Vill men kan inte...
Arbetsgivare får inte ta barnplaner i beaktning när de anställer, även om det nu definitivt finns de som gör det. Så strikt lagenligt spelar det ingen roll om du säger att du planerar att skaffa barn. Samtidigt kan det vara väldigt svårt att bevisa att man blivit diskrimerad på grund av barnplaner, så visst är det en risk man tar.
I min bransch skulle det inte vara någon hit att inte berätta om planer på att skaffa barn, om det nu skulle komma upp. Jag skulle nog heller inte ljuga av den anledningen att jag inte vill få något negativt rykte om mig inför nästa gång jag söker jobb. Jag tror i och för sig heller inte att det vore någon gigantisk nackdel att planera barn, så jag har troligtvis inte alltför mycket att förlora.
Men om frågan ställdes direkt och att som någon föreslog fråga vad manliga sökanden svarat skulle knappast ge mig jobb i alla fall. Det skulle ju bara visa på otrevlig attityd (och på en ojämställd oförståelse hos den sökande för att det finns män som vill, planerar och ska skaffa barn - varför skulle deras svar vara annorlunda?!). Bättre att i sådana fall endera ta beslutet att direkt tacka för sig och lämna intervjun på grund av att de ställer frågan, eller ge ett ärligt men vagt svar.