• summer bride

Varför så dyrt med bröllop?

Hej alla!

Funderade lite på det här med att bröllop ofta kostar väldigt mycket...

Vad tror ni är orsaken till att bröllop nuförtiden är så dyra? Hur kommer det sig att många väljer att lägga enorma summor på deras bröllop?

• Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?
  • Fru 2009

jessisca - tack, tack.

Förstår inte varför folk ska racka ner på de som lånar för att gifta sig faktiskt.

Vi har räknat på hur mycket i lån vi max kommer ha råd med, och har kört budgeten utefter den. Kommer även spara så mycket vi kan så vi förhoppningsvis kan låna mindre än vi tänkt.
    Även eventuella pengar man får på bröllopet kommer gå oavkortat till lånet.

Däremot kan jag inte förstå de som vet att de inte har råd, men lånar ändå.
    Det är dock en helt annan sak.

• Lena+Mattias=sant

fru2009.blogg.se

Kanske för att det finns folk som lånar utan att tänka på vad de har råd med och sen hamnar i en skuldfälla...

• Fru 2009

Lena+Mattias=sant

jo, självklart finns det såna. Men att racka ner på alla som lånar känns ju bara fel. Man ska inte dra alla över samma kam, så enkelt är det.

Det finns faktiskt de som lånar och tänker igenom det ordentligt först, och ser att de har råd.

• Miss Cykel

Ja, för tänk vad hemskt om det skulle hända något några år efter bröllopet och man skiljer sig, men samtidigt måste betala av lån för ett bröllop med sitt ex! Hjälp, det är mest sådant jag blir rädd för när folk säger att de ska låna. Men självklart kommer det ju inte hända ER! :)

• Moltas

Bröllop är så dyra eftersom de flesta tjejer vill ha ett sagobröllop. Och det utnyttjar naturligtvis alla förestag... "DEt är ju ändå din dag" eller "Du gör detta en gång i livet"....

Jag tycker att man får göra som man vill. Lägga massor av pengar eller knappt några alls. DEt vet man kanske bäst själv. Har man en känsla i magen att man inte blir nöjd annars ska man såklart spendera till en rimlig gräns om man kan.

• Fru 2009

Miss Cykel - säger inte att det inte kan komma hända oss, för det kan det ju faktiskt.
    Men isåfall ska man ju även klanka ner på alla som lånar till hus, bil och andra saker man köper tillsammans.

• Sussa - juni 07

Jag har fått dessa tankar nu med tre veckor innan. Herregud vad pengar man lägger bara på en dag! Skrämmande egentligen. Jag har dragits med i den massiva bröllopsvågen och sugit in allt känns det som. "Vi måste ha det, vi måste ha det, vi måste göra så etc. Nu hoppas jag bara att det blir värt varende krona! Ofta lägger inte gästerna märke till en del detaljer som man har kämpat med. Det som gästen egentligen bryr sig om är ju stämningen på festen, inte hur mkt pengar den har kostat!

Visst har det varit kul att planera en så stor fest och som jag skrev innan, hoppas det är värt pengarna!

• jessisca

Miss Cykel

Jag tror (hoppas) inte att NÅN gifter sig me inställningen att d kommer sluta i skilsmässa...

• Fru 2009

jessisca - det hoppas inte jag heller, vad är det då för mening att gifta sig liksom?

Däremot att säga att "vi kommer vara tillsammans förevigt" är ju att ta i lite det med. Det finns det som är det, och det finns de som skiljer sig efter 20-30 år tillsammans. Så man måste vara lite realistisk och ändå inse att risken finns.

Men jag hoppas att jag och min fästman (och alla andra här på BT förståss) är lyckligt lottade och håller ihop resten av livet.

• Miss Cykel

jessisca: Nej, det tror verkligen inte jag heller och det var inte det mitt inlägg handlade om heller.

fru2009.blogg.se: Jo, jag funderade också på om det är samma sak som att låna till andra saker och på något sätt finns det ju absolut likheter. Dock kan man sälja bilen/huset/lägenheten och få tillbaks pengar och betala igen.

Jag respekterar verkligen alla som lånar till bröllop, men jag ville bara säga varför JAG tycker att det verkar läskigt.

Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?