Inlägg från: Skalaren |Visa alla inlägg
  • Skalaren

Varför så dyrt med bröllop?

Det har säkert lite med att göra att det är högkonjunktur och många människor har ganska stor köpkraft nu. Det är trendigt med påkostade bröllop precis som det är trendigt med lyxkonsumtion för övrigt idag. Man vill unna sig och inte "vara som alla andra". Många som gifter sig kanske också är lite äldre och har bättre ekonomi och känner därför att de kan lägga mycket pengar, utan att spara ihjäl sig. Jag tror också att det förmodligen kommer att svänga någon gång och bli mindre inne att gifte sig igen. Många som gifter sig idag har ju föräldrar som gifte sig väldigt anspråklöst på 60- eller 70-talet.

• Skalaren

Intressant vändning den här tråden tog angående lån eller inte. Jag tycker att så länge man sköter sin ekonomi så är det ju upp till var och en att göra som den vill. Jag tillhör ändå den skara av personer som inte skulle låna till saker som inte har ett bestående värde, t.ex. semester eller bröllop. Självklart har man ett bestående värde i form av en upplevelse och det kan vara värt mycket. Tycker att det är väldig skillnad att låna till hus eller bostadsrätt, även om man naturligtvis ska tänka sig för även där. Skillnaden är ju att i de allra flesta fall så består värdet eller ökar i ett hus eller bostadsrätt. Man kan sälja det man lånat till och lösa lånet.

Det är väl ingen som rackat ner på folk som lånar i den här tråden. Många är skeptiska till att ta lån till saker som inte har ett bestående (materiellt) värde. Vilket enligt mig inte är samma sak som att racka ner på vad andra gör med sina pengar.

Svar på tråden Varför så dyrt med bröllop?