Inlägg från: lilltass |Visa alla inlägg
  • lilltass

råd om bidrag till bröllop

Hej!

Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och börjar nu planera med budget och sånt. Min syster gifte sig för några år sedan och då betalade mina föräldrar 20000 på deras bröllop.

När jag och min kille berättade att vi skulle gifta sig var mina föräldrar snabba med att säga att jag självklart skulle få lika mycket penagar i bidrag av dom som min syster fick.

Problemet är nu med min killes föräldrar. Vi har berättat att vi ska gifta sig men de har inte sagt något om att hjälpa oss ekonomiskt. Det är inte så att vi räknar med att de ska betala men vi vill ju ändå veta om dom har tänkt att ge oss något bidrag. För vår planerings skull.

Min kille tycker det känns jobbigt att fråga och jag känner att jag absolut inte vill föra det på tal. Det känns ju fult också på nåt sätt.
    Jag vill bara veta och vet inte hur vi ska lägga fram det och om vi måste. Nån som kan ge nåt råd, vore gulligt!

Kramar

• Svar på tråden råd om bidrag till bröllop
  • lilltass

Ja, jag tänkte också på det att vi kanske kan göra dem mer delaktiga och så. Så kanske det kommer upp att de vill bidra med något.
    Vi behöver väl inte pengar så, men ett bidrag är ju alltid välkommet, hihi.

De är ju lite äldre också och gifte sig själva för massor av år sedan så det kanske inte har så mycket grepp om vad saker och ting kostar idag. Även om man försöker hålla kostnaderna nere så går det ju ändå åt mer pengar än vad man tänker sig.

Tack för rådet iaf.

• lilltass

Skalaren, det är kanske så vi får göra. Göra vår budget utifrån det vi vet och sen får det bli en glad överraskning om de erbjuder sig.

Min sambo är också först i familjen med att gifta sig så det är ju ingen som har plöjt vägen för honom, liksom.

Men jag är bara lite rädd för att om vi inte tar upp det här med dem och så får de höra att mina föräldrar kommer att betala, då kanske de känner sig jättedumma som inte har erbjudit sig. Jag vill ju inte heller att de ska må dåligt sen i efterhand.

• lilltass

Jag håller med dig, Joleen. Och jag hade tyckt att det var ännu jobbigare om jag visste att hans föräldrar inte har bra med pengar.
    Nu har de bra ställt och har säkerligen råd att bidra med samma summa som mina föräldrar. Men jag vet inte... Allt sånt här känns bara jobbigt, tycker jag.

• lilltass

Lilla li, nej det gjorde jag inte. Jättebra råd att bara säga det. För det som jag är rädd för är ju just det att de ska känna sig dumma när de får reda på att mina föräldrar betalar.

Jag tror som du att det bara är att fråga. Men det överlämnar jag nog åt min sambo, det är ju trots allt hans föräldrar.

• lilltass

Jag kan inte svara för några andra men mina föräldrar ser det nog som en oerhört fin gåva att få ge mig.
    De är så glada för min skull att jag äntligen har hittat rätt så de ser det nog som lite av en ära att få hjälpa mig.

Men hade de inte erbjudit sig när det gäller mig och min syster hade jag nog inte räknat med att de skulle betala nåt.

• lilltass

Jag tycker egentligen inte att det handlar om att vara vuxen och faktiskt kunna betala själv. Det handlar snarare om en av de viktigaste dagarna i ens liv och som förälder unnar man väl sina barn det bästa de kan få. Om det är någon gång jag skulle ta emot en sådan summa av mina föräldrar så är det just till mitt bröllop.

Det vill ju ge mig det bästa i livet och de känner mig och vet hur jag har tänkt mitt bröllop. Sedan förstår de nog att vi inte skulle kunna fixa det själva eftersom vi är studenter. Då känns det inte konstigt för mig att de bidrar till att förverkliga en dröm som inte kunnat bli verklighet förrän om flera år om det inte vore för deras hjälp.

Jag ser inget problem i att ta hjälp som erbjuds. Folk verkar ha för mycket stolthet för att kunna ta emot. Men jag säger att jag hellre gör det i denna situation än att hålla på en princip.

• lilltass

MrsMoreira

Jag tänker lite som du.
    Jag har fått många bra förslag härinne på vårt lilla dilemma. Många tycker att vi ska bli glada om vi får nån summa och sedan använda den till en bröllopsresa. Problemet med det är att jag och min kille inte har något direkt behov av att åka på någon bröllopsresa. Vi använder hellre de eventuella pengarna till bröllopsfesten som är mycket viktigare för oss.

Så att få pengar i efterhand är väl trevligt men om vi får välja skulle jag mycket hellre lägga dem pengarna på vårt bröllop.

• lilltass

Hej igen!

Jag vet att det kanske inte är väsentligt men det är så många som har antytt att hans föräldrar inte har möjlighet till att bidra och att de då skulle tycka att det va jobbigt att mina föräldrar hjälpte till.
    Vill bara klargöra (om det spelar någon roll) att både mina föräldrar och hans föräldrar har det väldigt bra ekonomiskt ställt och den summan som mina föräldrar bidrar med är säkerligen inget problem för dem.

Svar på tråden råd om bidrag till bröllop