• itzy

Problem i sägen...(långt)

MollyMolly

Kopparspiral innehåller inte en enda liten rutten hormon! ;)

Jag har ätit mängder av olika ppiller men fått diverse biverkningar av dem och orkade inte längre. Nu har jag haft kopparspiral i ett år och det enda som hänt är att jag har liite mer mensvärk och blöder liite mer. Det är för övrigt det enda biverkningar man kan få eftersom att hormonerna inte finns där!
    Jag är 19 och har inte fött några barn.

Försöker inte pracka på dig, men uppenbarligen så är ju inte kondom heller en ultimat lösning.

• itzy

MollyMolly

Inget preventivmedel är 100% säkert! Vet inte riktigt men kan inte tänka mig att en pdator skulle vara säkrare än en kopparspiral...
    Acne och kopparspiral hör INTE ihop. Att det kopplas ihop kan bero på att många går från hormonella preventivmedel till spiral, och många får lite acne då kroppen ska vänja sig av med hormonerna. Du får INTE acne av spiralen.
    Kopparförgiftning har jag aldrig någonsin hört talas om?!

Tror du fått felaktig info eller också jagat upp dig själv för någonting. Tycker helt klart du iallafall kan disskutera med en barnmorska och få lite rätsida på det hela:)

• itzy

kackelmaja

Sa bara att jag ville ha en kopparspiral och då fick jag den utan något som helst tjafs. Kopparspiraler finns i olika storlekar och man mäter livmodern först, så det bör inte vara några problem.

Angående infektionsrisken så har jag hört att om man får någon könssjukdom så kan den genom kopparspiralen sprida sig upp i livmodern och ställa till med elände. Alltså inte att det skulle vara lättare att få sjukdomar, men att den kan göra dem allvarligare. Viktigt att skydda sig med nya partners alltså (som vanligt...)
    Är dock låångt ifrån säker. Någon som vet?

Svar på tråden Problem i sägen...(långt)