• Hannaj

Hur mycket får en möhippa kosta?

Helgen har inneburit möhippa nummer 2!! Skitkul såklart men har förstått från mina tärnor att vissa komplikationer uppstått: För det första så dissade en del av mitt kompisgäng min syrras planering och gjord en egen hippa. Kul för mig att få två men lite oschysst mit mina tärnor (=syrror) tycker jag! Mina andra hippa vart tydligen för dyr för många hoppade av kort inpå vilket innebar att det blev ännu dyrare för de andra! Hur mycket ska man lägga? Vi är inte rika men min killes kompisar la alla ca 1500 kr, och det tyckte då många av mina vänner var på tok för mycket. Vill gärna ha åsikter och synpunkter, trots att det egentligen inte är min grej, jag ska ju stå brud... Vet bara inte hur jag ska tänka...

• Svar på tråden Hur mycket får en möhippa kosta?
  • Lena+Mattias=sant

Jag tycker max 200-500kr beroende på folks ekonomi. Sen så tycker jag man borde kunna få vara med på delar av dagen coh bara betala för den delen om man inte har råd.

• Hästsson

Tycker det beror helt på vilken umgängeskrets man har och vart man befinner sig i livet, så att säga. Om de flesta av ens bekanta är studenter är 300-400:- kanske max vad de klarar av (eller en det...), men om ens vänner är DINK:are (double income, no kids) kan de nog lägga bra mycket mer.

Det viktigaste tycker jag är att man ger den blivande bruden en trevlig dag som passar just henne och där så många av hennes kompisar/släktingar har möjlighet att vara med!

• wife 2 be - been wife

Tycker att vännerna själva får komma fram till vad de är villiga att lägga.

En möhippa som jag själv var med och arrangerade fick vi göra om ett par gånger. Just för att det blev på tok för dyrt, beroende på hur många vi blev. Vi fick ändra arrangemanget till lite billigare alternativ. Det hela slutade på 300/ person tror jag.
    men hippan blev succe ändå.

Det är ju roligt om man kan unna sig något själv oxå den kvällen. Ska man käka och bada spa mm tillsammans med bruden är det ganska förståeligt att folk kanske inte vill lägga 2-3000:- på en kväll

• PennyJenny

Vi lägger 900 vardera på min vänninas kommande möhippa. Men då har vi gocart och köra trekamp på ett ställe med bowling och så. Och så middag, lunch och lite annat. Helt okej tycker jag, vi har alla varit med och diskuterat och haft åsikter. De som inte vill vara med på en viss bit behöver och betalar då mindre. Sedan tillkommer middag för en själv och festande på kvällen. Men kostnaderna hamnar på olika löneutbetalningar så det är helt ok. Och det känns ok för att vi har planerat tillsammans och inte en tärna som bestämt över huvudet på oss andra. Men vi är nog ganska många DINKar.

• Miamaja

Jag tycker det är alldeles vasninnigt att lägga så mycket pengar på en möhippa. Vi har aldrig gjort det i de gäng jag varit med och fixat möhippor på ( ett femtontal). Det har högst varit ett par hundra plus egen dryck. Det behöver inte vara "köpta" upplevelser för att det ska vara roligt. Med bra idéer och de kontakter man har så kan man komma långt. Tänk på att gästerna förväntas ha med sig en present, kanske behöver köpa nya kläder och i vissa fall,åka långt och tom bo på hotell. Så mycket pengar vill jag inte att någon lägger på min möhippa. Det är väl umgås man ska göra?

• brud  nästa år

Vi håller på att planera möhippa för en kompis och vi är väl uppe i en summa på ungefär 1100 kr.

• Akvavit

Jag vet att det finns möhippor som blir dyra, men jag har inte varit med på någon sån. DE jag har varit medpå har vi försökt prata med alla och lägga hippan på en nivå som alla kan vara med på och ha råd med. Så 200-400 kr tror jag det har varit. Men då betalas ju endast brudens aktiviteter, så kan man själv välja sin egen mat tex. Förutom kanske en picknick lunch eller så...

• Bröllopsplaner

Jag brukar lägga 1000-2000 på de hippor jag varit på. Tycker det är rimligt om det är en polare. Är det en ytlig bekant skulle jag skippa hippan, och i stället kanske skicka med tjejerna en flaska bubbel som hälsning från mig.

• Sister of the Night

Mitt enkla svar på din fråga är att hippan får kosta vad alla som är tänkta i sammanhanget har råd att lägga ut.

Det är i slutänden inte vad det kostar som avgör hur trevligt eller minnesvärt det blir.

För egen del hade jag inte varit glad över att lägga ut 1500 kronor bara på hippan, i synnerhet inte om det senare tillkomer utlägg för bröllopet (exvis resa eller särskild dresskod).

• Kerin

Det är nog väldigt olika, i mitt gäng kommer man knappast undan med under tusenlappen och jag har väl möjligen blivit avtrubbad för jag tycker att det är helt okej. Men som sagt, det beror på vad man har för situation, alla våra kompisar är unga, arbetande akademiker utan barn...

Svar på tråden Hur mycket får en möhippa kosta?