• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • Duchess

Jag har aldrig någonsin skrivit var jag gått i skola. Jag bor i en stad med över 100 000 invånare vars namn jag skrivit ut, men det bedömde jag som safe.

Jag har medvetet varit restriktiv med personliga fakta om mig själv pga mitt arbete. Jag kan bara beklaga att detta inte respekteras ens av din vigselpräst.

• Duchess

Fru Nilsson 1/7-06:
    Tack för klargörandet kring alias! Hade jag velat bli igenkänd så hade jag använt mitt eget namn, eller skrivit ut personlig information någonstans. Men det har jag inte gjort.

LindaBirgitta:
    Ja, jag tycker också att det är anmärkningsvärt att det är just en präst som berättat för en annan forumskribent vem jag är IRL. Jag vill som sagt gärna få ett namn (privat) för att få diskutera det med henne, men Brud! vill inte berätta vem som outat mig.

Brud!:
    Nej, ingen har skrivit ut mitt namn här på BT. Men att jag vill vara anonym gäller även utanför forumet, av skäl som jag angett i startinlägget. Jag har varit medvetet försiktig med personlig information av just det skälet.

Jag kan naturligtvis inte tvinga dig att förmedla namnet på prästen, men jag kan vädja till dig att göra det, så att jag och hon kan få reda ut detta priva. Just nu känns allt bara obehagligt och otrevligt.

• Duchess

Brud!:
    Varför tycker du då att det är okej att din präst listat ut vem jag är och berättat det för dig, men inte att berätta för mig vem prästen är?

Jag är inte ute efter att sätta dit någon. Jag tar upp det här för att hela situationen gör mig illa till mods, och får mig att tveka inför att fortsätta skriva här. Jag vill reda ut saken privat, och kan bara hoppas på din hjälp att göra det.

Återigen, min e-postadress:
    spock318@hotmail.com

• Duchess

Jag tycker absolut att du ska kunna samtala med prästen om vad som helst. Däremot tycker jag inte att det är okej av prästen (eller av någon öht) att avslöja IRL-identiteter från internetforum.

Jag kan bara beklaga att jag tydligen inte lyckats få fram hur orolig och ledsen detta gör mig.

• Duchess

Jag gör ett sista försök att nå fram.

Nej, jag har inga betänkligheter kring vad jag skrivit på forum. Jag har varit frispråkig om mina åsikter - men jag har också varit försiktig med personlig information, just för att mitt arbete gör att jag faktiskt inte vill bli identifierad.

Mitt sista hopp är att prästen i fråga läser detta och hör av sig til mig, så att vi kan reda ut detta. Men just nu känner jag att jag troligtvis kommer att avsluta mitt skrivande här. Jag måste tänka på min arbetssituation, och kan inte riskera något där när det uppenbarligen finns personer som inte drar sig för att berätta om min IRL-identitet, med allt vad det innebär.

• Duchess

Jag kan förtydliga, så mycket jag nu törs, varför det spelar roll för mig att prästen i fråga berättat för någon här vem jag är.

I mitt yrke arbetar jag bland annat med en del av kyrkans personal. Mycket av arbetet är beroende av en ömsesidig tillit mellan mig och dem jag jobbar med.

Det jag skriver här står jag för till 100%, men jag skriver här som privatperson. Jag vill inte att min arbetsgivare eller kollegor ska riskera att drabbas av några "efterslängar" pga att jag tycker saker på min fritid. Det finns ju nämligen inget som säger att arbetsgivaren står bakom allt jag tycker och tänker.

Eftersom jag varit frispråkig har jag också varit sparsam med personlig information, men naturligtvis finns det alltid möjligheter att identifiera personer man känner IRL om man råkar möta dem på nätet. Gissningsvis har en präst (som jag antagligen arbetat/arbetar med) läst här och känt igen mig, och sedan berättat för Brud! vem som är IRL-personen bakom nicket Duchess.

