• Bed of roses

Problem med kopparspiral..vad ska jag göra.(Långt).

Jag har testat det mesta i preventivmedelsväg och vill man inte äta hormoner, så finns det ju inte så mycket annat att använda sig av.
    Satte in kopparspiral i november, blödde i veckor efteråt. Fick utskrivet Primolut-Nor och efter någon vecka blev det bättre. Tydligen hade jag väldigt sköra slemhinnor, men det blev bättre och spiralen funkade helt ok. Jag blödde mycket mer i mycket längre, men det stod jag ut med. Fram till för drygt en månad sedan...då börjar jag plötsligt få mens varannan vecka
    Vi åker utomlands imorgon och jag kände att jag orkar inte vara i utlandet och bara blöda, blöda, blöda hela semestern..
    Fick en plötslig blödning 13 dagar innan mensen och det höll i sig i flera dagar. Blödningsmängden minskade, men jag blödde ändå lite hela tiden.
    Jag ringde BM i måndags och fick komma direkt. Hon var jättekonstig och sa att hon trodde att jag var med barn och att det är farligt att ta ut spiralen då..
    Jag fick typ 5 sekunder på mig att bestämma mig så jag bad henne ta ut den.
    Jag frågade henne om den suttit fel och hon sa bara Nej. (För hon sa att antingen sitter den fel eller så är du gravid)
    Vi har använt kondom sen dess och jag gillar det inte alls Jag saknar min spiral, men är rädd att prova igen..tänk om jag fortsätter att ha mens varannan vecka?
    Ska kontakta en gynekolog efter utlandssemestern, för att diskutera om jag kanske kan prova igen. Kanske det beror på torra slemhinnor? Kan man kanske göra något åt det?
    Vad tror ni? Är det helt kört för mig att använda kopparspiral?
    Tips och råd?
    *Lessen*

• Svar på tråden Problem med kopparspiral..vad ska jag göra.(Långt).
  • Nightingale

För mig funkade inte kopparspiral. Är i samma situation som dig, tål inga hormoner alls. Kondom kliar.

Provade två st kopparspiraler, av den första fick jag cervicit (inflammaton i livmoderhalsen) mkt obehagligt. Av den andra blödde jag hela tiden efter sex. Ännu värre. Så jag drog den andra oxå. För mig var problemet att livmodern var för liten, så spiralen skavde på insidan av livmodern.

Nu är jag gravid, ska testa kopparspiral igen efter graviditeten, hoppas det går bra nu när livmodern är lite större!

Vi har använt oss av billingsmetoden i 2,5 år utan problem. Enda gången vi fuskade blev jag gravid och det är så välkommet! Det kanske vore något för er? Om du känner din kropp väl och inte är rädd för en eventuell graviditet!

• Bed of roses

Vad är billingsmetoden?

• FruÖlandstok

billingsmetoden låter spännande men samtidigt låter det skitsvårt?

Förlåt att jag bryter mig in här.. har själv samma problem med hormoner osv å har inte vågat mig på kopparspiralen.. så tyckte jag att det lät lite annorlunda med billingsmetoden..

• Bed of roses

Hoppa in du bara Ölandstok

• Nightingale

Billingsmetoden är jättebra! Funkade klockrent för oss. Det gäller bara att man har en "sexfri" månad och antecknar fltningar och sekret noga varje dag. Har man väl gjort den jobbiga biten och lär sig känna igen ägglossningsekret så är det inga problem.

Vi blev "oplanerat" gravida, men vi var båda två väldigt medvetna om att vi sexade på en "farlig" dag. Nu är vi jätteglada!!

• Nightingale

Det handlar ju trots allt om säkra perioder på ett mer kontrollerat sätt. Men förutsätter att man har regelbunden menscykel.

• FruÖlandstok

Nightingale
    Det påminner lite om sådan dära p-dator antar jag.. låter ändå svårt å undersöka sekretet men det lär man sig väl det med..

• Nightingale

inte alls svårt, börja titta i trosorna varje gång du går på toa för skojs skull, så ser du snart att sekret och flytningar ser olika ut från dag till dag.

Saken är den att det följer ett mönster och är likadant varje månad, för dem som har regelbunden cykel.

Svar på tråden Problem med kopparspiral..vad ska jag göra.(Långt).