• summer bride

Varför så dyrt med bröllop?

Hej alla!

Funderade lite på det här med att bröllop ofta kostar väldigt mycket...

Vad tror ni är orsaken till att bröllop nuförtiden är så dyra? Hur kommer det sig att många väljer att lägga enorma summor på deras bröllop?

• Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?
  • Miss Cykel

Jag har ingen aning. Det verkar som om detta går i perioder. Nu är det ju väldigt "poppis" att gifta sig och att dyra bröllop.

Vi hade hoppats på att hålla nere kostnaderna, men när vi väl satte igång och planerade, gjorde gästlistan osv så visade det sig att det inte är så lätt...

Men din fråga har jag inget svar på tyvärr.

• Lena+Mattias=sant

Många vill ha stora fester och vill inte göra något själva då blir det dyrt, det kommer nog svänga tillbaka igen till mer anspråkslösa bröllop.

• Miss Cykel

Jag håller med - det svänger nog fram och tillbaka hela tiden.

Dessutom är många människor så upptagna nuförtiden, så man har inte tid att fixa massor själv. I vårt fall (bor utomlands) så är det enklare att ha festen på en restaurang som fixar mat, serveringspersonal, porslin, dukning osv osv eftersom det skulle bli ännu dyrare för oss att åka fram och tillbaka till Sverige för att inhandla saker och träffa folk. Men visst, smakar det så kostar det!

• Zany

Smaken är väl som baken :) Vi ska ha ett enkelt borgerligt med middag hemma för bara allra närmaste familjen/släkten.

Nu drar jag absolut inte alla över en kam men just nu känns det som att många har stora överdådiga bröllop mest för andras skull än för sin egen. Det är ju naturligt att man vill ha "Bästa festen" men nu verkar det handla för mycket om blommor som ska matcha örhängen än att brudparet ska matcha varandra resten av livet. Själv förstår jag inte riktigt tjusningen med att dela en så intim stund och dag med tonvis av halvbekanta. Men som tidigare sagt; alla är olika. Det ska bara vara vi och dem vi bryr oss om mest, det är ju vad livet handlar om :)

• mandarina

Det har nog med att att det är en gammal dröm som många har och äntligen får man leka prinsessa och skämma bort sig själv till tusen utan att någon dömer än. Helt underbart! När man tänker på vad pengarna kunnat gett istället undrar man ju dock vad man håller på med. 50 000 kr räcker ju till jäkligt mycket.

• Miss Cykel

Zany: I see you point! Jag vill visserligen gärna ha en STOR fest, det har jag drömt om sen jag var liten. Det får jag lida för när plånboken ska öppnas. ;)

Däremot har jag personligen svårt för det här att allt ska matchas - från brudbukett, till tärnans underkläder, servetter, mosters halsband och allt annat mellan himmel och jord. Lägg därtill att många ger sina gäster små (i mina ögon) löjliga presenter osv. Det blir lite too much i mina ögon, men jag respekterar självklart att det är viktigt för andra.

Tur att man får välja själv vad man vill lägga sina pengar på. :)

• mandarina

Zany
    Kan hålla med dig. När jag började planera bröllopet. Ville jag verkligen ha det stort och flådigt. Nu två veckor innan skulle jag hellre velat vara bara han och jag.

Men det ska bli jättekul. Kommer ju bli bara han och jag hhela bröllopsresan. Jag vet nu inför framtiden att jag inte är så mycket för stora firanden för mig själv...

• Petra74

Zany:
    jag måste hålla med dig. visst deömde jag när jag var yngre att den dan jag gifter mig ska det var ett stort bröllop. Men den uppfattningen är ändrad. kanske mycket för att vi har varit tillsammans i 12 år och har två barn. Vi gifteross borgligt med middag på resturang eteråt. 17 st sammanslagt! Tycker det ´ska bli underbart!

• MrsFellerA

Vi kommer att lägga mycket pengar på vårt bröllop, men vi kommer bara att lägga dem på oss själva....ingen fest. Vi ska gifta oss utomlands, bara vi två. Vi känner inte för att lägga en massa pengar på en fest, utan väljer hellre att lägga alla pengar på en resa och en upplevelse för oss två. Egoistiskt kanske någon skulle säga, men vi får precis det vi vill ha!!! Vårt bröllop kommer att vara en hemlighet för familj, släkt och vänner.

Det lite roliga är att vi ska på bröllop i sommar och när jag berättade det för min mamma började hon pratar om "alla dessa stora bröllop som kostar en massa pengar..." Hon fick mig att lova att vi inte skulle lägga en massa pengar på en stor bröllopsfest och allt som hör till, så hon blir iallafall nöjd...

• Skalaren

Det har säkert lite med att göra att det är högkonjunktur och många människor har ganska stor köpkraft nu. Det är trendigt med påkostade bröllop precis som det är trendigt med lyxkonsumtion för övrigt idag. Man vill unna sig och inte "vara som alla andra". Många som gifter sig kanske också är lite äldre och har bättre ekonomi och känner därför att de kan lägga mycket pengar, utan att spara ihjäl sig. Jag tror också att det förmodligen kommer att svänga någon gång och bli mindre inne att gifte sig igen. Många som gifter sig idag har ju föräldrar som gifte sig väldigt anspråklöst på 60- eller 70-talet.

Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?