• summer bride

Varför så dyrt med bröllop?

Hej alla!

Funderade lite på det här med att bröllop ofta kostar väldigt mycket...

Vad tror ni är orsaken till att bröllop nuförtiden är så dyra? Hur kommer det sig att många väljer att lägga enorma summor på deras bröllop?

• Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?
  •  Miss Cee

Varför folk gifter sig dyrt:
    * Man gifter sig senare i livet och har därmed oftast hunnit jobba ihop mer pengar och har bättre lön än tidigare generationers 20-åringar (eller deras föräldrar som skulle bekosta bröllop för flera barn.)

* Folk jobbar och orkar inte och vill inte lägga massor av timmar på att sy sin egen brudklänning, laga all mat, bränna spriten hemma ;) och låta mormor baka tårtan. Man anlitar proffs och då blir det dyrare, i rena pengar.

* Folk har inte så mkt bjudningar längre och bor långt ifrån varandra. Därför passar man gärna på att lägga lite extra på de få gånger man ses. Begravningar är inte lika kul att slå sig lös på...

* Förra generationen med stora bröllop hade en helt annan STOR grupp av hemmafruar som kunde göra det mesta av jobbet gratis. Idag finns det inte så många hemmafruar som kan göra allt jobbet obetalt...

...

Sen vill jag säga 2 saker:

1) Man kan ha många nära vänner och släktingar som man verkligen vill ha med. Speciellt om man är hövlig och bjuder alla respektive och dessutom bjuder barnen. Man behöver inte vara ytlig och ha "halvbekanta" där för att man är fler än 40 st...

2) Man kan ha gott om utrymme i budgeten för att både spara och ta lån, och välja lån för att man vill gifta sig snabbt istället för att vänta 2 år och spara ihop det så kan man låna och kunna gifta sig fortare och sedan "spara" i efterhand. Det behöver absolut inte vara så att man inte har "råd".

• summer bride

Wow, roligt att se så många som nappade på min tråd :)

• Gable

Håller fullständigt med Miss Cee - så sant så.

• Bruden blå

Enkelt. två skäl
    1. Mycket vill ha mer. Man utgår från att man vill ha en sak, och på vägen hittar man 10 olika andra saker som lockar.

2. Media. Man läser så mycket om andra saker och andras bröllop och får inspiration.

• Kyel

Hej!
    Har inte läst alla inlägg i tråden men det här är vad jag tycker:

Jag har aldrig varit en sån som drömt om mitt bröllop sedan jag var liten och som längtat och planerat i flera år. Men jag har alltid tyckt att det varit väldigt romantiskt med bröllop. Sen älskar jag att träffa människor jag tycker mycket om, må det vara en liten middag med bara några par eller större sammanhang. Men det blir inte så mycket som jag skulle vilja.

Därför känns det helt självklart för mig att ha ett stort bröllop (vilket också är relativt - vi blir 64 personer och då har vi bara bjudet de vi verkligen vill ha där dvs. inga halvbekanta). Jag vill helt enkelt dela min otroliga glädje på denna dag med alla mina älskade vänner och släktingar! Delad glädje är ju dubbel glädje!!!

Är visserligen bra på att laga mat men inte 3-rätters till 64 personer! Jag kan på sin höjd sy ett par gardiner (och det kanske inte är så smickrande att komma till kyrkan i!) och blomsterbindning är inte min specialitet. Därför köper jag dessa saker från de som kan. Självklart behövs inga av dessa saker för att gifta sig, men vi vill ha det så. Och då kostar det.

• jagärsåkär

Många vill ha en stor o fin fest. Det är klart att det blir dyrt.

Jag tycker ändå att det finns en skön inställning i Sverige jmft med många andra länder!! Tex har jag vänner i Belgien och Portugal vars föräldrar har sparat pengar ända sen barnen föddes till bröllopet! Det tycker jag nästan blir lite... för mycket! Gulligt att de sparar till barnen, men hade jag fått 200 000 av mina föräldrar som de verkligen ansträngt sig för att spara ihop hade jag hellre lagt det på mitt boende. Inte på en fest en dag. Men mina vänner verkar tycka att det är viktigt att ha tjusiga bröllop som deras privatekonomi egentligen inte tillåter...

I Sverige tror jag det är mer ovanligt. Man får bidrag av föräldrar o sparar en massa själv, men huvudsaken är ändå att man får det man vill! Inte att visa nåt för alla man känner o lägga livsbesparingar på festen....

Och om ni kollar på franska och brittiska hemsidor ser ni vad saker kostar där! Inbjudningskort över 100SEK styck, bröllopstårtor för 10 000... ringar som kostar 3-4 månadslöner... Nej, jag gillar att Sverige har en mer fri inställning! Och jag tycker priserna i Sverige är ganska humana.

• mooogn

Jag tror att orsaken till att kostnaden skjuter i höjden är bl. a höjda lokalkonstnader (iaf i Sthlm) då ägarna vet att brudpar betalar nästan vad som helst Så är det iaf i vårt fall...

Sedan är det väl bröllop väldigt trendkänsligt; just nu är det inne med större och mer påkostade bröllop. Med det säger jag inte att det är det som majoriteten väljer utan bara att det är det media fokuserar på

• alvbröllop

Ja för å inte tala om i Usa.... myyy gosh..... där snackar vi miljonbröllop - som standard nästan....

