• brud 070901

Varför blir det lätt "lynch" stämning här på BT??

hej på er allihopa!!

jag måste få skriva av mig angående ett ämne som legat över mig på sista tiden och även bidragit till hur jag förhåller mig till BT i stort, nämligen det faktum att jag tycker att det lätt blir en sån hetsk stämning här på forumet.

jag syftar till det faktum att det när det startas en tråd som är lite upplagd för disskusioner, dvs där åsikter ofta går isär, lätt urartar till en hetsk och otrevlig stämning som jag och säkert många andra finner olustig!

varför är det så här?? kan vi inte ha konstruktiva disskusioner även om känsliga ämnen (menar inte att jag skulle vara nått föredömme här ) utan att det alltid blir två läger, de som håller med och de som inte gör det? för även om åsikter går isär så måste det väll gå att ge sin åsikt på ett lungt och sansat sätt utan att skuldbelägga den andra för det h*n tycker och tänker.

jag kanske är ensam om att känna mig lite osäker på att starta en ny tråd om sån som jag vet kan leda till onödiga påhopp för även om detta är ett anonymt forum så kan vissa inlägg forfatrande ha en sårande eftekt (i alla fall på mig).

jag undrar alltså varför det är så här??? detta är ju ett forum för vuxna människor och jag tror att alla skulle tycka att det vore trevligare att vara här om klimatet blev lite mjukare och man kände att man faktiskt vågar skriva vad som helst utan att riskera onödiga påhopp.

jag misstänker att denna tråd är just en sådan tråd ... men snälla tjejer kan vi inte försöka att hålla nivån på ett konstruktivt plan och faktiskt försöka utröna varför det lätt blir så här när det gäller ett sätt att utrycka sig med den anonymitet som finns här??

detta blev längre än jag tänkt mig... hoppas ni orkar läsa det ändå.

kramar till er allihopa!

• Svar på tråden Varför blir det lätt "lynch" stämning här på BT??
  • kela81

ja...du...jag har märkt samma sak....men jag vet inte varför...på Bt:s systersida Fl så är det betydligt lugnare, även om det kan gå hetsigt till där ibland med, men det kanske beror på att det är mindre annymt där?
    Eller så är vi helt enkelt en bunt bridezillas som tar ut våran frustration över att blivande maken inte förstår hur viktigt det är att sidenbanden på inbjudan har EXAKT samma nyans som tärnans systers morbrors frus klänning här på bt istället....

• PennyJenny

Tja, för att blivande brudar är ett något överspänt släkte? ;) Skämt och sido, jag tror att lite ligget i att folk stressar upp sig så över bröllopet, allt ska vara perfekt. Och man har sin sin på hur det blir perfekt och så kommer någon och ifrågasätter det och så blir det taggarna utåt på grund av stressen.

Sedan tror jag oxå att det beror på att på forumet är man tämligen anonomy. Att vara otrevlig mot folk får inga sociala konsekvenser. Att bete sig som många gör i skrift på ett forum skulle ju aldrig hålla i verkligheten för då skulle ingen umgås med en. Och när den sociala konsekvensen inte finns så släpper man lätt på spärrarna och slänger ur sig saker man inte annars skulle göra.

Till sist så tror jag oxå att det är lätt att missuppfatta på ett forum. Man saknar betoningar, kroppsspårk, miner osv. Och det är lätt att man misstolkar det någon skrivit för att man inte har tillgång till resten av kommunikationen. Och så är cirkeln igång och man skriver giftigare och giftigare inlägg.

• brud 070901

smartiz: ja, jag har också jämfört med FL och kommit fram till samma som du.. dvs lite bättre klimat!
    men visst kan det kännas lite olustigt ibland?? framförallt så är det tråkigt då jag tycker att ett forum som rör det fantastiskt roliga ämnet bröllop blir en sån "negativ" plats. Ska det inte vara enbart roligt här??

• Frantic

Jag tycker snarare problemet är att många INTE vill ha en diskussion. Jag har blivit kallad otrevlig, och blivit tillsagd att lämna diskussionen för att "vi brudar skall hålla ihop", detta trots att jag inte gått till personangrepp eller varit otrevlig, bara haft en annan åsikt om vissa saker.

Jag håller med om att man inte skall skuldbelägga folk för att de tycker annorlunda, men ibland uppfattar folk sig som skuldbelagda lite av princip om man ifrågasätter något. Hur kul är det med ett "diskusionsforum" där man inte får diskutera p.g.av att man då uppfattas som otrevlig? Hur kul är det med en "diskussion" som lyder:

- Jag skall ha skinnpaj på mitt bröllop, och en falukorv på huvudet, vad tycker ni om det?

- Toppen, alla gör som de vill!
    - Oh ja jättefint verkligen!
    - Om du är nöjd så är det rätt och vackert.

Det är ju hur trist som helst! Man måste väl få säga:

- Va? Det låter helt koko i mina öron!

Utan att få storstryk av alla?

• friis

Kan det faktiskt inte bara ha att göra att det TYVÄRR alltid lätt blir så när det är "för många" tjejer inblandade...?

• brud 070901

PennyJenny: du har helt rätt i det du skriver. tror du inte att det finns nått man kan göra åt det?

• brud 070901

Frantic: visst får man ju tycka vad man vill men man kan ju utrycka sig på olika sätt istället för att säga:

- Va? Det låter helt koko i mina öron!

kanske man kan säga:

- hur kom du på den idén? för mig känns det ju sannerligen anorlunda .

det blir ju en viss skilnad, även om man säger samma sak igentligen, eller hur?

• kela81

brud 070901 -jo...lite olustigt blir det....för ibland vill man ju ha råd och hjälp utan påhopp, men iblad så vill man disskutera....men vissa saker är liksom förbjudna....Och ja...min anledning till att hänga på bt-är just att få tips och ideer, samt att kunna babbla om hur perfekt, underbar och fantastiskt allt som har med mitt bröllop att göra är...eftersom vännerna lätt lessnar på att höra om min klänning 800 gånger

• brud 070901

Beanr1: den tanken har slagit mig också men jag vill inte gärna tro att det är bara det.

• kela81

Kan man inte ha samma koncept här som på FL? med egna kryp in och gästböcker...för då borde ju detta problem minska, för man kan ju fortfarande vara så anonym man vill, men det blir ändå inte samma sak

Svar på tråden Varför blir det lätt "lynch" stämning här på BT??