• Hannaj

Hur mycket får en möhippa kosta?

Helgen har inneburit möhippa nummer 2!! Skitkul såklart men har förstått från mina tärnor att vissa komplikationer uppstått: För det första så dissade en del av mitt kompisgäng min syrras planering och gjord en egen hippa. Kul för mig att få två men lite oschysst mit mina tärnor (=syrror) tycker jag! Mina andra hippa vart tydligen för dyr för många hoppade av kort inpå vilket innebar att det blev ännu dyrare för de andra! Hur mycket ska man lägga? Vi är inte rika men min killes kompisar la alla ca 1500 kr, och det tyckte då många av mina vänner var på tok för mycket. Vill gärna ha åsikter och synpunkter, trots att det egentligen inte är min grej, jag ska ju stå brud... Vet bara inte hur jag ska tänka...

• Svar på tråden Hur mycket får en möhippa kosta?
  • mrs L?

Ett känsligt ämne......

Har varit med på två hippor.
    På den första var ja en ev de som bestämde mest (de var min första hippa och ja hade ingen aning om hur man gjorde och frågade inte de andra.....dåligt av mig). Den hamnade på 800 kr pp. Och då ingick lite alkohol för dagen, yoga, lunch på resturang, bowling, massage för bruden, vattengympa och middag till bruden på hennes favorit resturang. Vi fick betala vår egen middag men å andra sidan blev de ingen utgång...... lyckad hippa tycker ja och bra pris när man fick vara med på allt.

Den andra hippan ja var på kommer ja inte ihåg vad slut priset skulle blir på men ja tror runt 1200 och då ingick 1 aktivitet som man kunde delta i + att middag och festande för kvällen inte var inräknad. Vi fick budet att vi kunde ha skippat middagen på kvällen och ta med egen mat för att dra ner på kostnaden......... slutade med att vi brudens barndomskamrater gick efter halva dagen för att vi inte kände att vi hade råd med mer. Då hade vi fått varit med på picknick lunch, fejkmassage för bruden, paintball + salladslunch picknick........
    Jag var jätteledsen att ja inte kunde vara med på mer och den hippan splittrade tyvärr vänskaper........

• Petra74

Som många andra skriver så beror det ju på vilka man umgås med och var i livet man befinner sig. I vår bekantskapskrets lägger vi ca 500 kr max

• Stora A

Kan tänka mig att lägga upp till 1500 sen tycker jag att det börjar kännas lite väl mycket... Idealet vore runt 1000-lappen, känner ingen som inte skulle ha råd att lägga det, men om det inte är ngn som kan lägga så mkt kanske man kan erbjuda dem att vara med på hälften eller liknande.
    Tror att det viktigaste är att alla är överens, om man träffas och pratar igenom det ordentligt så är risken mindre att det blir spänningar och att folk hoppar av!
    Och man kan ju faktiskt göra jättemkt roliga saker utan att det kostar så mycket! :)

•  Miss Cee

Skriver under helt på Lena+Mattias=sant:s inlägg!

200-500kr, men beroende på vad folk har råd med. Det viktigaste är att ALLA har råd att delta, inte att man gör en massa saker.

• 11 augusti

Måste få säga att jag tycker att det bara blir mer och mer hysteriskt runt bröllop!

Har varit på säkert 10 bröllop de senaste åren, och varit med på de möhippor där jag känt att det passat. Ibland har jag inte kunnat delta pga graviditet/amning och jag har faktiskt avstått från möhippor som kostat alldeles för mycket - upp till 1500 kr.

Visst ska man ha roligt på en möhippa, men det blir ju inte med automatik roligare för att det kostar mer?!

Max borde väl få landa på omkring 500 kr, det är ju annat som kostar när man är gäst på ett bröllop - kläder och presenter och även resor/övernattning i samband med bröllopet.

OM jag får en möhippa hoppas jag att de som arrangerar inte tänker på att det måste vara mer påkostat än att det att det blir en trevlig dag/kväll tillsammans med så många som möjligt... Prislappen säger ingenting i mina ögon om hur roligt det blir!

• Sweetpea

Jag planerar en just nu, och den kommer att hamna på runt 800 kr/pp - lite beroende på hur många vi blir. Då ingår picknick, bubbelbad i privat pool, fotografering i fotostudio för bruden och middag med vin och drinkar hemma hos en av oss. Ingen utgång, hon är inte den typen. Det känns helt okej tycker jag!

• Kakan -07

Som så många andra redan skrivit så handlar det ju jättemycket om vilka som är med och deras möjligheter.
    Jag tycker nog ändå för egen del att 500-1000 kr är helt okej och vad jag räknar mer. Sen om det skulle vara en riktigt nära vän kan jag nog tänka mig att lägga lite till om det skulle behövas.

• Cahe

Ojoj, vilka pengar som läggs på möhippor egentligen!! Själv har jag bara varit på en och då la vi 400kr pp en summa som täckte brudens aktiviteter under dagen + lunch och grillmiddag till oss alla. Ville man sedan vara med själv på ponnytravet som vi körde fick man betala ytterligare 200kr. Alltså valfritt för var och en. För min del skulle jag nog inte klara att lägga mer än 500kr, med tanke på ytterligare kostnader runt bröllopet. Resa, boende och present...

• _golden_

Jag håller med om att det är mycket kostnader runt ett bröllop, och att möhippor ibland drar iväg på tok för långt.

Men däremot tycker jag att budgeten 200-500 känns lite, om jag umgås "vanligt" med mina vänner en lördag så kanske det innebär god middag, lite vin, utgång. Kanske ses vi tidigare och shoppar lite, och då tar en fika på stan etc. Lätt 500 kr!
    Och är det då möhippa så gör man ju det där lilla extra. Kanske lägger in en aktivitet, går på spa eller nåt. Och då kommer man upp i kanske 1000.
    Det är rimligt tycker jag.

Håller med om att hvuudsaken är att umgås, men nåt lite extra ska det vara tycker jag. Och man är ju med och gör mysia saker, så det är ju inte bara att betala till bruden.

Däremot viktigt att alla kan vara med, att man kommer överrens om en budget, och sedan utgår ifrån den.

• Mrs. 170307

Håller med _golden_, en helt "vanlig" utekväll går ju snabbt på flera hundra om man vill äta lite fint, dricka, kanske med bio eller dricka vidare på ett annat ställe. En möhippa får kosta lite mer om det händer lite mer, kanske tar en hel dag,...

Men hur mycket mer beror ju på var och ens finansiella situation och "vad man får för pengarna". Skulle nog dra gränsen vid 1500 kr, men den drar jag efter min ekonomi, det betyder ju inte att alla kan/vill dra gränsen där.

Svar på tråden Hur mycket får en möhippa kosta?