Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

Varför blir det lätt "lynch" stämning här på BT??

Tja, för att blivande brudar är ett något överspänt släkte? ;) Skämt och sido, jag tror att lite ligget i att folk stressar upp sig så över bröllopet, allt ska vara perfekt. Och man har sin sin på hur det blir perfekt och så kommer någon och ifrågasätter det och så blir det taggarna utåt på grund av stressen.

Sedan tror jag oxå att det beror på att på forumet är man tämligen anonomy. Att vara otrevlig mot folk får inga sociala konsekvenser. Att bete sig som många gör i skrift på ett forum skulle ju aldrig hålla i verkligheten för då skulle ingen umgås med en. Och när den sociala konsekvensen inte finns så släpper man lätt på spärrarna och slänger ur sig saker man inte annars skulle göra.

Till sist så tror jag oxå att det är lätt att missuppfatta på ett forum. Man saknar betoningar, kroppsspårk, miner osv. Och det är lätt att man misstolkar det någon skrivit för att man inte har tillgång till resten av kommunikationen. Och så är cirkeln igång och man skriver giftigare och giftigare inlägg.

• PennyJenny

brud 070901>>>Nja, det är nog svårt. Jag tror att många gillar anonymiteten och avsaknaden av den sociala konsekvensen och använder ett forum för att få utlopp för sina bitchigare sidor ibland.

missuppfattningarna tror jag oxå är svårt att komma ifrån. Människan är van att kommunicera på många nivåer samtidigt med kroppsspåk, betoningar osv utöver orden man använder. Kanske blir det en förändring över tiden i takt med att man börjar anävnda dator för sin kommuication tidigare, men det vet jag inte. Kanske missförstår dagen tonåringar varandra lika mycket trots att de börjde chatta med varandra när de knappt kunde läsa och skriva.

Och att brudar ska bli ett mer avslappnat släkte - det tror jag är rakt omöjligt. ;)

Jag tycker att sådan här diskussioner kommer upp på de flesta forum vid något tillfälle. Tyvärr tycker jag mig se det i större utsträckning där det är mycket tjejer. Men ingenstans har jag sett någon lösning på det, det går i vågor som regel. Det bästa tycker jag är att själv inte ta åt sig så mycket, att inte läsa in så himla mycket i ett inlägg som man tycker är bitchigt så kommer man ganska långt.

Svar på tråden Varför blir det lätt "lynch" stämning här på BT??