• SusannaA

    Gravid????????????

    Har ont i brösten på sidorna men ej bröstvårtorna. På ena bröstets sida känns det lite som en knöl och jag är komplett livrädd. Har jag cancer, är bara 35 år. Jag har ej barn sedan tidigare. Kan detta vara graviditetssymptom? Jag skal ha mens om 5 dagar.

  • Svar på tråden Gravid????????????
  • sharya

    Jomen, ett gravtest KAN visa på graviditet så här tidigt. Däremot kan det bli missvisande så tillvida att det kan visa negativt trots att man är gravid.

  • SusannaA

    Hej, sharya du har inte skrämt mig, jag uppskattar alla inlägg och funderingar. jag kan inte ta gravtest än då det är för tidigt. jag bokar in tid och kollar vad det är så är man på den säkra sidan. Det var ju skönt att veta att en cancerknöl inte gör ont, för mitt bröst gör just ont. Har just ringt sjukhuset och de sa att jag ska gå till husläkaren först för remiss. Vad bra att den här sidan finns, skönt att ventilera lite anonymt. Gravtest visar väl positivt först dagen som man beräknar mens, om man är gravid. Det är väl för tidigt att prova nu 5 dagar innan?

  • sharya

    Man KAN prova innan om man vill, själv har jag varit ganska snabb på mina test då jag varit gravid, men man måste känna till att man KAN vara gravid även om testet inget visar om man tar det såhär tidigt. Det kan ju bli dyrt om man är för nyfiken, finns ju dom som tar flera ggr per dag till och med. Sen tror jag att man måste hålla isär knölen med ömma bröst om man misstänker sjukdom. Däremot om man är gravid kan brösten ömma rejält, och som sagt, knölar kan även vara mjölkörtlar som svullnat. (Helt otippat skulle jag gissa på graviditet, men vad vet jag?) Vill egentligen bara ha sagt att man inte bör nonchalera sådant som KAN vara farligt.

  • SusannaA

    Sharya,ja visst kan det bli dyrt och nyfiken är man ju. Negativt var det igår...Men jag kommer lyda ditt råd och gå och titta till knölen vare sig jag är gravid eller ej. GUllig tjej verkar du vara.

  • sharya

    Och ta ett nytt G-test om en vecka eller så. (om det fortfarande behövs då)Försök också att släppa oron om du kan. Jag lade mycket onödig energi på att vara orolig. Som sagt, det mesta går att lösa ganska enkelt. Om det nu ens finns något att lösa.

  • Gift & Lycklig

    Jag får själv alltid ont i båda brösten precis en vecka före mens! Och de blir så knöliga att jag inte kan ligga på magen. Låter som om du drabbats av samma sak. Bra att du kollar dig, men jag skulle inte vara orolig om jag var du!

  • Brud 2008

    ´Det är säkert inget farligt, men det är ju aldrig fel att kolla upp för säkerhets skull!

  • SusannaA

    tack alla för fina svar och inlägg. Jag har inte fått M än, det har gått 28 dagar och fick negativt på gravtest i morse. Har bokat tid för att kolla knölen. Kram på er

  • sharya

    Jättebra att du har bokat tid. Ibland får man göra sådana där för-säkerhets-skull grejer. Och glöm nu inte att även OM proverna visar något så måste det inte vara farligt.
    Vi finns här om du vill/behöver diskutera vidare.

  • emmtil

    Hur har det gått för dej?

  • SusannaA

    hej, knölen börjar bli mindre och jag har fått mens. Verkar som att det var något premensigt. Har aldrig haft det förut så jag blev orolig. Synd att jag fick mens bara.... :(

  • Rejca

    ... har så fånig humor...
    sharya: mjölkörtlar? Kunde inte låta bli, trots att det var en allvarlig tråd, men jag är glad att det inte var nåt farligt SusannaA.

  • sharya

    Rejca: Ja, mjölkkörtlar. De har man massor av i brösten och de kan svullna upp t ex vid graviditet. (en del börjar t o m läcka mjölk vid ett mycket tidigt stadie i graviditeten.)

  • Rejca

    Ja, MJÖLKkörtlar kan jag hålla med om, men du skrev MJÖLkörtlar. Därav ett litet leende från mig.

  • Rejca

    I det 5:e inlägget från dig... Såg inte de andra, där det faktiskt stod MJÖLKkörtlar.

  • sharya

    Rejca: Ja, då kan jag förstå att du blev full i skratt.

Svar på tråden Gravid????????????