• U+M

Jag hörde ett intressant inlägg på radio, där någon forskare hade tittat på mordena bröllopstränder. Det hon sa var att man fattar ett "dyrt" beslut, och sen är det kört. Tex. lägger man 7000 kr på en klänning är en tiara för 600 kr ingenting. Om man sedan har lagt så mycket på kläder man bara ska ha en gång, är det ju dumsnålt att inte ha en fotograf för 4000 kr och föreviga det hela. Etc. etc.

• Miss Cykel

U+M: Låter rimligt. Det är lite så man resonerar ibland! :) Jag har hört mig själv säga flera gånger "Äh, vi tar den där grejen också. Det blir knappt någon skillnad i den allmänna konkursen!" ;)

• Duchess

Fast jag kan nog inte riktigt känna igen mig i de två senaste inläggen....

Våra ringar kostar t ex runt 25 000 för alla tre (två till mig, en till honom). Min brudklänning kostar å andra sidan bara 1800 kr. Vi har valt att vara generösa på vissa poster, och hålla hårt i slantarna på andra poster.

• Miss Cykel

Duchess: Har ni inte köpt något "onödigt" alls? :) Självklart gäller inte detta allt för mig heller, men jag har nog blivit lite "pengablind" emellanåt, det kan jag erkänna...

• Duchess

Jag har verkligen funderat över vad som skulle ha varit onödigt. Det enda jag kan komma på är att min make-up (inklusive provsminkning) går loss på 950 kr. Å andra sidan använder jag nästan aldrig smink till vardags, så jag behöver hjälp med den saken :) Men jag ska försöka tänka efter om det är nåt annat....

• Miss Cykel

Haha, ja gör det. Jag kan väl inte riktigt komma på jättemycket själv. Eller jo, två exempel:

* Hjärtformade godisar till småbarnen som kostade 120 kr. Mkt billigare att köpa lösvikt i vilken mataffär som helst.

* Busstransport för gästerna. Det KAN ju faktiskt fixa transporten själva, så mkt kostar inte en taxi...

Men då tänker jag: "2000 kr hit eller dit". Har dock inte riktigt övertygad min andra hälft i detta sammanhang ännu...

* Just ja. Mina hårnålar med strass på som jag ska ha i frisyren kostade 250 kr! Huh!! Egentligen LITE för dyrt för min smak, men när jag ändå betalade klänning 5900 kr, skor 500 kr och sjal 250 kr, så kändes det som att 250 kr inte var så mkt vid samma betalningstillfälle! :)

• Secondhandbarn

Det kostar ju om man har en diger gästlista. Min klänning kostade 128 kr (tack gode gud för Tradera) - men är ingen vanlig bröllopsklänning och ringarna är i silver. Det handlar väl om vad man prioriterar. Vi vill att stämningen är underbar och att många är där. Jag tror inte folk kommer bli så andäktiga över om jag har en 10 000 kr ring, eller 2000 krs :) hoppas iallafall

• Skotokig

Alltså... Jag tror att vi har haft en himla tur!! Min klänning kostade 4200 (inkl. förlängning), mina skor 400 på Wedins, blivande makens kläder hyrs för 1900 (inkl.skor Brudgummen sthlm)Tärnans(min dotter) klänning köpt för 1500(inkl.inpassning även den Brudgummen), hennes skor 300 (brandos, nätet), ringen 3600 (indo Nordic g:a stan, 9 diamanter).
    En vännina gör mitt, tärnans och min mammas hår för 1200, en annan kompis är utbildad make-up artist och fixar den för 1000 på tre pers. Vi kommer att ha buffe´som en kompis fixar för 2000. Vin och grejer har vi inte köpt än, så det vet vi inte riktigt vad det går på...Vi har 55 pers som osa:t ja....Tårta från jobbet (Ica Maxi) moussetårta 35kr/bit. Det drar iväg snabbt, men det är sååå värt det! Vi jobbar halvtid båda, men betalar allt själva, men mina päron slänger in en "slant" ibland så det inte är så mycket månad kvar i slutet på pengarna som mamma sa...
    Allt som allt kommer vi nog undan med knappt 30.000!

• Bruden Ringman

Orsaken till att bröllop är så dyra nu förtiden är väl som med allt annat = utvecklingen. Om man tittar på levnadsstandarden idag hos yngre människor så är den mycket högre än för 30 år sedan. Så varför inte slänga ut mer pengar på bröllop nu än för 30 år sedan? Sedan blir vi ju bombarderade med tidningar, reklam och TV-program i alla varianter gällande bröllop. Och då kommer måste-bara-ha-begäret fram för att man tror att bröllopet kommer att bli mer lyckat och mer ihågkommet bara för att man måste ha alla dessa grejor som kostar alla dessa pengar.

Undrar vad jag ska göra med lönen när jag är gift? Måste känna mig enormt rik då när jag inte har något att spendera på

• miffolina

jag är nog också lite grann på samma linje som någon tidigare i tråden, att bröllop är ett så ypperligt tillfälle att samla nära och kära som är utspridda över land och rike, att man gärna kostar på sig (relativt begrepp) en rejäl fest för något så unikt som att ha alla samlade för en gångs skull.

Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?