• lilltass

råd om bidrag till bröllop

Hej!

Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och börjar nu planera med budget och sånt. Min syster gifte sig för några år sedan och då betalade mina föräldrar 20000 på deras bröllop.

När jag och min kille berättade att vi skulle gifta sig var mina föräldrar snabba med att säga att jag självklart skulle få lika mycket penagar i bidrag av dom som min syster fick.

Problemet är nu med min killes föräldrar. Vi har berättat att vi ska gifta sig men de har inte sagt något om att hjälpa oss ekonomiskt. Det är inte så att vi räknar med att de ska betala men vi vill ju ändå veta om dom har tänkt att ge oss något bidrag. För vår planerings skull.

Min kille tycker det känns jobbigt att fråga och jag känner att jag absolut inte vill föra det på tal. Det känns ju fult också på nåt sätt.
    Jag vill bara veta och vet inte hur vi ska lägga fram det och om vi måste. Nån som kan ge nåt råd, vore gulligt!

Kramar

• Svar på tråden råd om bidrag till bröllop
  • Secondhandbarn

Om ni inte behöver en speciell summa, så kanske ni kan lägga fram det som att ni undrar vad de kan "bidra" med. Det kan ju vara annat än det ekonomiska, planering och så vidare. Lägg upp det som en rolig grej, vem som vill ta hand om vad och dra in det ekonomiska i det hela när du etablerat ideen.

• lilltass

Ja, jag tänkte också på det att vi kanske kan göra dem mer delaktiga och så. Så kanske det kommer upp att de vill bidra med något.
    Vi behöver väl inte pengar så, men ett bidrag är ju alltid välkommet, hihi.

De är ju lite äldre också och gifte sig själva för massor av år sedan så det kanske inte har så mycket grepp om vad saker och ting kostar idag. Även om man försöker hålla kostnaderna nere så går det ju ändå åt mer pengar än vad man tänker sig.

Tack för rådet iaf.

• Skalaren

lilltass, vi hade ungefär samma situation som ni, min syster fick bidrag då hon gifte sig och jag och min bror blev "lovade" det samma on/när vi skulle gifta oss. Min man var först i sin syskonskara att gifta sig, så vi visste inte heller hur hans föräldrar hade tänkt. Vi tog inte upp det alls med dem, men de tog upp det själva senare.

Jag tycker inte att man kan förvänta sig några bidrag egentligen och jag skulle aldrig kunna med att fråga efter det. Om jag var som ni skulle jag planera utifrån det ni kan spara själva och de pengar ni får i bidrag från dina föräldrar. Om din killes föräldrar sen vill bidra, så blir det en extra bonus.

• Lilla Li

Vi hade samma problem, fast tvärtom. Min sambos föräldrar bidrog genast med pengar, mina föräldrar sa inget om saken.

Jag gjorde helt enkelt så att jag tog upp det med mamma. Jag sa att min sambos föräldrar kommer bidra. Det är ju också bra för föräldrarna att veta det, jag vet att mina föräldrar hade känt sig dumma om de i efterhand fick veta detta och inte fått chansen att själva bidra. Och då sa mamma och de kan lägga lika mycket pengar som min sambos föräldrar gör.

Snabbt och lätt - ja, men det var jobbigt för mig att fråga. I min familj har vi aldrig någonsin pratat om pengar och jag har aldrig bett om pengar. Vi har alltid haft gott om pengar, så det var inte problemet. Men när jag väl tog upp det var det hellugnt.

• lilltass

Skalaren, det är kanske så vi får göra. Göra vår budget utifrån det vi vet och sen får det bli en glad överraskning om de erbjuder sig.

Min sambo är också först i familjen med att gifta sig så det är ju ingen som har plöjt vägen för honom, liksom.

Men jag är bara lite rädd för att om vi inte tar upp det här med dem och så får de höra att mina föräldrar kommer att betala, då kanske de känner sig jättedumma som inte har erbjudit sig. Jag vill ju inte heller att de ska må dåligt sen i efterhand.

• Joleen

Varför fråga över huvud taget? Planera ert bröllop som om att de inte kommer att bidra med något, om de sedan gör de det blir det ju bonus!

• Joleen

P.S. Jag tycker att föräldrarna ska ge pengar om de vill och kan, inte för att partnerns föräldrar gör det!

• lilltass

Jag håller med dig, Joleen. Och jag hade tyckt att det var ännu jobbigare om jag visste att hans föräldrar inte har bra med pengar.
    Nu har de bra ställt och har säkerligen råd att bidra med samma summa som mina föräldrar. Men jag vet inte... Allt sånt här känns bara jobbigt, tycker jag.

• Lilla Li

lilltass: Vill bara vara säker på att du inte har missat mitt inlägg.

• lilltass

Lilla li, nej det gjorde jag inte. Jättebra råd att bara säga det. För det som jag är rädd för är ju just det att de ska känna sig dumma när de får reda på att mina föräldrar betalar.

Jag tror som du att det bara är att fråga. Men det överlämnar jag nog åt min sambo, det är ju trots allt hans föräldrar.

Svar på tråden råd om bidrag till bröllop