Inlägg från: MrsMoreira |Visa alla inlägg
  • MrsMoreira

råd om bidrag till bröllop

TS: Jag tycker du eller din m2b antingen kan fråga rakt ut om de tänkt bidra med pengar, eller ta med dem när ni ska kolla på tårta/lokal/be om hjälp att planera inköp av dricka eller någonting, så kommer de säkert säga att de vill betala OM det är vad de har tänkt. Det beror ju helt på vilket förhållande man har med sina föräldrar/svärföräldrar, hur man kan ta upp en sån här sak.

Vi har planerat ett budgetbröllop som vi själva kan klara av att betala, men jag har vetat hela tiden att mina föräldrar vill hjälpa till. Från början sa de att de ville betala klänningen, sedan blommor. Nu har de sagt att de gärna betalar både mat och dricka också. Det har kommit successivt, och om de gärna vill bidra så tycker jag bara att det är roligt - för de blir väldigt intresserade av hur vi vill göra och kommer med idéer osv. Tror inte det hade varit på samma sätt annars. Jag tycker itne man måste hålla stenhårt på att man måste klara allt själv bara för att man är vuxen. Jag kommer alltid vara mina föräldrars barn och de kommer alltid vilja hjälpa till när det gäller större saker. (och mindre också för den delen)

• MrsMoreira

Jocelyn

Jag förstår vad du menar med att vilja stå på egna med osv osv. Men jag vet, precis som TS, att mina föräldrar mer än gärna vill hjälpa till och betala. De vet att vi då kan få slappna av och inte behöva tänka lika mycket på vad det kostar, även om vi självklart är väldigt kostnadsmedvetna ändå. Och de hade gjort detta oavsett vilken ekonomi vi har. De vill vara med i detta evenemang, och de kommer med idéer - MEN vi bestämmer hur det blir. Jag tycker inte att man behöver vara mindre självständig för att föräldrarna hjälper till (och jag vet att du inte skrev så, vill bara påpeka det)

• MrsMoreira

jocelyn
    och jag menade aldrig att du sagt att man skulle vara mindre självständig. Jag ville bara påpeka hur JAG känner i denna fråga. Jag accepterar helt och hållet hur du/ni känner, som jag skrev ovan, och tycker inte att det på något sätt är konstigt att man vill betala för sig själv osv. Men i mitt fall och en del andras så betyder det så mycket för föräldrarna (vilket de säkert gör för era med) att få hjälpa till just med bröllopet, så jag låter dem göra det därför att det gör dem glada. Och det gör mig glad med, jag kan ju lägga mina små slantar på annat istället då (som att laga bilden tex.....)

Jag tycker att det är beundransvärt att en del, som du, har den inställning du har: att det är DITT (erat) bröllop och därför DINA pengar som ska gå åt. Men för min del låter jag föräldrarna betala därför att de så gärna vill. Men jag bestämmer all planering osv.

• MrsMoreira

laga BILEN ska det stå....

• MrsMoreira

JOcelyn

Visst är mina föräldrar med och planerar, de kommer med idéer och så. Men jag är klar och tydlig: Det är mitt bröllop och jag bestämmer. Mamma gjorde nämligen tabben att bjuda två gäster "åt" mig innan inbjudningskorten gick ut. De skulle bjudas, och är nära vänner till mina föräldrar, men efter det sa jag åt henne att hon inte får göra så: För tänk om jag ändrat mig?

Hon har även köpt lite saker som vi kan använda oss av, givetvis har hon tänkt att vi ska ha dem, men jag känner fortfarande att jag kan säga nej om jag vill. Man måste vara hård, helt enkelt. Det är ju en gåva hon ger, att betala, och den gåvan måste jag ju som mottagare få använda som jag vill.

• MrsMoreira

Marskatt

Jag förstår hur du menar, men samtidigt, om någon nu tänkt ge en större summa men inte vet att man behöver veta det än utan tänker att "det kommer nog upp så småningom", och denna summa nu skulle betyda att man kunde göra på ett annat sätt än man tänkt tidigare för att man då haft mindre pengar, bör man inte kunna fråga då? Nu blev det en väldigt lång mening.... ;)

• MrsMoreira

lilltass
    Jag står på mig: Det finns sätt att få reda på detta utan att fråga rakt ut. Be dem om hjälp med planering av någon del av bröllopet, ta med dem när ni ska köpa någonting eller så. De kommer garanterat erbjuda sig att betala om de har tänkt att hjälpa till. Kommer sponsring på tal så kan du berätta vad dina föräldrar bidrar med, om det verkar vettigt i sammanhanget. Men självklart gör du detta på ett snyggt sätt, det är jag övertygad om.

Svar på tråden råd om bidrag till bröllop