• Hannaj

Hur mycket får en möhippa kosta?

Helgen har inneburit möhippa nummer 2!! Skitkul såklart men har förstått från mina tärnor att vissa komplikationer uppstått: För det första så dissade en del av mitt kompisgäng min syrras planering och gjord en egen hippa. Kul för mig att få två men lite oschysst mit mina tärnor (=syrror) tycker jag! Mina andra hippa vart tydligen för dyr för många hoppade av kort inpå vilket innebar att det blev ännu dyrare för de andra! Hur mycket ska man lägga? Vi är inte rika men min killes kompisar la alla ca 1500 kr, och det tyckte då många av mina vänner var på tok för mycket. Vill gärna ha åsikter och synpunkter, trots att det egentligen inte är min grej, jag ska ju stå brud... Vet bara inte hur jag ska tänka...

• Svar på tråden Hur mycket får en möhippa kosta?
  • Kaptenskan

Jag har varit på möhippor som kostat allt från 100 kr till 1500 kr. Det viktigaste har varit att vi från början bestämt en smärtgräns.

• M.O:s älskling

världens bästa brudtärna
    Men du skippade möhippan men betalade ändå brudens del?!
    Jag trodde att det bara var de som var med på möhippan som skulle betala?

• Sweetpea

Jag blev själv hippad igår, och när jag pratade med min kompis idag sa hon att de hade lagt 500 per person + att de bidrog till middagen - bakade bröd och lagade pastasallad och så. Då fick jag myslunch på café, sjunga låt i studio, basta, äta jättefin middag och sjunga Singstar, åka taxi hem - plus att det fanns 200 spänn kvar i taxikuvertet! Dessutom fick jag presenter - jättefina handdukar och badlakan och ett underbart armband från SNÖ. Det går uppenbarligen att fixa en toppenhippa utan att behöva råna en bank..!

• Utomlands 2008

wife 2 be: Ledsen att behöva göra dig "besviken" eftersom du verkar hoppas så innerligt att du missuppfattat mig Jag anser nämligen 500 totalt inkl. det som det kostar att bruden ska få göra saker (vilket ju är själva idén med möhippan) är en högst rimlig budget.

För min del förstår jag inte alls hur du kan se 500 kr/person som orimligt lite?!. Ofta är man 12-15 personer med på möhippan och om då 50-75 SEK från var och en går till brudens kostnad så är ju uppemot 400 kvar för var och en och det blir omkring 600-1000 till brudens kostnader.

Fattar inte vad det är som behöver kosta så himla mycket!? Vad gör ni egentligen? Vitsen med en möhippa är som jag ser det att det blir en trevlig dag där bruden får vara i fokus, umgås med alla sina vänner och prova på ett par aktiviteter samt avslutar med en god middag...

• Utomlands 2008

Sweatpea: Låter som att du fick en underbar dag! Härligt!

• Kakan -07

Sara 75
    Enligt min erfarenhet går en vanlig utekväll både lätt och ofta upp i 500 kr för mig ensam. På en möhippa är det ju också brukligt att bruden får göra en eller ett par aktiviteter som oftast kostar (naturligtvis olika mycket).

• wife 2 be - been wife

Jag ser det lite som "kakan".
    En god middag och nåt att dricka springer lätt iväg på 500, bara för egen del. sedan är det kanske en utekväll där det går nästan 500 till. Bara för egen del. dessutom tillkommer brudens kostnader som JAG tycker är rimligt ligger absolut MAX 4-500kr/ person

• thalia82

Det beror ju på vad man ordnar för aktiviteter oxå. har man kontakter kan man komma undan billigare, eller om man inte gör några dyrare saker. Det GÅR ju faktiskt att hitta på egna aktiviteter.

• HKK

Är det bara jag som varit på jättebilliga möhippor? Som har ätit picknick i solen, spelat "twister" med okända killar på ett torg, låtit bruden genomföra lite fåniga uppdrag, kört laserdome, ätit middag hemma osv? Alla jag har varit med på har kostat under 200kr per person, inklusive det vi betalat för bruden (vi var studenter och låginkomsttagare hela högen), och mitt bestående minne är att vi har haft jättemysigt!

Själv blev jag bortrövad till en kompis sommarstuga där vi blåste blåsrör, paddlade kanot mm och slutade med hemmalagad middag. Kan inte ha kostat någon mer än 100kr, men oj, vad glad jag blev att de hade ordnat något för mig !

