• lilltass

råd om bidrag till bröllop

Hej!

Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och börjar nu planera med budget och sånt. Min syster gifte sig för några år sedan och då betalade mina föräldrar 20000 på deras bröllop.

När jag och min kille berättade att vi skulle gifta sig var mina föräldrar snabba med att säga att jag självklart skulle få lika mycket penagar i bidrag av dom som min syster fick.

Problemet är nu med min killes föräldrar. Vi har berättat att vi ska gifta sig men de har inte sagt något om att hjälpa oss ekonomiskt. Det är inte så att vi räknar med att de ska betala men vi vill ju ändå veta om dom har tänkt att ge oss något bidrag. För vår planerings skull.

Min kille tycker det känns jobbigt att fråga och jag känner att jag absolut inte vill föra det på tal. Det känns ju fult också på nåt sätt.
    Jag vill bara veta och vet inte hur vi ska lägga fram det och om vi måste. Nån som kan ge nåt råd, vore gulligt!

Kramar

• Svar på tråden råd om bidrag till bröllop
  • Mrs. 170307

Det var mer allmänt, hade inget med TS direkt att göra.

• Melindaa

jocelyn

"Quote: Melindaa; vad baserar du din uppfattning på?

Är det vanligt där du kommer från att man bara betalar 1/3 av sitt eget bröllop?"

Min uppfattning baserar jag på min omgivning och självklart min familj. Och ja, det är inte helt ovanligt att de tre parterna delar på kostnaderna. Sen beror det ju även, som skalaren säger, på familjens ekonomi också och eftersom jag vet att min sambos mamma har obefintligt med pengar så skulle jag aldrig fråga henne. Men som jag skrev, det är min åsikt, jag respekterar att andra inte håller med.

• Melindaa

Mrs. 170307

"Melindaa (och vad det gäller att 1/3 per "part" är obligatorisk:"

Vart har jag skrivit att 1/3-del är obligatoriskt?
    Får man ens skriva sin åsikt här inne utan att bli utmålad som någon barnslig, självständig brud som inte klarar sig själv? Jag förstår att alla har olika förutsättningar och jag är knappast "rik" och inte mina föräldrar heller, men de vill hjälpa till och vi har precis köpt hus så vi har inte så jättemycket vi kan spara, däremot vill vi gifta oss innan vi skaffar barn och jag är 30 år. Så, där har ni min bakrund och mina förutsättningar.

• A:s wife

för oss löste det sej på ett jättebra sätt =)
    vi har båda två skilda föräldrar. när min mamma fick höra att vi skulle gifta oss sa hon att hon ville bidra med lika mycket pengar som hon la på en resa till min bror som då bodde i australien (lika pengar till båda barnen, även om det var olika situationer).
    när bröllopsplanerna rullat på lite mer samlade vi ihop alla våra föräldrar till ett möte där vi gick igenom vad vi tänkt med vårt bröllop, mest för att få tips och stöd och höra ifall de ville hjälpa till med praktiska detaljer.
    när vi gått igenom budgeten sa min pappa "Jaha, och hur delar vi på det här då?". varpå min mamma svarar att hon sagt att hon tänker bidra med den summan hon sagt till mig tidigare. det slutade med att alla 4 föräldrar ville bidra med lika mycket, och då blev det ungefär lika mycket för oss att lägga själva. alltså kan man säga att vi betala ca 1/5 av vårt bröllop (vi hade inte en jättebra ekonomisk situation då med 1 månadslön all dela på 2 pers varje månad).
    vi var jätteglada att det var föräldrarna själva som kommit fram till den ekonomiska lösningen och inte vi

• MrsMoreira

TS: Jag tycker du eller din m2b antingen kan fråga rakt ut om de tänkt bidra med pengar, eller ta med dem när ni ska kolla på tårta/lokal/be om hjälp att planera inköp av dricka eller någonting, så kommer de säkert säga att de vill betala OM det är vad de har tänkt. Det beror ju helt på vilket förhållande man har med sina föräldrar/svärföräldrar, hur man kan ta upp en sån här sak.

Vi har planerat ett budgetbröllop som vi själva kan klara av att betala, men jag har vetat hela tiden att mina föräldrar vill hjälpa till. Från början sa de att de ville betala klänningen, sedan blommor. Nu har de sagt att de gärna betalar både mat och dricka också. Det har kommit successivt, och om de gärna vill bidra så tycker jag bara att det är roligt - för de blir väldigt intresserade av hur vi vill göra och kommer med idéer osv. Tror inte det hade varit på samma sätt annars. Jag tycker itne man måste hålla stenhårt på att man måste klara allt själv bara för att man är vuxen. Jag kommer alltid vara mina föräldrars barn och de kommer alltid vilja hjälpa till när det gäller större saker. (och mindre också för den delen)

• Melindaa

MrsMoreira:

Jag känner lite som du förklarar, mina föräldrar VILL hjälpa till för att även de ska minnas vårt bröllop som något vi inte bara klarade av snabbt och billigt, även om jag respekterar andra som väljer det av olika skäl. Det beror som sagt på vilket förhållande man har till sina föräldrar och vilken ekonomisk sits de är i.

• 7/7-07

Vi får hjälp av mina föräldrar ekonomiskt.
    M2bs mamma hjälper till praktiskt.
    de bidrar med det de har råd och tid med.

vi hade inte räknat med hjälp från någon av dem. Det är ju vi som ska gifta oss.

Lilltass:
    ang. din fråga i början. Så fråga rent ut om de kan tänkas hjälpa till med något inför bröllopet?
    de vill kanske hjälpa er med pratiska detaljer och inte bara ekonomiskt. Man blir ju gärna tidsoptimist på slutet..
    Lycka Till!

• 2007-06-23

när vi berättade för våra föräldrar att vi skall anordna bröllop var båda parter snabba med att erbjuda sig att dela på kostnaderna. Vi valde att tacka nej och att istället använda våra sparade pengar till det av en enda anledning- om vi betalade allt kunde vi bestäma allt!

Ville inte bjuda folk som vi inte kände för våra föräldrars skull eller ha ett upplägg som min m2bs föräldrar kanske skulle önska... skulle ha jättesvårt att säga ifrån om de var med och betalade.

Däremot sa vi att de säga fick ge oss en slant i present- vilket de gladeligen tackade ja till och har redan pratat med varandra för att ge lika mycket.

Jag tycker att det blev bäst så. Vi får ett bröllop vi vill ha samtidigt som våra sparkonton kan fyllas på lite igen tack vare föräldrarnas bidrag.

Lilltass fundera om du verkligen vill ha de bidragen under planeringens gång eller om du inte snällt kan lägga fram att ni önskar er bidrag till något när dina svärföräldrar frågar vad ni önskar i present.

• jocelyn

Ok, jag antar att vi lever i skilda världar då. I min umgängeskrets/släkt så betalar man sina egna kalas o dyl. Inga konstigheter med det!

Vi kommer inte att acceptera att någon annan betalar 2/3 av de totala kostnaderna för vårt eget bröllop! Vill någon ge ett bidrag/hjälpa till så kommer vi acceptera gåvan inom rimlihetens gränser.

Och nej, det har inte med huruvida våra familjer är välbärgade eller inte att göra - det handlar om att VI är två vuxna människor med egen ekonomi och eget ansvar.

Det är min åsikt.

• Jag o min kille

Vi kommer betala vårat bröllop helt själva. Känns självklart för våran del. Skulle nog inte kunna ta emot en större summa pengar för det, vet inte varför faktiskt. Är nog lite för stolt för det...

Svar på tråden råd om bidrag till bröllop