Inlägg från: rocketqueen |Visa alla inlägg
  • rocketqueen

Vill men kan inte...

Klart att man inte måste svara med sanningen, de ska inte ens ställa frågan från början heller.

• rocketqueen

Fru Studstjej, men varför ska man nämna något om barn som arbetssökande?

• rocketqueen

Nja, tycker det känns konstigt att de skulle förlora förtroende för personen som blir gravid. Man behöver ju inte undanhålla det, kanske det aldrig kommer på tal helt enkelt?

• rocketqueen

Fru Studstjej, men varför vill du blanda in privatlivet i arbetslivet? Räcker det inte med att man sköter sitt arbete och ev. visar vart man är på väg inom sitt yrke, oavsett om man har fem eller inga barn hemma, eller en mormor som är sjuk, eller barn på gång, eller husförsäljning, eller...

• rocketqueen

Jaså, där håller jag inte med dig. Jag tycker att privatlivet och arbetslivet är två skilda saker, och det har inte med förtroende, värderingar eller moral att göra om man väljer att inte blanda ihop dessa. Jag tycker att det man gör på jobbet är en sak och det man gör hemma en helt annan och de behöver inte förenas. Arbetsgivare vill inte alltid veta hur privatlivet ser ut, de ser ofta till hur man sköter sitt jobb istället. De har inte med att göra vad deras anställda gör på fritiden, tycker jag. Helt irrelevant.

• rocketqueen

Vad är ni i för branscher egentligen? Lite nyfiken...

• rocketqueen

Maddisen, som jag sagt tidigare tycker jag inte att det handlar om huruvida man kan "lita" på varandra eller ej, om man berättar eller inte berättar att man är gravid. Jag tycker inte att det handlar om, och inte heller att det ska handla om, tillit i den frågan. Vill man inte berätta så tycker inte jag att det har med brist på ärlighet att göra, bara att det är en sak som arbetsgivaren inte har med att göra och inte ska ha med att göra. Var tycker du att tilliten kommer in och vad har privatlivet för roll när det gäller arbete och ärlighet?

Svar på tråden Vill men kan inte...