Inlägg från: Skalaren |Visa alla inlägg
  • Skalaren

råd om bidrag till bröllop

lilltass, vi hade ungefär samma situation som ni, min syster fick bidrag då hon gifte sig och jag och min bror blev "lovade" det samma on/när vi skulle gifta oss. Min man var först i sin syskonskara att gifta sig, så vi visste inte heller hur hans föräldrar hade tänkt. Vi tog inte upp det alls med dem, men de tog upp det själva senare.

Jag tycker inte att man kan förvänta sig några bidrag egentligen och jag skulle aldrig kunna med att fråga efter det. Om jag var som ni skulle jag planera utifrån det ni kan spara själva och de pengar ni får i bidrag från dina föräldrar. Om din killes föräldrar sen vill bidra, så blir det en extra bonus.

• Skalaren

Melindaa, jag kan förstå din poäng. Samtidigt så är situationen i varje familj unik. Jag skulle snarare säga att många som gifter sig idag är lite äldre än vad man var för kanske 30 år sedan. Många har god ekonomi och lägger mycket pengar på sig själva. Jag och min man har högre månadsinkomster än våra föräldrar.

Min alldeles personliga åsikt är att om man förväntar sig bidrag från föräldrar som något självklart, då är det väl lika självklart att föräldrarna också är med och bestämmer. Om man av sig själv vill bidra tycker jag att det är skillnad men om man kräver det är det annorlunda. När brudens föräldrar alltid stod för bröllopet, så var ju mycket på föräldrarnas villkor också. Oftast var det till stor del föräldargenerationens bekanta som var gäster, inte brudparets egna vänner.

Svar på tråden råd om bidrag till bröllop