Inlägg från: Fru 2009 |Visa alla inlägg
  • Fru 2009

Varför så dyrt med bröllop?

Vi kommer ha ett relativt påkostat bröllop, med färgtema och hela baletten känns det som.
    Så här kommer ett litet inlägg från "den andra sidan" (som inte ser fel i att spendera massor på en dag).

Anledningen till färgtemat och andra temat:
    det är bästa sättet för oss att känna att det här är vårt bröllop
    det är även enklaste sättet att få fram att "det här är vi" som personer

Att det blir rätt påkostat:
    För att vi gifter oss
    Det är en dag i vårt liv, som aldrig kommer komma igen och vi vill därför ha det så perfekt det bara går

Vi kommer dock "bara" ha runt 47 gäster, om alla bjudna kan komma.

Att jag planerar så tidigt (över 1 ½ år innan) beror på att vi har bestämt datum och jag kan inte låta bli att planera. Det är bara sån jag är.

Summor för kalaset tänker jag inte gå in på, men det blir 5 siffrigt ialla fall.

Lån kommer vi antagligen ta (SLUTA racka ner på de som lånar, många vet vad de gör och har faktiskt råd med det!!)
    Detta för att:
    Vi kommer ha råd med det
    Vi kommer aldrig kunna spara ihop till det själva inom rimlig tid annars

Hellre betalar vi som gifta än drömmer som sambos!!

• Fru 2009

jessisca - tack, tack.

Förstår inte varför folk ska racka ner på de som lånar för att gifta sig faktiskt.

Vi har räknat på hur mycket i lån vi max kommer ha råd med, och har kört budgeten utefter den. Kommer även spara så mycket vi kan så vi förhoppningsvis kan låna mindre än vi tänkt.
    Även eventuella pengar man får på bröllopet kommer gå oavkortat till lånet.

Däremot kan jag inte förstå de som vet att de inte har råd, men lånar ändå.
    Det är dock en helt annan sak.

• Fru 2009

Lena+Mattias=sant

jo, självklart finns det såna. Men att racka ner på alla som lånar känns ju bara fel. Man ska inte dra alla över samma kam, så enkelt är det.

Det finns faktiskt de som lånar och tänker igenom det ordentligt först, och ser att de har råd.

• Fru 2009

Miss Cykel - säger inte att det inte kan komma hända oss, för det kan det ju faktiskt.
    Men isåfall ska man ju även klanka ner på alla som lånar till hus, bil och andra saker man köper tillsammans.

• Fru 2009

jessisca - det hoppas inte jag heller, vad är det då för mening att gifta sig liksom?

Däremot att säga att "vi kommer vara tillsammans förevigt" är ju att ta i lite det med. Det finns det som är det, och det finns de som skiljer sig efter 20-30 år tillsammans. Så man måste vara lite realistisk och ändå inse att risken finns.

Men jag hoppas att jag och min fästman (och alla andra här på BT förståss) är lyckligt lottade och håller ihop resten av livet.

• Fru 2009

Miss Cykel - ahh..nu hänger jag med.

Var lite rädd för att du bara tyckte illa om de som lånar till bröllop.

Självklart får du säga vad du tycker, det är ju det yttrandefrihetslagen är till för.

• Fru 2009

Men det är riktigt kul ibland att säga vad man tycker och tänker, bara för att se andras reaktioner.

Och tur är väl att folk tycker olika ibland, hur roliga diskussioner hade vi annars haft?

Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?