Inlägg från: Miss Cykel |Visa alla inlägg
  • Miss Cykel

Varför så dyrt med bröllop?

Jag har ingen aning. Det verkar som om detta går i perioder. Nu är det ju väldigt "poppis" att gifta sig och att dyra bröllop.

Vi hade hoppats på att hålla nere kostnaderna, men när vi väl satte igång och planerade, gjorde gästlistan osv så visade det sig att det inte är så lätt...

Men din fråga har jag inget svar på tyvärr.

• Miss Cykel

Jag håller med - det svänger nog fram och tillbaka hela tiden.

Dessutom är många människor så upptagna nuförtiden, så man har inte tid att fixa massor själv. I vårt fall (bor utomlands) så är det enklare att ha festen på en restaurang som fixar mat, serveringspersonal, porslin, dukning osv osv eftersom det skulle bli ännu dyrare för oss att åka fram och tillbaka till Sverige för att inhandla saker och träffa folk. Men visst, smakar det så kostar det!

• Miss Cykel

Zany: I see you point! Jag vill visserligen gärna ha en STOR fest, det har jag drömt om sen jag var liten. Det får jag lida för när plånboken ska öppnas. ;)

Däremot har jag personligen svårt för det här att allt ska matchas - från brudbukett, till tärnans underkläder, servetter, mosters halsband och allt annat mellan himmel och jord. Lägg därtill att många ger sina gäster små (i mina ögon) löjliga presenter osv. Det blir lite too much i mina ögon, men jag respekterar självklart att det är viktigt för andra.

Tur att man får välja själv vad man vill lägga sina pengar på. :)

• Miss Cykel

zukigirl: Oj, TACK! :) Det var väldigt snällt och fint sagt. Jag blev nästan lite rörd! :)

• Miss Cykel

Ja, för tänk vad hemskt om det skulle hända något några år efter bröllopet och man skiljer sig, men samtidigt måste betala av lån för ett bröllop med sitt ex! Hjälp, det är mest sådant jag blir rädd för när folk säger att de ska låna. Men självklart kommer det ju inte hända ER! :)

• Miss Cykel

jessisca: Nej, det tror verkligen inte jag heller och det var inte det mitt inlägg handlade om heller.

fru2009.blogg.se: Jo, jag funderade också på om det är samma sak som att låna till andra saker och på något sätt finns det ju absolut likheter. Dock kan man sälja bilen/huset/lägenheten och få tillbaks pengar och betala igen.

Jag respekterar verkligen alla som lånar till bröllop, men jag ville bara säga varför JAG tycker att det verkar läskigt.

• Miss Cykel

Näe, jag går inte runt och tycker illa om folk bara sådär. ;) Däremot tycker jag att det är kul att säga hur jag tycker och känner!

Ja, visst är yttrandefriheten toppen! :)

• Miss Cykel

Precis, det är jätteroligt att provocera folk ibland! Hihi!!

Men ärligt talat så är det ju bra att man verkligen säger vad man tycker. Ibland läser jag helt nya infallsvinklar som jag inte tänkt på förut och kan därför helt ändra inställning. Man kan bli lite trångsynt i sitt eget tänkande och behöver få veta hur andra tänker. :)

Men ni kommer därmed inte få mig att låna till bröllopet! ;) (Det är för övrigt om 5 veckor och pengarna sitter tryggt på banken... Hihi.)

• Miss Cykel

miffolina: Ja, verkligen. Har du sett att det finns en tråd där TS frågar hur många MÅNADSLÖNER man lägger på sitt bröllop? Då blir det lite mer jämförbart.

• Miss Cykel

U+M: Låter rimligt. Det är lite så man resonerar ibland! :) Jag har hört mig själv säga flera gånger "Äh, vi tar den där grejen också. Det blir knappt någon skillnad i den allmänna konkursen!" ;)

• Miss Cykel

Duchess: Har ni inte köpt något "onödigt" alls? :) Självklart gäller inte detta allt för mig heller, men jag har nog blivit lite "pengablind" emellanåt, det kan jag erkänna...

• Miss Cykel

Haha, ja gör det. Jag kan väl inte riktigt komma på jättemycket själv. Eller jo, två exempel:

* Hjärtformade godisar till småbarnen som kostade 120 kr. Mkt billigare att köpa lösvikt i vilken mataffär som helst.

* Busstransport för gästerna. Det KAN ju faktiskt fixa transporten själva, så mkt kostar inte en taxi...

Men då tänker jag: "2000 kr hit eller dit". Har dock inte riktigt övertygad min andra hälft i detta sammanhang ännu...

* Just ja. Mina hårnålar med strass på som jag ska ha i frisyren kostade 250 kr! Huh!! Egentligen LITE för dyrt för min smak, men när jag ändå betalade klänning 5900 kr, skor 500 kr och sjal 250 kr, så kändes det som att 250 kr inte var så mkt vid samma betalningstillfälle! :)

Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?