte heller att det är jobbigt när han väl är upphetsad och den ska på utan det är lusten till att bli upphetsad som inte finns lika ofta för honom för att vi har kondom.. Jätte svårt att förklara men men... Vi hoppas att det löser sig snart =)

• itzy

MollyMolly

Inget preventivmedel är 100% säkert! Vet inte riktigt men kan inte tänka mig att en pdator skulle vara säkrare än en kopparspiral...
    Acne och kopparspiral hör INTE ihop. Att det kopplas ihop kan bero på att många går från hormonella preventivmedel till spiral, och många får lite acne då kroppen ska vänja sig av med hormonerna. Du får INTE acne av spiralen.
    Kopparförgiftning har jag aldrig någonsin hört talas om?!

Tror du fått felaktig info eller också jagat upp dig själv för någonting. Tycker helt klart du iallafall kan disskutera med en barnmorska och få lite rätsida på det hela:)

• Nanna3000

MollyMolly

Bara en liten undran, har du testat minipiller? De innnehåller inget östrogen, men de innehåller ju fortfarande hormoner (gulkroppshormon), vet att vissa har fått starka biverkningar, mendans jag slapp mensen nästan helt.

Snart ska det ju komma ett p-piller för män, fråga barnmorskan om det är klart.

Jag förstår ert problem med kondomen, vi tex kan inte använda kondom alls pga att båda är lite känsliga för latex, och latexfria är för små för min sambo (zenit kommer inte ens på på ollonet och avanti "rullar av" efter ett tag). Vi harde ochså problem med lusten båda när vi använde kondom, det var baar avtändande för båda.

• kackelmaja

Tradkapning: Nagon som vet ifall man kan fa kopparspiral insatt aven om man inte fatt barn? Och om svaret ar "ja", vad ar forutsattningarna for att man ska fa det?

Har hort att det ska vara mojligt men jag har fragat alla mojliga olika gynekologer och barnmorskoer och de sager alla "nej, infektionsrisken ar for hog". ?!?!?!
    Jag lever i fast for hallande.

• miffolina

"Snart ska det ju komma ett p-piller för män, fråga barnmorskan om det är klart."

Som jag fattat det är dom pillren ännu på försöksstadiet och med alla tester och tillstånd hit och dit så dröjer det minst 10 år innan dom kommer. *suck*

• MollyMolly

Jag har inte testat minipiller men har hört så mycket dåligt om dem så det blir det absolut inte! Tänker inte äta hormoner alls mer. Det finns ju andra allternativ. Men inga p-piller för män än nej, jag har hört att det ska ta typ 5-10 år så vi får väl se...

Man får sätta in en kopparspiral fast att man inte har fått barn. Jag tror att dom menar att det finns risk för att du byter partner och då kan man få en infektion. Men stå på dig, du bestämmer ju över din kropp =)

• 21/8-04

jag vill inte heller äta mer p-piller, mådde skit o gick upp i vikt

Bestämt mig för att inte tillföra kroppen hormoner mer, så nu e vi med i "gummiklubben"

i början kändes det oäkta för oss båda men vi har kommit över det o nu går allt som på räls hahaha

• Snart_FruL

Kackelmaja jag har inte fått barn och jag har haft kopparspiral i 3 år. Det var barnmorskan som föreslog att jag skulle ha spiral.

• itzy

kackelmaja

Sa bara att jag ville ha en kopparspiral och då fick jag den utan något som helst tjafs. Kopparspiraler finns i olika storlekar och man mäter livmodern först, så det bör inte vara några problem.

Angående infektionsrisken så har jag hört att om man får någon könssjukdom så kan den genom kopparspiralen sprida sig upp i livmodern och ställa till med elände. Alltså inte att det skulle vara lättare att få sjukdomar, men att den kan göra dem allvarligare. Viktigt att skydda sig med nya partners alltså (som vanligt...)
    Är dock låångt ifrån säker. Någon som vet?

Svar på tråden Problem i sägen...(långt)