Hade jag jobbat på Volvo eller Konsum så hade jag inte brytt mig så mycket om det som hänt. Men nu har jag ett annat slags arbete, där det faktiskt spelar roll. Jag hoppas att ni övriga respekterar att jag inte vill gå in på detaljerna kring jobbet, men ändå litar på det jag säger.

Det är obehagligt i sig att någon säger "jag vet mycket väl vem du är", när man inte vet vem han/hon är.

Det blir ännu mer obehagligt när personen i fråga uppenbarligen fått uppgiftena om min identitet från en person som vet vem jag är och vad jag jobbar med, men ändå väljer att berätta för andra forumskribenter vem jag.

Det blir rejält obehagligt när jag inser att personen som outat mig är en präst, och antagligen någon som jag har att göra med i mitt arbete, som i sig bygger på förtroenden.

Jag mår faktiskt dåligt över tanken på att gå runt och vara misstänksam mot alla kvinnliga präster som jag råkar på i mitt arbete. Det funkar inte, helt enkelt. Då kan jag lika gärna sluta jobba där jag är nu och börja på Volvo.

Så ja, det här är något jag tar väldigt allvarligt. Kanske skulle det kunna klaras ut på ett enkelt sätt om jag fick veta vem prästen är, och fick möjlighet till ett samtal med henne om saken. Nu verkar det inte som om Brud! tänker ge mig den möjligheten, och då får jag fundera över hur jag ska hantera den uppkomna situationen, både som privatperson och som yrkesperson. Jag ska prata med min chef om det imorgon, så får vi se vad h*n säger.

• Duchess

zukigirl:
    Om du haft mitt jobb så tror jag att du blivit upprörd.

• Duchess

Tack alla ni som skrivit, både ni som tycker att jag överreagerar och ni som tycker att min oro är befogad. Det är värdefullt att läsa hur andra ser på saken.

Jag har bollat den här frågan med en kollega, och efter det samtalet själv kommit fram till att under de här omständigheterna bör sluta skriva inlägg i frågor som kan vara kontroversiella (dvs, det mesta). Det är inte så att jag jobbar med rikets säkerhet eller annat livsavgörande, men mitt arbete bygger likväl på förtroenden. Finns inte förtroende, så kan jag lika gärna gå hem.

Överreagerar jag? Det är svårt att avgöra. Kanske är det här något som jag och prästen i fråga enkelt skulle kunna reda ut och stryka ett streck över om vi fick möjligheten att prata med varandra. Men eftersom den möjligheten inte verkar ges, så måste jag helt enkelt ta det säkra före det osäkra. Mitt jobb måste gå före att skriva på BT.

• Duchess

JennyP:

Att personen i fråga är präst har betydelse för mig i avseendet att det förmodligen är en person som jag har kontakter med i mitt dagliga arbete, och där förtroendet är en viktig del av det jag gör. Hade jag arbetat med svetsare, och personen i fråga varit svetsare, så hade det varit relevant.

Jag förväntar mig inte att en präst ska bryta sin tystnadsplikt. Det vore otroligt illa om h*n gjorde det! Men jag är inte intresserad av att få veta vem Brud! är, eller vad hon och prästen samtalat om.

Det jag önskar är antingen att jag får prästens namn (inte Brud!s namn), eller att prästen själv skriver någon rad till mig. Då kan vi reda ut vad som sagts angående mig som privat/yrkesperson, och om detta på något vis orsakat problem i mitt arbete. Förhoppningsvis är det ingen fara, men så länge jag inte vet några detaljer måste jag faktiskt utgå från "worst case scenario" i mina beslut om fortsatt medverkan på BT.

• Duchess

Brud!:

Jag har aldrig påstått att du gjort något fel. Varför skulle du behöva vara orolig över din relation till prästen i fråga? Det är ju inte ditt fel att hon berättat för dig att hon listat ut vem jag är IRL.

Återigen - jag står för allt jag skriver, som privatperson. Det obehagliga ligger i koppligen till min yrkesverksamhet, och att jag inte vet vilka följder detta kan få på det området. Därför kan jag bara än en gång vädja till dig att på något sätt ge mig en möjlighet att tala med prästen i fråga. Vill du inte ge mig hennes namn så kanske du kan tänka dig att be henne maila mig, eller titta på den här tråden?

