• summer bride

Varför så dyrt med bröllop?

Hej alla!

Funderade lite på det här med att bröllop ofta kostar väldigt mycket...

Vad tror ni är orsaken till att bröllop nuförtiden är så dyra? Hur kommer det sig att många väljer att lägga enorma summor på deras bröllop?

• Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?
  • Fru 2009

Miss Cykel - ahh..nu hänger jag med.

Var lite rädd för att du bara tyckte illa om de som lånar till bröllop.

Självklart får du säga vad du tycker, det är ju det yttrandefrihetslagen är till för.

• Miss Cykel

Näe, jag går inte runt och tycker illa om folk bara sådär. ;) Däremot tycker jag att det är kul att säga hur jag tycker och känner!

Ja, visst är yttrandefriheten toppen! :)

• Fru 2009

Men det är riktigt kul ibland att säga vad man tycker och tänker, bara för att se andras reaktioner.

Och tur är väl att folk tycker olika ibland, hur roliga diskussioner hade vi annars haft?

• Miss Cykel

Precis, det är jätteroligt att provocera folk ibland! Hihi!!

Men ärligt talat så är det ju bra att man verkligen säger vad man tycker. Ibland läser jag helt nya infallsvinklar som jag inte tänkt på förut och kan därför helt ändra inställning. Man kan bli lite trångsynt i sitt eget tänkande och behöver få veta hur andra tänker. :)

Men ni kommer därmed inte få mig att låna till bröllopet! ;) (Det är för övrigt om 5 veckor och pengarna sitter tryggt på banken... Hihi.)

• miffolina

måste flika in - begreppet "dyrt" är relativt! 1000 spänn kan vara snorpapper för någon, medan för en annan innebär det mat för en månad!

• Miss Cykel

miffolina: Ja, verkligen. Har du sett att det finns en tråd där TS frågar hur många MÅNADSLÖNER man lägger på sitt bröllop? Då blir det lite mer jämförbart.

• Zany

Jag är en av de som är mer negativa till lån för "onödiga" saker. Självklart är inte bröllopet onödigt, men det faller in i samma kategori som när folk lånar till semestern eller hemmabion, än när de tar studielån eller lånar för att köpa ett hus.
    Och oavsett om man klarar av avbetalningarna eller ej så lånar man ju pengar för att man _inte_ har råd.
    Men sen så är ju jag än såndär jobbig halvantimaterialist som tror att ingen blir lycklig av prylar ;)

• MrsFellerA

jessisca (tror jag fick det rätt den här gången): Nu slumpade det sig så att det var min mor som helt självmant intog denna ställning. Måste ha tur ibland...

Dock kommer man in på en intressant frågeställning? Lägger man ner alla dessa pengar på egna önskingar eller försöker man till viss del infria andras. Som med din mamma som vill att du väljer ett färgtema. Stå på dig och gör som du vill!!! Läste också om en tjej vars mamma, som sydde hennes klänning, helt sonika hade gjort den som hon ville och tyckte den skulle vara och vägrade sy den som dotterna ville ha den.

Vad jag vill säga är att det är så mycket förväntningar när det kommer till bröllop och det är nog väldigt lätt att det skenar iväg ekonomiskt om man vill uppfylla alla. Jag hoppas att alla här, oavsett hur mycket pengar man lägger på bröllopet, får det som man vill ha det!!!

• Skalaren

Intressant vändning den här tråden tog angående lån eller inte. Jag tycker att så länge man sköter sin ekonomi så är det ju upp till var och en att göra som den vill. Jag tillhör ändå den skara av personer som inte skulle låna till saker som inte har ett bestående värde, t.ex. semester eller bröllop. Självklart har man ett bestående värde i form av en upplevelse och det kan vara värt mycket. Tycker att det är väldig skillnad att låna till hus eller bostadsrätt, även om man naturligtvis ska tänka sig för även där. Skillnaden är ju att i de allra flesta fall så består värdet eller ökar i ett hus eller bostadsrätt. Man kan sälja det man lånat till och lösa lånet.

Det är väl ingen som rackat ner på folk som lånar i den här tråden. Många är skeptiska till att ta lån till saker som inte har ett bestående (materiellt) värde. Vilket enligt mig inte är samma sak som att racka ner på vad andra gör med sina pengar.

• Kristina07

Vi fick flera oväntade kostnader just nu innan bröllopet. Så sparpengar som skulle gått till just middagen har nu blivit en ny garageport och nya glasögon till m2B. Klart vi kunnat låna till det. Men nu blir det middag på guldkort och så får vi några månader på oss att betala den!

Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?