• Akvavit

Jag har nog också varit på billiga hippor, jag minns inte vad det kostat riktigt, men inte var det många hundra. Kanske det också beror på att våra hippor inte gått ut på att supa varken bruden eller oss andra redlösa?

På den ena blev det lite uppdrag, laserdome, centralbadet med massage för bruden samt utgång på kvällen.

Den andra var drejning för bruden på Fjäderholmarna, picknick för alla, biljardturnering (ja, det har en historia, även om det låter tråkigt, uppdrag samt middag och salsa på kvällen.

Varför måste det vara så dyrt? Jag skulle nog gå på en hippa som kostar lite mer, men jag skulle nog muttra lite om priset...

• sofioli

Det kanske beror lite var man befinner sig geografiskt också. Vill inte dissa men det skiljer sig nog lite prismässigt småstad kontra storstad...Men jag har svårt att förstå hur folk blir sura om det drar iväg lite. Man får väl avstå om man inte kan lägga sin del av kakan.

• Kakan -07

Många frågar sig "Varför måste det vara så dyrt", men det handlar väl ändå inte om att något MÅSTE vara dyrt! Åtminsone är det aldrig så resonemanget har gått i de möhippor jag varit inblandad i. Snarare har man utgått från vad bruden skulle uppskatta (ridning, en kul utmaning - typ brottning, massage) och hur många som kan vara med och sedan därifrån satt en rimlig "prislapp".

• Kakan -07

Sen är jag av den åsikten att det här är en dag när bruden ska skämmas bort lite och få göra roliga saker - inte bara pinsamma uppdrag på stan.

• Akvavit

Jag bodde i Stockholm då vi hade våra billiga hippor. Visst skiljer detprismässigt kanske i småstad/storstad, men problemet som jag upplever det är inte att folk alltid utgår från vad bruden vill ha. Istället ska det fläskas på med den ena dyrare aktiviteten efter den andra. Jag var på en hippa som var något dyrare, men fortfarande billig jämfört med vissa här, och då fick hon hoppa fallskärm. Men då fick hon "dyr" aktivitet och sen blev resten billigare.

För egen del måste jag verkligen säga att jag har hellre trevliga och mysiga och billiga aktiviteter som alla mina vänner kan följa med på, än att vissa ska få lov att hoppa av för att dei nte har råd. Om min tärna ordnade en hippa som var så dyr att folk inte ville/kunde komma, så skulle jag bli rätt förbannad...

Å andra sidan är hon av de som inte skulle ha råd, så det är nog ingen risk...

• _golden_

Akvavit; eeeh... men inte är skillnaden på en billig vs en dyr möhippa hur fulla folk blir?
    Ursäkta, men måste säga att jag tycker att det var ett rätt ogenomtänkt uttalande...
    Jag har då aldrig hört talas om en möhippa som "gått ut på att supa bruden eller de andra redlösa".
    Gått ut på? Hm, nej, knappast...
    Alkohol = största utgiftposten (oavsett mängd)? Hm, nej knappast...

• Akvavit

Ok, kanske ogenomtänkt uttalande och generaliserande. Ber om ursäkt för det.

Men bara för att du inte har hört talas om det, det finns visst hippor som går ut på att supa bruden så full som möjligt. Och då blir alkohol en stor post i sammanhanget.
    Dessutom sa jag att _kanske_ det var en orsak till att våra hippor inte blev dyra.
    Jag pratar även i min nästa post om dyra aktiviteter, så jag har aldrig sagt att alkohol skulle vara _enda_ orsaken till att det blir en dyr hippa.

• _golden_

Då är jag glad att jag inte umgås i den typ av umgängeskrets iaf! :) (även om det kan bli bra party på våra fester/hippor iofs.. men knappast redlöst )

dyra aktiviteter; japp, och DET håller jag med om! (den som är tyst instämmer eller hur det nu heter) :)

• Klurifax

senaste hippan jag var på kostade 600:-/person och då ingick brunch med skumpa, aktivitet 1, brudens behandling på spa (vi betalade våra egna behandlingar själv), vin och tilltugg på spa:et, middag och vin till bruden och middag till oss själv (vi betalde dryck själv)och lite öl och så och då räckte pengarna dessutom till taxi hem!

Men allt beror nog lite på hur många man är också...

Svar på tråden Hur mycket får en möhippa kosta?