Inlägg från: Melindaa |Visa alla inlägg
  • Melindaa

råd om bidrag till bröllop

Jag håller inte med merparten härinne alls! Jag tar inte för givet att man ska få pengar av sina föräldrar till bröllopet, men däremot så brukar det oftast vara så att föräldrarna kommit längre och har en mer tryggad ekonomi än deras barn och att gifta sig är något man gör once in a lifetime(förhoppningsvis) och då vill iaf jag att det ska vara något både jag och min familj kommer minnas som något fint och trevligt! Ganska vanligt idag är att man står för en tredjedel var så att säga(brudparet, brudens föräldrar, brudgummens föräldrar)men jag tycker bara det är god vilja att ge något iaf, även om det inte är så mycket. Sen beror det på ens ekonomiska sits också självklart. Man är väl en familj och i en familj hjlper man varann, det är för mig, och min familj, självklart!

• Melindaa

jocelyn

"Quote: Melindaa; vad baserar du din uppfattning på?

Är det vanligt där du kommer från att man bara betalar 1/3 av sitt eget bröllop?"

Min uppfattning baserar jag på min omgivning och självklart min familj. Och ja, det är inte helt ovanligt att de tre parterna delar på kostnaderna. Sen beror det ju även, som skalaren säger, på familjens ekonomi också och eftersom jag vet att min sambos mamma har obefintligt med pengar så skulle jag aldrig fråga henne. Men som jag skrev, det är min åsikt, jag respekterar att andra inte håller med.

• Melindaa

Mrs. 170307

"Melindaa (och vad det gäller att 1/3 per "part" är obligatorisk:"

Vart har jag skrivit att 1/3-del är obligatoriskt?
    Får man ens skriva sin åsikt här inne utan att bli utmålad som någon barnslig, självständig brud som inte klarar sig själv? Jag förstår att alla har olika förutsättningar och jag är knappast "rik" och inte mina föräldrar heller, men de vill hjälpa till och vi har precis köpt hus så vi har inte så jättemycket vi kan spara, däremot vill vi gifta oss innan vi skaffar barn och jag är 30 år. Så, där har ni min bakrund och mina förutsättningar.

• Melindaa

MrsMoreira:

Jag känner lite som du förklarar, mina föräldrar VILL hjälpa till för att även de ska minnas vårt bröllop som något vi inte bara klarade av snabbt och billigt, även om jag respekterar andra som väljer det av olika skäl. Det beror som sagt på vilket förhållande man har till sina föräldrar och vilken ekonomisk sits de är i.

• Melindaa

Jag har så svårt att förstå att så många inte har familjer som är "villiga" att ställa upp och hjälpa sina "barn" utan att få något tillbaka just då, i form av att bestämma mat och vilka som ska bjudas osv. Det handlar väl om att ge och ta, jag hjälper mina föräldrar på andra sätt än med ekonomi just nu, när de blir äldre så kanske jag får ställa upp och hjälpa dem ekonomiskt, är det inte så man gör för varann i en riktig familj? Jag kanske är naiv... Hoppas ni lyckas komma på ett sätt att ta reda på om de vill vara med, men mitt tips är att din sambo bara frågar rakt ut om de har någon möjlighet att bidra med något, vad som helst, så får du se vad de säger. Då lämnar du ju dörren öppen för både ekonomisk hjälp och praktisk hjälp, det är ju inte så pinsamt.

• Melindaa

Jocelyn:

Ojojoj, undrar just vem som är otrevlig och påhoppande nu??
    Att jag tycker du har en barsk ton är knappast ett påhopp, då har du inte medverkat i många debatter....
    Vi delar inte varandras åsikt, det är inte hela världen, jag respekterar din, men du verkar inte respektera min, därav fortsatte jag den här diskussionen, men nu slutar den här, punkt!

• Melindaa

Lilltass:
    "Jag tycker egentligen inte att det handlar om att vara vuxen och faktiskt kunna betala själv. Det handlar snarare om en av de viktigaste dagarna i ens liv och som förälder unnar man väl sina barn det bästa de kan få. Om det är någon gång jag skulle ta emot en sådan summa av mina föräldrar så är det just till mitt bröllop"

Precis så menar jag också, men du lyckades nog lägga fram det bättre än mig...
    När det gäller det här med att lägga sig i så är mina föräldrar jättenoga med att inte lägga sig i, det är en gåva de vill ge, en gåva UTAN förutsättningar eller villkor. Jag brukar aldrig sätta villkor när jag ger gåvor, då är nog "sponsring" ett bättre ord. Vi skulle helt klart klara av att betala vårt bröllop själva, vi har båda bra inkomster, men på så kort tid så skulle det inte bli det bröllopet vi vill ha, och därför vill mina föräldrar skjuta till, plus att de själva känner att de vill.

Svar på tråden råd om bidrag till bröllop