• l i s a

Ni som bussar gäster!! Tider hem??

Hej! Ni som bussar era gäster hem från festen. Vilka tider kör ni? Kör ni alla samma tid eller i flera omgångar?

• Svar på tråden Ni som bussar gäster!! Tider hem??
  • FrkF

På min brors bröllop gick det två bussar, en vid 01:30och en vid 02:30. Men jag kan säga att sammanlagt på de 2 bussarna åkte det 25 personer, de resterande 100 personer valde att åka taxi.

• l i s a

FrkF, oki! Tack för svar! Fast taxi blir nog svindyrt för gäster... det är nämligen 5 mil till stan!

• FrkF

Ja det kan det väl. Men om de beställer minibuss-taxi och åker fulla minibussar, behöver det iten bli så dyrt.

• Kat77

Våra första gäster åkte runt 1:30 och dem sista runt 6 fast dem åkte alla taxi eller bil...

• aec

Vi hade ordnat buss som gick 01.00 och 02.00. HELT BORTKASTAT! FOlk åkte taxi istället och åtkte mycket senare och det var ändå drygt 3 mil, närmare 5 för vissa...

• Vidalila

aha! tack för tipset!

då räcker det alltså med en buss under kvällen!

• l i s a

Tack alla för svar! Har inte tänkt på minibusstaxi... det blir såklart inte så gräsligt dyrt! På något sätt känns det ändå vettigt att erbjuda "gratis" skjuts och så får folk välja om de vill åka med "kollektivtrafik".

Men himla bra att få svar av er här!! Fler erfarenheter?

• l i s a

Kollade just upp taxipriser... (tack för tipset!) 950 kr den sträckan för 7 personer... Det är kanske överkomligt för gäster som verkligen vill bestämma själva. Annars kanske vi kan budgetera för någon taxibil också... Hmm...

• Sussa - juni 07

Hej!

Vi väljer att erbjuda våra gäster buss från kyrkan till festlokalen. Det är cirka 2,5 mil. Hem får folk däremot ta taxi. Vi tyckte det var svårt att bestämma en tid när festen skulle vara slut. Det är bättre att alla får välja. Dock har vi förvanat taxi och det kommer sätta in en minibuss den kvällen.

Våra gäster har iofs inte fem mil att åka, snarare 1 mil för de flesta. Var på ett bröllop förra sommaren där de hade buss hem på natten. De hade två avgångar. En vid 01,30 och en vid 02,30. Den första bussen var nästan tom...

• aec

Vi hade som sagt fixat buss till klockan ett och tänkte att de flesta nog åker med den. Sju personer åkte med den bussen. Sedan bad vi den komma tillbaka kl 2, då åkte 10 personer med den. Sedan hade vi ordnat två stora bilar som vi tänkte skulle kunna köra de sista gästerna men vi trodde aldrig att så många skulle vilja stanna så sent så det blev ganska kaotiskt att försöka lösa faktiskt. I efterhand tycker jag att det hade varit bättre att låta alla ordna transport på egen hand för det blev bara ett stressmoment.

• _golden_

Vi tänkte hyra 2 minibussar och ha 2 bekantas barn (alltså ~20 år) som kör dessa under natten. Då kan gästerna åka när de vill, så åker bussen när den är (mer eller mindre) full. Då kan man välja det alternativet, eller så kan man ju ta taxi om man vill. (är dock på landsbygden och ca 2½ mil till "stan" där folk bor)

• l i s a

Oh! Jag är jättetacksam för alla tips! Hyra minibussar och få tag i "bekantas barn" som kör låter strålande! Vi ska helt klart kolla upp det alternativet.

Just nu känns mycket rätt kaotiskt. Vi skulle egentligen vara väldigt centralt för att just slippa besväret med hemtransport... men vår lokal i stan blev dubbelbokad! Har skrivit en tråd om det... ( www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2302248.html ) Därför lite panik i transportfrågan! Vi har i alla fall två bussar som kommer att gå kring 2 och 4 (sent, jag vet men i förhandlingarna tog jag i med tiden för att få dom som dubbelbokat oss att verkligen hitta några som kan köra. Tänkte att en busschaufför inte blir lessen att få allt bakåtflyttat en timme till 1 och 3 om vi vill det... nåja). Så två bussar har vi "gratis" redan men vi vill gärna att folk ska få droppa av så smärtfritt och valfritt som möjligt.

• _golden_

Ja, vi har varit på ganska många bröllop, men bara ett där de gjorde så (hade minibussar med avgång i takt de fylldes alltså), och vi tyckte det var kanon. Var också på ett där de inte tänkt på det alls trots att bröllopet var ute i obygden (fanns inte ens taxi att få tag på), och då var det många som valde att vara chaufförer fast de inte ville det. Och det är ju lite trist.

Jag tror säkert 2 och 4 blir jättebra (om ni har partypolare, men jag antar att ni har rätt bra koll på era gästers festvanor , och det är ju iallafall en LYX, som kommer uppskattas av gästerna. Egen bil eller taxi finns ju också som alternativ om det är så!

Vad trist förresten med er lokalstrul! Hoppas att det löser sig till det bästa och att du ändå kan slappna av några dagar innan bröllopet och inte stressa in i det sista. För en underbar dag & kväll kommer ni garanterat få oavsett!!! Lycka till! :)

• _golden_

drygt med ;) istället för ) hala tiden! men ni fattar nog vart det ska vara vad..

• l i s a

_golden_ hehe jag som tyckte ditt inlägg såg så gult och glatt ut!

Om jag gissar så är 2 och 4 bra tider... Jag tror många skulle festa till 0700 om det gick för sig Såväl släkt som vänner är rätt bra på att glamma och dansa sent, eller tidigt, inpå morgonkvisten!

Svar på tråden Ni som bussar gäster!! Tider hem??