Det skulle verkligen betyda oerhört mycket för mig om jag kunde få reda upp detta.

• Duchess

Ett förtydligande från mig:

Prästen i fråga har inte brutit någon tystnadsplikt genom att berätta för Brud! om min IRL-identitet. Däremot tycker jag att det var dålig stil av prästen i fråga, och jag är orolig över vilka fler som hon outat mig inför, och vad det kan få för konsekvenser i mitt arbete.

Jag kanske borde ha varit ännu mer försiktig, t ex inte nämna något om var jag bor eller var min sambo kommer ifrån. Samtidigt ursäktar det inte att någon som listat ut vem jag är sprider denna information vidare.

• Duchess

Mrs*N* 18/8:

Jag tycker att jag varit försiktig, men uppenbarligen har jag inte varit tillräckligt försiktig. Det var dumt av mig.

Men det ursäktar inte att någon som listar ut vem jag är IRL berättar det för andra människor, speciellt när det kan påverka min arbetssituation.

• Duchess

Jag står för vad jag skrivit, som privatperson.

Om jag med säkerhet visste att alla människor runt omkring mig kan skilja på privatpersoner och yrkespersoner, så vore det här ett mindre problem än vad det är just nu.

• Duchess

Mrs*N* 18/8:

Jag skulle gärna vilja ge dig ett specifikt svar på dina frågor, men jag hoppas att du respekterar att jag inte kan berätta mer än vad jag redan gjort. Du får helt enkelt lita på att det för mig är viktigt att få skilja på min yrkesroll och min privatperson, vilket INTE betyder att jag skäms för någon av de två eller inte står för mina åsikter.

• Duchess

MrsMoreira:
    Jag tror att det skulle framgå ganska snabbt att jag var Duchess även om jag bytte nick. Mina åsikter och intressen är ju desamma. Och att byta nick och bara skriva kommentarer av typen "oooh, så fin klänning" och "jag gillar din vigselring" - det intresserar mig inte.

• Duchess

Nu ska jag skriva lite längre, och sen inte så mycket mer alls.

Tack till er som har både stöttat mig och kritiserat mig. Jag tar till mig av vad ni alla säger.

Det känns tråkigt att det blivit såhär. Jag är inte arg på någon, och jag vill inte heller att nån ska tro att jag försöker leka martyr. Jag blir däremot chockad och ledsen över att uppgifter om min IRL-identitet spridits på det här sättet.

Den enda person jag kan ändra på är mig själv, och därför är det mitt val att inte delta i debatterna här i framtiden. Mitt arbete är viktigare än min fritid, helt enkelt.

Mitt eget bröllop närmar sig också med stormsteg, och jag och blivande maken har mycket att ordna med. Jag kommer säkert att kika in här ibland för att söka tips och information, för det finns mycket matnyttigt på sidan.

Vill också passa på att säga att jag speciellt uppskattar de av er som har åsikter som går stick i stäv med mina egna ibland, men som ändå klarar av att skilja på sak och person. Er gillar jag extra mycket.

Sköt er snyggt, ni som är kvar här och härjar :)

• Duchess

*gör en sista inflikning*

Brud!, det är din bedömning att detta inte påverkar min arbetssituation. Men det är JAG som måste göra den bedömningen, och utifrån vad jag vet så vågar jag just nu inte göra annat än att lämna diskusionerna här på BT.

Jag vet inte heller om prästen i fråga berättat om min IRL-identitet för fler personer, vilket gör mig rejält osäker i vissa aspekter av mitt arbete. Vilka av prästerna jag arbetar med ska jag vara misstänksam emot? Det blir en absurd situation för mig.

Så ja, hur man än vänder och vrider på detta så påverkar det mitt arbete. Jag vet ju inte vilka jag kan lita på! Jag är verkligen otroligt ledsen över att du inte vill ge mig möjligheten att reda upp detta direkt med prästen i fråga.

Tack ni andra, för stöd. Nu drar jag vidare :)

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?