• summer bride

Varför så dyrt med bröllop?

Hej alla!

Funderade lite på det här med att bröllop ofta kostar väldigt mycket...

Vad tror ni är orsaken till att bröllop nuförtiden är så dyra? Hur kommer det sig att många väljer att lägga enorma summor på deras bröllop?

• Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?
  • Ms Daisy

ja tydligen har ju trenden, de senaste åren, gått mot allt mer påskostade bröllop.

När man läser lite här på BT ser man ju också hur många som verkar planera sina bröllop flera år i förväg, det ska vara presenter till gästerna, de köper brudklänning och ångrara sig, köper en ny och säljer den gamla till vrakpris. Allt ska vara perfekt.

Man ser också att många ska ha såna enorma bröllop, med över hundra gäster - klart det kostar!

Jag tror tyvärr att många dessutom skuldsätter sig och lånar pengar till ett drömbröllop de inte har råd med.

Kanske ligger det prestige i det hela - man vill ha det finaste, ståtligaste, pampigaste bröllopet av alla.

Egentligen är väl det viktigaste att man älskar den man ska gifta sig med, att de som betyder något kommer på bröllopet och att det blir en rolig och avslappnad fest. Tycker jag, som aldrig skulle lägga en förmögenhet på bröllopet.

• 15septbrud

zany håller med dig vi ska gifta oss i kyrkan, själva ceremonin är för oss viktigast. festen har vi hemma hos oss med närmsta familj och några få vänner. det är viktigt för oss att det blir en fin dag och visst ska vi lyxa till det med fin dukning osv. bra mat, gott vin.. men en överdådig fest med presenter och allting matchande - en dag planerad in i minsta detalj. nä blir bara nervös av tanken. vi vill ta det lite som det kommer och det känns bra för oss.. sen prioriterar man lite annorlunda nu när vi fått barn. 50tusen eller mer på ett bröllop, nej aldrig i livet!!

• zukigirl

Miss Cykel :
    Du är, i mitt tycke, en MYCKET klok människa!!!

• Miss Cykel

zukigirl: Oj, TACK! :) Det var väldigt snällt och fint sagt. Jag blev nästan lite rörd! :)

• jessisca

Zany (och alla andra):

Vi vill oxå ha en fest med dem som betyder mest. Gästlistan slutade ändå på över 100 pers. Man kan faks ha många människor som betyder mycket!

Men jag är helt inne på din linje vad gäller matchande av allt och alla... Min mamma tjatar om att vi måste bestämma ett färgtema så hon vet va hon ska köpa för blommor och dekorationer, men jag vill inte ha nåt färgtema, jag vill bara ha en fint inredd lokal där saker o ting ser fina ut ihop utan att gå i samma färg... E d för mycket begärt?! :/

• MrsFellerA

jessica:

NEJ! Det är det inte.

• MrsFellerA

jessisca ska det ju vara.

• Fru 2009

Vi kommer ha ett relativt påkostat bröllop, med färgtema och hela baletten känns det som.
    Så här kommer ett litet inlägg från "den andra sidan" (som inte ser fel i att spendera massor på en dag).

Anledningen till färgtemat och andra temat:
    det är bästa sättet för oss att känna att det här är vårt bröllop
    det är även enklaste sättet att få fram att "det här är vi" som personer

Att det blir rätt påkostat:
    För att vi gifter oss
    Det är en dag i vårt liv, som aldrig kommer komma igen och vi vill därför ha det så perfekt det bara går

Vi kommer dock "bara" ha runt 47 gäster, om alla bjudna kan komma.

Att jag planerar så tidigt (över 1 ½ år innan) beror på att vi har bestämt datum och jag kan inte låta bli att planera. Det är bara sån jag är.

Summor för kalaset tänker jag inte gå in på, men det blir 5 siffrigt ialla fall.

Lån kommer vi antagligen ta (SLUTA racka ner på de som lånar, många vet vad de gör och har faktiskt råd med det!!)
    Detta för att:
    Vi kommer ha råd med det
    Vi kommer aldrig kunna spara ihop till det själva inom rimlig tid annars

Hellre betalar vi som gifta än drömmer som sambos!!

• jessisca

MrsFellerA

Kan du förklara d för min kära mor oxå... :P

Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?